• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat is de zachtste doek ?

P968

Detailing addict
12 okt 2009
32
55
hier
Wie kan mij adviseren ?

Deze week de Mini gepolijst.

Waar ik tegen problemen opliep is de zwarte A-stijlen: de lak hierop is zo boterzacht dat ik ze niet marring vrij heb gekregen.
Allerlei doeken geprobeerd:
Verschillende Microfiber
Verschillende Katoen
Zelfs tegen beter weten in : watten.

Verschillende combinaties met de minst agressieve poetsmiddelen die ik heb.

Met geen enkele combinatie kreeg ik een marring vrij resultaat.

Uiteindelijk heb ik besloten, met de beste combinatie die ik kon vinden, in de lengterichting te poetsen. Dit geeft in elk geval een minder slecht resultaat dan een hologram !

(Wat overigens ook niet helpt is, dat bij het aanbrengen en uitpoetsen van C-Quartz een zeer fijne doek gebruikt moet worden: elk stofje dat op de lak komt maat weer een kras(je).)

Dus rest mij de vraag of iemand een soortgelijk probleem heeft op kunnen lossen en waarmee ?
En: wat is de zachtste doek die er te krijgen is waarmee het eventueel zou kunnen ?

Hartelijk dank voor jullie hulp.

Peter

Ik denk dat de Dodo Fantastic Fur wel erg zacht is!
https://www.Carclean.com/product/Dodo_Juice/Fantastic_Fur_3_pack_DJFF3PC_101721

De Fantastic Fur is inderdaad super zacht. Ook de ultra Mega Towel van Poorboys World is super zacht. Even hardop denken, misschien is het juist goed om een doek te nemen met heel korte vezelfs zoals de ultimate Wipe van Meguiars of de Nanolex Lotus Microfiber Towel of misschien wel eens suède doek. Deze doeken hebben dus kortere vezels die dus niet/ minder "snijden" in het oppervlak.

@ P968 : je moet me even helpen...

Je hebt marring door gebruik van doeken die je niet weg krijgt ?

Marring loop je op bij het clayen, daar helpt een doek niet aan mee of tegen maar alleen polijsten na het clayen.
Als je het over swirls hebt die je op die hoogglans zwarte delen ziet dan is het een ander verhaal.

De meeste doeken hebben zowel een korte als lange vezel. Als je delen hebt die snel " beschadigen" dan kan je beter de kant met de korte vezel gebruiken omdat die veel minder wrijving opwekt.
Wat ook vaak helpt is om er een glijmiddel onder aan te brengen. Bij het afnemen van polijst kan je dan denken aan eraser of spray&wipe.

Een fantastic fur is een hele zachte doek maar mijn inziens niet geschikt voor het afnemen van polijst of vochtige middelen.

De C-quartz is met een microvezel doek niet af te nemen, laat staan met een fantastic fur.
Daar zul je echt een suede doek voor moeten gebruiken.

Welk type mini hebben we het trouwens over ? ik heb recent een '02 cooper-s gedaan waar ook de A-stijlen hoogglans waren en daar met een koraaldoek geen last van gehad.

Als dat daadwerkelijk zo snel krast zou ik geen moeite doen om daar een doek voor te zoeken. Dat betekend namelijk dat het bij de eerste keer wassen er niet anders uit zal zien als nu....

Zou mij teveel moeite zijn voor een kortstondig resultaat, laten spuiten is wellicht nog een betere optie om langdurig een goed resultaat te hebben.

WouterP;344277 zei:
Als dat daadwerkelijk zo snel krast zou ik geen moeite doen om daar een doek voor te zoeken. Dat betekend namelijk dat het bij de eerste keer wassen er niet anders uit zal zien als nu....

Zou mij teveel moeite zijn voor een kortstondig resultaat, laten spuiten is wellicht nog een betere optie om langdurig een goed resultaat te hebben.

Dit inderdaad of eventueel met plasti dip aan de slag gaan. Als goedkoper alternatief van spuiten.

De beste papieren heb je nog met een doek met gesloten vezel zoals de Lotus towel van Nanolex of de Ultimate Wipe van Meguiar's.
Doeken met pluis (zoals de Fantatic Fur en de Ultra Mega en bijna alle andere doeken) zijn niet aan te raden omdat deze inderdaad marring kunnen geven.
De korte kant van een Peluche Verde werkt ook beter dan de langere kant.

Gebruik de gesloten vezeldoeken pas bij het afnemen van je laatste polijststap.
De Diamond polish van Rupes werkt fantastisch op die ultra gevoelige lakken, zeker met een DAP maar met een 21mm uitslag werkt het zelfs nog beter.

Wassen op de meest voorzichtige manier maar zoals Wouter al aangaf zal je het zeker niet compleet voorkomen.
Drogen doe je door te deppen of een blower maar zeker niet met wrijven.

Als laatste: accepteer gewoon dat je altijd wel wat zult zien. Zo maak je het jezelf een stuk makkelijker.

Ik heb de stijlen gewoon gepolijst met mezzo op oranje en toen finale op wit, afgenomen met bianco en/of verde. Resultaat was naar wens:

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Die van de onze stonden ook vol krassen. Zowel de A als de C-stijl. Gepolijst, en alles was weg. Eerste wasbeurt, volgens de regels van de kunst, en toch weer swirls. Op aanraden van een gekende Belgische detailer, die, zelf Mini-rijder is, toevlucht genomen tot Poorboys Blackhole. Dit werkt.

Ik gebruik het nu ook op de Volvo - daar zitten hoogglans plastiek strips op de B-stijl, C-stijl en net onder de achterruit.