• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat geeft een betere bescherming, een wax of een sealant? En welke raden jullie aan?

Row

Detailing rookie
26 aug 2010
103
0
[MOD]Topictitel gewijzigd[/MOD]

Hallo!

Ik heb een vraag betreft over wax/sealants.

Wat geeft een betere bescherming, een wax of een sealant? en daarbij komt gelijk mijn 2de vraag,
Welke wax of sealant raden jullie aan voor vw golf 4 met een lakcode LC9Z (black magic pearl). onderstaande foto heb ik even geleend.
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Als shampoo gebruik ik glansprotector totaal, het effect is super. Net of ik mijn hele wagen heb ingesmeerd met rain-x :lol Gaat dit goed met de desbetreffende wax/sealant of kan ik beter een andere shampoo gebruiken? (ik gebruik als prewash ssf i.c.m een ab foamgun)

Alvast bedankt!

Groetjes
 
Glansprotector shampoo dient ter vervanging van het gebruik van wax/sealant. Dus de combinatie is niet optimaal, en beter kun je kiezen voor een shampoo als Born To be Mild of AutoBath wanneer je een sealant of wax gaat aanbrengen.

Met deze kleur zou ik kiezen voor een sealant van Wolfgang.

Deze dus:

https://www.Carclean.com/product/Wolfgang/Deep_Gloss_Paint_Sealant_30_473ml_WG-5500-30_101070


Duurzaamheid : reken op 4-5 maanden, mits de juiste shampoo in de juiste hoeveelheid is gebruikt.

Nadeel is dat hij eigenlijk 24u na applicatie droog zou moeten staan, maar eigen ervaring leert me dat het niet zo erg is wanneer er na 12 u al een bui overheen gaat.
 
Kijk nou lees ik dus een duidelijke reden/uitleg waarom weinig mensen hier de glansprotector totaal shampoo gebruiken.
Ik heb hem ook en heb er veeeel meer schik mee dan de Dodo btbm, reinigt beter en wast/poetst lekkerder.

Maar goed, bij mij krijgt de wax of sealant toch geen tijd om zich te bewijzen.

Een sealant beschermd beter/langer persoonlijk bevalt PB EX-p mij prima, daarover heen doe ik een laagje Dodo PH pro voor de look...
Ook dat kan ik je aanraden voor Jou kleur.

Maar zoveel mensen zoveel meningen en zoveel ervaringen......
 
Wax = meer glas en een iets kortere standtijd
Sealant = iets minder glas maar langere bescherming.

Verder kan ik niet in jouw portomonnee kijken. Je hebt waxen vanaf 20 euro met een prima glas en standtijd van toch 3 maanden (mits te lak goed gereinigd is). Maar je hebt ook waxen van 100 euro.

Maar ik zou beginnen met een klei setje en een poorboys world - Natty's blue. 23 euro voor een pot en ik denk dat je zonder enige moeite 20x je eigen auto ermee kan insmeren.

En voor de winter kan je beter een sealant nemen omdat je lak meer bloot staat aan schadelijkere stoffen:) en je hem niet zo snel wast.
 
Zoals mcshine zegt: de deep gloss paint sealant van wolfgang.
Idioot natte glans en superlange bescherming.
Hoeft maar 12 uur droog te staan na afnemen, geen 24.
 
Quincy zei:
Waarom geen PB shampoo :weetniet die is een stukje voordeliger in aanschaf, voor sommigen ook niet onbelangrijk


Voordeliger in aanschaf? De 250ml van BTBM is goedkoper om aan te schaffen, en je doet er, als het goed is, net zolang mee als SS&S 476ml (Wat trouwens ook een goede shampoo is)
 
Heren bedankt voor jullie antwoorden!

Opzich maakt de standtijd me nog niet zo heel veel uit, dan zet ik me wagen wat vaker in de wax :P
In de winter is dit natuurlijk lastiger, maar dan zou ik hem eventueel in een wasbox kunnen wassen met glansprotector en daarna drogen met droogdoeken (heb 2 thuis liggen).

Dus ik kan eigelijk zeggen dat een sealant een betere bescherming geeft of zeg ik dit verkeerd?

Die wolfgang (is nu helaas niet in voorraad:() hoe is dat met het verbruik? Hij is namelijk niet goedkoop :P
Ik gebruik nu Turtle wax ICE paste en ben nu een jaar verder maar mijn potje is nog half vol.
En wat is eigelijk de reden dat de auto hierna 12 uur droog moet staan?

Ik zag ook de natty's blue in een filmpje maar dat zag er ook wel mooi uit! Geeft de wolfgang nog een mooiere glans?

En betreft kleien, hier heb ik namelijk ook een vraag over. Als je gekleid hebt, moet je de auto dan ook nog dappen/polijsten? (ik ben namelijk nog niet in het bezit van een dap:P)

Nogmaals bedankt!

