• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke wax raden jullie mij aan?

MitchellGTI

Detailing rookie
4 jan 2016
7
15
Hallo allemaal,

Ik ben sinds 3,5 jaar in het bezit van een zwarte (LC9Z) Golf 5 GTI.
Deze is door mij altijd met de hand gewassen, maar is nog nooit in de wax gezet in die jaren. Dat wil ik nu wel gaan doen, maar er zijn zoveel verschillende waxen dat ik er geen wijs meer uit word.

Welke wax raden jullie mij aan? Zelf was ik naar de volgende producten het kijken:
  • Meguiars - Gold Class Carnauba Plus Premium Paste Wax
  • Meguiars - NXT Generation Tech Wax 2.0 Pasta
  • Mothers Wax - California Gold Pure Carnauba Wax Paste
  • Poorboys World - Natty's Paste Wax Blue
  • Monello - Ibrido Hybrid Wax
  • Gyeon - Q² Mohs (is niet echt een wax, meer beschermlaag)
  • Gyeon - Q² Prime (is niet echt een wax, meer beschermlaag)

Is het daarnaast nodig om deze wax af te toppen met een Sealant of is dat niet per se nodig?

Ik hoor graag jullie ervaringen en wat jullie mij aanraden.

Mvg,
Mitchell
 
Laatst bewerkt:
Ik zou gaan voor de Natty's of de Ibrido.
Deze hoef je niet af te toppen met een sealant.
Wel adviseer ik om evt. te kleien en daarbij evt. een cleaner te gebruiken op je lak met als evt. toevoeging een glaze.
Bij zwaardere swirls zou ik eerst polijsten.
En zeker om een ontvettend product als Gyeon Prep te gebruiken voor je begint met waxen.
 
Collinite 845 is ook een fijne wax. Ook erg gebruiksvriendelijk. Er zijn veel fijne producten, maar ik zou eerst het advies van Altos ter harte nemen wat betreft de voorbereiding.
 
Ik zou je willen aanraden om de waxlaag wel goed voor te bereiden. Dit wil zeggen dat je lak geheel strak/glad is. Dit zorgt er voor dat je waxlaag lang blijft zitten en het resultaat beter wordt.

Allereerst zal je je auto moeten kleien. Er zal in de loop der jaren veel vervuiling zoals bijvoorbeeld teer en vliegroest op je auto liggen. Een goede set om je auto te kleien is die van Monello of Meguiars. Je hebt dus klei en claylube nodig.

Vervolgens is het het beste om je auto compleet te polijsten. Ik snap echter dat je hier als beginner niet gelijk mee bezig gaat. Je kan dan ook naar het kleien gelijk de wax er op zetten. Als je voor een wax als bijvoorbeeld de Meguiars gaat, is het niet nodig om een paintcleaner te gebruiken alvorens je de wax er op zet. Dit komt doordat er in deze wax al cleaners zitten.

Als je voor een wat meer premium wax gaat als de Monello Ibrido is het wel aan te raden om een paintcleaner (of polijstmiddel) te gebruiken alvorens je de wax opbrengt.

Je hebt dus eigenlijk de keuze uit drie stappenplannen:

1 Simpel:
-Auto wassen
-Waxen met een wax die cleaners bevat

2 Medium:
-Auto wassen
-Auto kleien
-Waxen met een wax die cleaners bevat

3 Uitgebreid:
-Auto wassen
-Auto kleien
-Paintcleaner
-Waxen met een wax als poorboys natty's of Monello ibrido enz.

Het is maar net wat je doel is van de behandeling. Behandeling 1 zal iets meer glans geven, maar de lak zal niet glad aanvoelen en de bescherming zal niet lang stand houden.
Behandeling 2 zal nog iets meer glans geven, de lak zal glad aanvoelen door het kleien en de bescherming zal al iets langer stand houden.
Behandeling 3 zal van deze drie de meeste glans geven en zal de langste standtijd hebben. De lak is bij deze behandeling compleet gereinigd waardoor de wax langer blijft hechten.

Je hebt het in je eerste bericht over twee Gyeon Coatings. Als voorbewerking op deze soort bescherming dient je auto compleet strak gepolijst te zijn. Polijsten is dus echt een must bij deze coatings.

Persoonlijk zou ik als beginner gaan voor de uitgebreide behandeling, dus wassen, kleien, paintcleaner en wax. Als wax zou ik niet gelijk een dure, zoals de ibrido, pakken maar zou ik beginnen met poorboys natty's. Het geld dat je dan over hou kan je opsparen om ooit eens een polijstmachine te kopen.

Ik hoop dat je iets aan mijn bericht hebt.
 
  • Leuk
Reactions: MitchellGTI
+voor Tomas!

