• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat IS een Quick Detailler ??? (samenstelling)

Leonneke

Detailing addict
29 nov 2008
639
68
60
Waalre
Fijne Detaillers;

Al enkele weken vraag ik me af wat een Quick-Detailler nu precies is. Ik bedoel, WAT zit er nou precies in die fles. Ik gebruik zelf, naar grote tevredenheid, Last Touch van Meg's.
Als ik het op de lak vernevel en er met een doek overheen ga, lijkt het in eerste instantie eigenlijk een heel erg vettig product. Na twee of drie keer met de doek eroverheen is het vuil weg, doek is vochtig, auto is glad.

Kortom, wat zit er nou precies in die fles, wat voor vloeistof ????
Kennelijk GEEN water. Geen wax. Maar hoe doet dit goedje z'n werk nou toch zo goed ?? Is het compleet synthetisch van samenstelling ??

Gewoon interesse dus en nieuwsgierigheid. Leonneke.

Ik zou het echt niet kunnen zeggen wat hier de samenstelling van is,
ben er eigenlijk ook wel benieuwd naar.
De Last Touch van Meg's is die te vergelijken met de spray & wipe van PB's
zowel in gebruik als resultaat?

Leonneke zei:
Kortom, wat zit er nou precies in die fles, wat voor vloeistof ????
Kennelijk GEEN water. Geen wax. Maar hoe doet dit goedje z'n werk nou toch zo goed ?? Is het compleet synthetisch van samenstelling ??

Volgens mij bestaat het voor een groot deel uit water aangezien je het naar eigen gevoel nog kan verdunnen. Moest het volledig synthetisch zijn dan zou je het denk ik niet zo makkelijk kunnen verdunnen. (Net zoals er in shampoo ook al water aanwezig is bijvoorbeeld).
Voor de rest weet ik het niet. Wel een interessante vraag want ik heb mij dat ook al afgevraagd.

Siliconen dacht ik ,tenzij er duidelijk vermeld is van niet. Water zal er ook wel inzitten vermoed ik ,maar de rest :weetniet

Ben eens gaan kijken uit nieuwsgierigheid naar de material safety data sheet (MSDS) op meguiars.com
en bij de hazardous ingredients stond er dit bij:

Last Touch:
Propylene Glycol en PNP Glycol Ether

bij de M135 - synthetic spray detailer:
Propylene Glycol, Isopropyl Alcohol en PNP Glycol Ether

Ben eigenlijk benieuwd wat er nog zou kunnen inzitten, maar ken er
wel niet veel van af van die chemische benamingen.

johan74 zei:
Last Touch:
Propylene Glycol en PNP Glycol Ether

bij de M135 - synthetic spray detailer:
Propylene Glycol, Isopropyl Alcohol en PNP Glycol Ether

Dit is wel lachen. Vooral de stof Isopropyl Alcolhol. Daar zijn complete topics over geschreven op dit forum.

Propylene Glycol:

Propylene glycol is een vochtdrager en wordt in producten gebruikt in plaats van glycerine. (Bijvoorbeeld in shampoos en make-up, maar ook in muffins en cakes). Het trekt beter in de huid dan glycerine en het is goedkoper, daarom wordt het veel gebruikt in cosmetica. Het wordt echter ook gebruikt in wasmiddelen, remvloeistof, antivries, latex en verf! Het ontvet en droogt de huid zeer sterk uit.

PNP Glycol Ether blijkt een middel te zijn dat voornamelijk in schoonmaakproducten gebruikt word. Perfecte balans tussen hydrofiel en hydrofoob ???????????? Hele hoge verdampingsgraad ............
Daardoor een ideaal middel om organische materialen op te lossen.
Hydrofoob is waterafstotend. Hydrofiel wil zeggen dat de stof in staat is tot het aanleggen van waterbruggen. Lost gemakkelijk op in water en lost slecht op in olie enz. Ik heb de uitleg eventjes kort door de bocht vertaald.

Kortom, glycerineachtige stoffen die gemakkelijk vuil "oplossen"...
De ene stof draagt de andere en andersom. Daardoor kunnen de "goede" stoffen hun werk doen, de agressievere zijn heel snel vervlogen ...

Zo zit het denk ik ongeveer in elkaar. Oooh ja, watergedragen stoffen die ook water kunnen dragen ............

Volgen jullie me nog, ik snap in elk geval hoe het ongeveer werkt nu.