Groetjes

p.s wel erg verslavend dit allemaal:lol
 
Normaal moet je niet dappen na het kleien. Na het kleien eventueel een glaze gebruiken en daarna laagje sealant of wax erop.
Glaze is een optionele stap. Het geeft nog iets meer diepgang aan de glans vind ik maar is niet persé nodig.
Glaze heeft ook een negatieve invloed op de standtijd van de wax/sealant..
Kleien zou ik wel doen.. Geeft echt een meerwaarde vind ik en maakt da wagen heerlijk glad..

Qua verbruik zit het wel goed bij Wolfgang DGPS. Ik heb 3 autos gedaan en mijn fles is nog meer dan 3/4 vol.
Ook omdat de standtijd 5-6 maanden bedraagt moet je niet te snel nieuwe laag aanbrengen.
DGPS geeft ook een heerlijke glans zodat die glaze eigelijk ook niet nodig is

Ivm de 12u droogtijd denk ik dat dit is zodat het product goed kan uitharden en kan hechten aan de lak voor langdurige bescherming. Maar echt zeker ben ik hier niet van :weetniet hier gaan andere zeker een antwoord op weten.

Het is inderdaad een verslavende hobby :love , en het beterd echt niet met de tijd :)_[] !!
 
fantaflesdopke zei:
Normaal moet je niet dappen na het kleien. Na het kleien eventueel een glaze gebruiken en daarna laagje sealant of wax erop.
Glaze is een optionele stap. Het geeft nog iets meer diepgang aan de glans vind ik maar is niet persé nodig.
Glaze heeft ook een negatieve invloed op de standtijd van de wax/sealant..
Kleien zou ik wel doen.. Geeft echt een meerwaarde vind ik en maakt da wagen heerlijk glad..

Qua verbruik zit het wel goed bij Wolfgang DGPS. Ik heb 3 autos gedaan en mijn fles is nog meer dan 3/4 vol.
Ook omdat de standtijd 5-6 maanden bedraagt moet je niet te snel nieuwe laag aanbrengen.
DGPS geeft ook een heerlijke glans zodat die glaze eigelijk ook niet nodig is

Ivm de 12u droogtijd denk ik dat dit is zodat het product goed kan uitharden en kan hechten aan de lak voor langdurige bescherming. Maar echt zeker ben ik hier niet van :weetniet hier gaan andere zeker een antwoord op weten.

Het is inderdaad een verslavende hobby :love , en het beterd echt niet met de tijd :)_[] !!


Bedankt voor je (en jullie) antwoord!

Dat klinkt wel logisch, na het inpoetsen wel gelijk uitpoetsen of daarmee ook paar uur wachten?

Ik zag trouwens in de beading topic ook nog collinite staan, dat ziet er eigelijk ook niet verkeerd uit. Of zit ik nu mis?:P
 
Hier in dit draadje staan in de eerste paar posts ook nog relevante informatie voor je:
https://forum.Carclean.com/cc_postst10545/Wat-is-het-voordeel-van-het-combineren-van-een-sealant-met-een-wax.aspx

Na het kleien is polijsten met de DAP niet noodzakelijk. Wel is het aan te raden om in ieder geval de lak te cleanen met een paint cleaner of pre-wax cleaner. Met klei haal je namelijk alleen oppervlakkig vuil weg. Met polijsten/cleanen reinig je ook de poriën van de lak goed en krijg je de beste basis voor een sealant en wax.

Een goede voorbereiding en reiniging van de lak is een pré voor een goede duurzaamheid van de sealant, omdat een sealant het beste hecht op een schone lak.

Er zijn trouwens ook waxen die erg duurzaam zijn en sealants die niet zo duurzaam zijn. Collinite 476 is zo'n wax die, mits de lak goed is voorbereid, wel 6+ maanden van bescherming kan geven. Hetzelfde geldt voor andere waxen (maar dan uit een duurder segment). Colli 476 is alleen wel een product met een gebruikshandleiding: niet te dik opsmeren, niet te lang laten opdrogen. Anders boen je je een ongeluk om het af te vegen.
De meeste vloeibare sealants daarentegen zijn heel erg gemakkelijk in het opzetten en afwrijven. Maar dan heb je meestal wel weer een ander nadeel: De uren na het afvegen, waarin er geen water op de auto mag komen.

Zo hebben beide type last-step-producten hun voor- en nadelen, en is het niet mogelijk om te zeggen dat een sealant altijd beter is in bescherming of dat een wax altijd meer glans geeft. Het hangt er vanaf. Maar goed. Genoeg opties om te proberen ;).
 