Je kan een dure wax nemen zoals de Ibrido, maar de prijs voegt niks meer toe als een goedkopere wax. Althans, je auto gaat niet mooier glimmen omdat de wax zo duur is. Glans komt niet uit en potje, maar uit je voorbereiding.

Zoals eerder aangegeven, zou ik kiezen voor de meest uitgebreide stappen;


  • (1) Op de juiste manier wassen.
  • (2) Kleien (Opervlakkige vervuiling van je lak halen. Verbeterd glans)
  • (3) Cleaner of polijsten (Chemisch reinigen of slijpen van de blanke lak)
  • (4) Ontvetten/controleren
  • (5) Glaze (Vult verloren oliën weer aan, blanke lak word helderder/kleur dieper/verdoezeld lichte krasjes)
  • (6) Wax (om voorgaande stappen te behouden/beschermen)

Hieronder een voorbeeld met enkele producten;
  • (1) 2 emmers, Monello Lavare shampoo, Monello Thick Mitt.
  • (2) Monello Dolce Verde Klei + Poorboys Spray&Wipe (Voordeligste goede klei + veelzijdige spray)
  • (3) Poorboys Pro Polish of Monello Mezzo + handpad
  • (4) Gyeon Prep
  • (5) Poorboys Black Hole (Goede reviews, iets beter op donkere kleuren)
  • (6) Collinite 845 (Prijs/kwaliteit enorm goed. Makkelijk verwerkbaar)

Greetz
 
  • Leuk
Reactions: MitchellGTI
@Tomas Ik heb nooit helemaal begrepen waarom je de auto eerst moet polijsten voordat je een coating aanbrengt? Als de lak schoon is dan hecht de coating toch gewoon goed, ongeacht of er nog swirls en krassen in zitten? Het enige is dan dat het er niet helemaal super uitziet, maar dat heb je toch niet met een wax?

Daarnaast, @MitchellGTI, zou je misschien kunnen kijken naar Sonax Polymer Netshield. Dit vind ik qua verwerking makkelijker dan een wax en de standtijd is ook erg goed.
 
  • Leuk
Reactions: MitchellGTI
@Jansen - Ik denk dat Tomas simpelweg bedoelde dat het lakwerk gepolijst moet worden om defecten aan te pakken, zodat ze later niet onder je coating zitten waar je niet meer bij kan. Aangezien Mitchell (nog) geen DAP heeft om lekker strak te polijsten, raad hij het af om een coating te nemen. Zoiets...
 
Klopt helemaal! Daarnaast lijkt het mij niet optimaal als jij een coating over krassen aanbreng. Zo kan je nooit een egale laag krijgen omdat je alle
"dalletjes" eerst op moet vullen. Ik heb dit zelf nog nooit getest, maar het zou heel goed kunnen dat de coating minder goed presteert als deze niet 100% goed dekkend op de lak zit.

Het enige is dan dat het er niet helemaal super uitziet, maar dat heb je toch niet met een wax?

Wat je met deze opmerking probeer te zeggen snap ik niet helemaal. Als je auto niet strak gepolijst is dan ziet dat er met zowel coating als met een simpele wax niet super uit. Tenzij je een wax vol met vulmiddelen hebt, maar daarmee vul je nog niet alles op waardoor er nog wat lichte swirls blijven zitten.
 
Ik zal ook pas voor een coating gaan als de auto helemaal strak is... Waxen willen nog wel eens een beetje krasjes verbloemen... Maar een coating doet dit totaal niet!

Als ik je een andere advies mag geven... Kijk dan naar de Sonax Netshield... Ik ben hier erg over te spreken.. het is super makkeloijk aan te brengen... Nog makkelijker dan een wax... het heeft een goede standtijd en een geniale beading/ sheeting.

Ik zal ook altijd voor LSP minstens een paint cleaner gebruiken... En uiteraard kleien.
 
  • Leuk
Reactions: StijnV
Zozo......heel wat reacties zie ik al. Gaat snel hier haha.
Ik was vergeten erbij te vermelden dat ik de volgende producten al in mijn bezit heb, namelijk:
  • Meguiars - Super Thick Microfiber Wash Mitt
  • Mothers Wax - California Gold Car Wash
  • Monello - Dolce Verde Klei
  • Monello - Perfetto Detailer Spray
  • Monello - Senza Acqua Drying Towel
  • Monello - Peluche Bianco
  • Monello - Peluche Verde
  • Monello - Lege fles met verdeling en sprayer
In principe heb ik de producten voor de stappen "Wassen" en "Kleien" al in huis.
Dus nu alleen nog kijken voor "Cleaner/Polijsten", "Glaze" en "Wax".

