• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat heb je aan iron remover?

Eviate

Detailing trainee
1 mrt 2023
20
35
Ik vraag me af… wat heb je aan iron remover?

Het is natuurlijk leuk dat het paars wordt als je het op je velg spuit. Maar wat is de meerwaarde tegenover “gewoon” APC / velgenreiniger / autoshampoo? Heb je na iron remover nou echt schonere velgen? Of is het gewoon een extra stap/product, zonder echte meerwaarde?
 
Ik vraag me af… wat heb je aan iron remover?

Het is natuurlijk leuk dat het paars wordt als je het op je velg spuit. Maar wat is de meerwaarde tegenover “gewoon” APC / velgenreiniger / autoshampoo? Heb je na iron remover nou echt schonere velgen? Of is het gewoon een extra stap/product, zonder echte meerwaarde?
Copilot :D

**Wat is een IJzerdeeltjesverwijderaar?**
IJzerdeeltjesverwijderaars zijn reinigingsmiddelen die specifiek zijn ontworpen om ijzerbesmetting op de blanke lak van je auto aan te pakken. Gewone shampoos werken goed tegen dagelijkse vervuiling zoals olie, modder en stof, maar ze zijn niet effectief tegen zware verontreinigingen zoals ijzer. Deze ijzerdeeltjes kunnen schade aanrichten aan je lakwerk, waardoor vlekken en etsen ontstaan als ze niet worden verwijderd.

**Hoe Werken IJzerdeeltjesverwijderaars?**
IJzerdeeltjesverwijderaars bevatten een actief ingrediënt genaamd **thioglycolzuur** (ook bekend als mercaptoazijnzuur). Dit is hoe het werkt:

1. **Versnelling van Oxidatie**: Thioglycolzuur versnelt het oxidatieproces van ijzerdeeltjes. Hierdoor verandert hun fysieke structuur, waardoor ze gemakkelijker van het lakoppervlak van de auto kunnen worden verwijderd.

2. **Verzwakking van de Bindingen**: Als gevolg van oxidatie nemen de bindingen tussen de ijzerdeeltjes en de lak af. Ze hechten minder sterk, waardoor ze gemakkelijker met water kunnen worden weggespoeld.

3. **Paars Bloeden**: Wanneer je een ijzerdeeltjesverwijderaar aanbrengt, zie je vaak dat de ijzerdeeltjes paars "bloeden". Deze kleurverandering geeft aan dat de verwijderaar actief bezig is met het afbreken van de ijzerbesmetting.

4. **Veilige Verwijdering**: IJzerdeeltjesverwijderaars zijn veilig voor verschillende oppervlakken, zoals lak, glas en wielen. Ze lossen ijzerdeeltjes op zonder schade aan rubberen afdichtingen of andere onderdelen te veroorzaken.

Samengevat: ijzerdeeltjesverwijderaars veranderen chemisch de ijzerdeeltjes, waardoor ze minder aan het lakoppervlak hechten en uiteindelijk gemakkelijker kunnen worden verwijderd tijdens het reinigingsproces. Als je die paarse strepen ziet, weet je dat je ijzerdeeltjesverwijderaar hard aan het werk is! .
 
@Zoranurai

even op jouw puntje 1 terugkomen: 1. **Versnelling van Oxidatie**:

is het dan wel wijs iron te gebruiken op remklauwen? deze zijn meestal van gewoon ijzer (als ze niet geverfd zijn). wil dat dan zeggen dat deze sneller gaan roesten met het gebruik van iron?
 
Remklauwen zijn zelden onbeschermd.
Het is wel aan te raden om eerst op de achterkant te proberen of er geen verkleuring optreedt.
Dat geldt ook bij balans loodjes / gewichtjes

Goed afspoelen is vereist.
 
ik gebruik Gyeon iron wheelcleaner en mijn klauwen zien er zo uit. wagen is 1 jaar oud.

Ik stel me de vraag of het van het product komt danwel een garantieclaim moet indienen hiervoor
Knipsel.PNG
 
Zo zien mijn remklauwen er ook uit. Niet allemaal. Alleen 2 die ik ooit eens met de staalborstel heb behandeld...
 
@Meebooh

De beschermlaag is deels defect. Dat houdt volgens mij in dat het deels niet voldoet aan de verwachting.
Niemand verwacht dat remklauwen al na een jaar zo aan het roesten zijn en de laag kan deels wel tegen de omstandigheden.
In garantietermen heet dat conformiteit. En daar kan je dus een beroep op doen bij de dealer.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Ok thx. Claim is ingediend maar ze vroegen direct waar ik de velgen mee poets. Wou gewoon bevestiging dat een iron cleaner niet voor dit soort roest zorgt. Zou me trouwens straf lijken
 
  • Leuk
Reactions: RedCat