Ik heb de link eens helemaal doorgelezen, zo leer je wel een hoop:lol
Aangezien ik nog een beginner ben wil ik het langzaam opbouwen, en wil dus eerst eens met 1 wax/sealant beginnen voordat ik van alles over elkaar smeer en eigelijk geen idee heb waar ik eigelijk mee bezig ben :P

Ik heb me in beide producten (wolfgang dgps en collinite 476/845) verdiept en zit nu erg te twijfelen tussen deze twee.
In dit topic wordt toch veel gepraat over de wolfgang, maar als ik de foto's zie in de beading foto topic dan is de collinite ook niet verkeerd.

Zo te lezen scheelt de standtijd ook niet veel, zit er veel verschil in glans tussen deze twee producten?
Hebben jullie misschien ook nog een ander standpunt wat de keus wat makkelijker zou maken?:lol

Allemaal, nogmaals bedankt!
 
Ik heb de Collinite 915 en de DPGS en moet zeggen dat beide een knappe glans opleveren.
Naar mijn gevoel geeft de 915 nog net dat ietsje meer , maar zoals gezegd is dit mijn gevoel he.:weetniet
Vorige winter mijn auto in de collonite 915 gezet begin november. In maart dit jaar was er nog steeds knappe beading te zien.
Ik heb de auto in de winter wel niet veel gewassen met al die negatieve temperaturen maar hij heeft serieus afgezien met al die pekel, zout ed op de wegen.
Mits goede voorbereiding (maar dat is bij elke wax/sealant om max standtijd er uit te halen) heeft deze een standtijd van 5-6 maanden.

Om nog even terug te komen op je andere vraag: DPGS breng ik zeer dun aan op een paneel. Daarna begin ik aan het volgende paneel. Wanneer ik daarmee klaar ben poets ik het eerste paneel uit. Op die manier werk ik tot alle panelen behandeld zijn.
Langer laten curen doe ik niet omdat het dan moeilijker uit te poetsen is.

Er zijn vele waxen/sealants op de markt in alle prijsklasses. Je moet zelf wat afwegen hoeveel je wilt besteden.
 
Heren allen bedankt voor jullie antwoorden en reacties!


Ik heb nog een tig aantal foto's bekeken en vergeleken maar ik ga toch voor de collinite, de glans ziet er namelijk goed uit en heeft een lange standtijd (mooi in de winter)

ik zit alleen nu te twijfelen tussen

* 915
* 845
* 476s

Zit tussen deze waxen nog verschil in standtijd en kleur? En welke raden jullie van deze aan?

Iedereen nogmaals bedankt!!

p.s nog even een andere vraag betreft foamen, hoeveel moet je ssf verdunnen? En ik heb nog een beetje van de ssf, kan ik beter de ssf mee bestellen of kan ik beter voor een andere foam gaan?
 
foam......die antwoord=80/100 ml op een liter
wax.....die antwoord=915 is uber,845 is liquid,en de 476s is de vaste wax....alle drie hebben giga standtijden(476s aangebracht op mn buurmans goed geprep-de mondeo...in septemebr leeft nog steeds de wax)
 
RogierV12 zei:
De magifoam is beter dan de ssf, blijft veel langer zitten namelijk en kan dus beter inwerken op het vuil.


SSF is beter dan Magifaom, Magifoam blijft wel lang zitten maar voert het vuil dus ook niet zo goed af als SSF.



Met andere woorden, tis maar hoe je het bekijkt. Ik heb 4 foams, en wissel af tussen CG Honeydew :love , SSF, Magifoam en Citrusfoam .Alle 4 hebben ze hun eigen eigenschappen, zo vind ik de reinigende kracht van Citrusfoam beter.:lol
 
Bedankt voor jullie antwoord! kan ik tenminste wat mee:P

Betreft de citrusfoam, kan het kloppen dat ik dit niet terug kan vinden op carclean?
Ook lees ik nog dat magifoam de lak niet aantast, dit lees ik niet terug bij de ssf. Klopt het dan dat ssf de lak wel zou aantasten?

Nog meer mensen met ervaring met 1 van de collinite producten? Alle drie hebben namelijk ook een goede revieuw. Daar wordt het niet makkelijker op :lol
 
Foam zal LAK niet aantasten, wax misschien wel ;)
SSF zal in de juiste verhouding de waxlaag MINIMAAL aantasten, en hoewel het bij Magifoam erop staat dat het wax-safe is, durf ik gerust te zeggen dat zelfs magifoam wax laag lichtjes aantast.
Immers, elke aanraking zal een waxlaag doen veranderen ;-)^
 
Row zei:
Nog meer mensen met ervaring met 1 van de collinite producten? Alle drie hebben namelijk ook een goede revieuw. Daar wordt het niet makkelijker op :lol
Er is ook heel erg veel hierover te vinden op google, of via de zoekfunctie van dit forum. Altijd goed om dat als eerste optie te gebruiken, voordat je het vraagt.
Collinite heeft ook een eigen website: Collinite.com en daarbij een FAQ.
http://www.collinite.com/about-us/faqs/

Bij punt #2 staat het antwoord.