Ik ben alleen altijd een beetje huiverig met de stap "Polijsten". Dat komt omdat ik bang ben dat je met deze stap teveel lak weg haalt ofzo. En ik weet ook niet of ik de dikte van de laklaag nog genoeg is (weet niet of auto in verleden vaak gepolijst is of niet etc.). De lak is zover ik kan beoordelen in goede staat (alleen wat steenslag en swirls op motorkap en swirls op dak).
Daarnaast heb ik zelf geen ervaring met polijsten en heb ik ook geen polijstmachine (wat ik wel wil aanschaffen). Misschien dat jullie wel een goede polijstmachine voor mij weten??
 
@Tomas Foutje :D Ik bedoelde te zeggen: Het enige is dat het er niet super uitziet, maar dat heb je toch OOK met een wax. Verder volg ik je redenering, dus zou een coating misschien niet ideaal zijn als je lak niet vlak is. Anyhow, een wax of sealant is misschien sowieso veiliger. Mocht er iets misgaan, met bijvoorbeeld MOHS, dan moet je toch polijsten om het er weer af te krijgen.

Wat betreft het teveel weghalen van de lak zou ik me geen zorgen maken. Als je alleen een cleaner gebruikt, zal je (nagenoeg) geen lak weghalen. Verder is de DAP900 een populaire machine hier op het forum.
 
Zozo......heel wat reacties zie ik al. Gaat snel hier haha.
Ik was vergeten erbij te vermelden dat ik de volgende producten al in mijn bezit heb, namelijk:
  • Meguiars - Super Thick Microfiber Wash Mitt
  • Mothers Wax - California Gold Car Wash
  • Monello - Dolce Verde Klei
  • Monello - Perfetto Detailer Spray
  • Monello - Senza Acqua Drying Towel
  • Monello - Peluche Bianco
  • Monello - Peluche Verde
  • Monello - Lege fles met verdeling en sprayer
In principe heb ik de producten voor de stappen "Wassen" en "Kleien" al in huis.
Dus nu alleen nog kijken voor "Cleaner/Polijsten", "Glaze" en "Wax".

Ik ben alleen altijd een beetje huiverig met de stap "Polijsten". Dat komt omdat ik bang ben dat je met deze stap teveel lak weg haalt ofzo. En ik weet ook niet of ik de dikte van de laklaag nog genoeg is (weet niet of auto in verleden vaak gepolijst is of niet etc.). De lak is zover ik kan beoordelen in goede staat (alleen wat steenslag en swirls op motorkap en swirls op dak).
Daarnaast heb ik zelf geen ervaring met polijsten en heb ik ook geen polijstmachine (wat ik wel wil aanschaffen). Misschien dat jullie wel een goede polijstmachine voor mij weten??
Per polijstbeurt haal je maar een superdun laagje van je lak af en de kans dat je met een DAP door je lak heen gaat is zeer klein. Als je een keer mee wil kijken bij iemand/een DAP wil proberen of zo dan is het vermelden van je woonplaats handig.
 
Per polijstbeurt haal je maar een superdun laagje van je lak af en de kans dat je met een DAP door je lak heen gaat is zeer klein. Als je een keer mee wil kijken bij iemand/een DAP wil proberen of zo dan is het vermelden van je woonplaats handig.

Oké, dat is dan al een geruststelling. Ik woon zelf in de buurt van Heerlen (Limburg) overigens.
 
Als je eens in de buurt van Tiel ben mag je wel eens wat machines uit komen proberen en je lakdikte meten...
 
Ik denk dat je eerst de afweging moet maken of je wel of niet gaat polijsten.
Ga je niet polijsten zou ik na het kleien eerst de lak behandelen met een cleaner (bijv. Poorboys Prof Polish), dan een glaze nemen (Poorboys Black Hole voor de zwarte golf) om de swirls te "verbloemen" en een goede maar "goedkope" wax erop (bijv. Collinite 845).
Ga je wel polijsten na het kleien: een test-spot maken om te bepalen welke combi van polijstmiddel / pad zwaar genoeg is om de swirls te verwijderen (VW heeft een harde lak, zou dus machinaal gaan polijsten en niet handmatig) en afbouwen naar bijv. Monello Finale. Daarna de lak ontvetten met Gyeon Prep en dan kun je eventueel een "duurdere" wax als bijv. Monello Ibrido of voor de Sonax Polymer Netshield gaan (die laatste moet op een schone lak, dus niet op een glaze o.i.d.).

Oh ja, wat kleien betreft: na het wassen hoef je de wagen niet te drogen, je kunt gewoon een natte wagen kleien. Na het kleien nog wel een keer wassen om eventueel claylube restanten te verwijderen, en dan wel goed de wagen drogen alvorens de volgende stap te maken.