• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat is er aan te raden, wax vast of vloeibaar, ouderwetse zwarte 2k lak.

CLL Martin

Detailing rookie
7 jun 2010
7
0
Ik hang hier al een paar dagen rond en heb erg veel gelezen en daarvoor nog mijzelf in de plaatselijke winkel de verkeerde producten aan laten smeren.

Ik kom er niet echt uit omdat veel gebruikers hier voorkeuren hebben voor bepaalde merken, producten waar eigenlijk wel iets voor te zeggen is. Mij lijkt het daarom wel zinvol om de situatie uit te leggen en wil van jullie wel eens horen wat ik het beste kan gaan gebruiken.

Ik heb een oldtimer, een Citroen DS, 1,5 jaar geleden volledig gerestaureerd en geheel opnieuw gespoten.
Ik rij bijna dagelijks met die auto. Kleur is zwart en volgens recept uit de tijden dat deze auto's geproduceerd werden gespoten, dus een 2k lak zonder vernislaag. De auto ziet eruit als een blinkende zwarte strakke piano vleugel! 8-)

Gezien de lak nog niet oud is, zitten er niet echt veel krasjes op, ook bijna geen swirls oid.
Hierdoor vallen de paar swirltjes en krasjes die er wel op zitten noggal op.

Ik wilde de auto in de wax gaan zetten (gewoon na het wassen, maar zo te lezen hier was ik mij van bepaalde stappen nog niet bewust) maar toen ik de fles Meguiars 2.0 nogwat zag staan dacht ik van dan kan ik het over 3 weken weer gaan doen.(Die ervaring heb ik dan al wel)

De winkel die mij de Meguiars wax verkocht vertelde me dat het niet aan de wax lag, maar dat ik de auto eerst moet kleien. Dus die gasten hebben mij zo'n Meguiars klei setje verkocht. Achteraf hier gelezen dat de genoemde wax dus idd niet zo heel lang op je lak blijft wonen.

Wat raden jullie mij aan, ik hoorde bij de mensen die na een grondige was beurt met commedant5 de zichtbare krasjes weghaalt en dan met trurtle wax ff de hele auto in de wax zet en er dan 6 maanden niet naar om keek.

Mijn voorkeur gaat (denk ik) uit naar een vaste wax.

Wat heb ik al;
Meguiars NXT shampoo
Meguiars Klei kitje met een spuitfles iets wat je er op moet spuiten om lekker gladjes te kleien ;)

De NXT wax is een All In One product, een milde cleaner, glaze en wax in een, resultaat is best mooi op een zwarte auto, maar de bescherming is niet om over naar huis te schrijven, zoals je zelf al aangeeft. Je kan de NXT gebruiken en hierna "toppen" met Poorboy's Natty's Blue paste wax voor een langere bescherming.

Gooi de Commandant en trutle maar in de kliko zou ik zeggen ;)

Enkele belangrijke vragen aan jou denk ik zijn:
Hoeveel wil je uitgeven? Carclean heeft een grote verscheidenheid aan waxen, geprijsd tussen €15,- en €260,-
Wat verwacht je van de bescherming? 2 maanden, 6 maanden, .....

Tof die snelle reacties!

Wat ik uit wil geven; geen 100 euro voor een pot wax, dat is voor iemand die net het advies krijgt de turtle in de container te gooien misschien wat te veel van het goede.

Ik was al een bestelling aan het voorbereiden hier voordat ik me bedacht dat ik misschien de vraag beter even kon stellen. Ik wil ten eerste een aantal doeken en pads bestellen. (doeken van PB, gelezen dat dat erg goed is) en welke pads raden jullie aan?

Verder lijkt me betreft wax aan wat ik hier allemaal gelezen heb de Collinite 915 wel wat of een DoDo wax?
Het moet gewoon goed zijn, en het liefst zo lang mogelijk blijven zitten en mijn lak goed beschermen.

Bescherming kan ik je weinig over zeggen, die is wanneer ik een nieuw waxlaagje aanbreng nog top.
Collinite 915 is afgaande op de verhalen hier, wat bescherming betreft een hele goede. Mijn ervaring bij deze, afgelopen winter was de bescherming na 4 maanden (toen ging hij er weer af) minder maar nog wel goed.

Pads? Ligt eraan wat je ermee wil gaan doen.
Misschien even je lijstje hier neer zetten.

'gewoon goed' zo lang mogelijk blijven zitten en mijn lak goed beschermen.

Dan zijn inderdaad Collinite 915 (of 476 als je iets goedkoper wil) en de Dodo waxen goed.

De Collinites moet je niet lang laten curen (liefst het vorige paneel afwrijven als je het volgende paneel hebt gedaan), want anders wordt het erg moeilijk om af te wrijven. De Collinites staan bekend als zeer duurzame waxen en zouden in theorie langer moeten houden dan de Dodo waxen.

Dodo is dan iets duurder, maar ruiken veeeel lekkerder (veel leukere beleving als je gaat waxen!!) en zijn makkelijker te verwerken (meestal easy on&off). Wat ik zelf een pluspunt vind is de 'pot' van de Dodo waxen met een grote ruime opening, in tegenstelling tot het blik van Collinite, met de iets kleinere opening en een rand die in de weg zit.

Met beiden doe je geen miskoop.

qua pads: de Monello concorso gouden foam pad heeft bij mij de voorkeur.
qua doek: De PB ultra mega towel vind ik erg lekker voor waxen uitwrijven. De PB deluxe mega towel is ook prima trouwens, kan je ook polijstmiddelen mee uitwrijven.

heb je weleens gewerkt met een vaste wax?

zo niet, dan kan een 915 echt een enorm werk wezen, omdat je heel snel te dik aanbrengt e.d.
daarbij wil je mischien later weer wat anders, en zit je met een enorme pot 915.

ik zou persoonlijk naar een poorboys natty's kijken (de gewone voor lichte, blue voor donker gekleurde wagens)

En wat werkt goed om kleine krasjes en swirls weg te poetsen? En wat ik nog meer lees, een glaze behandeling, is dat nodig op een gewoon blinkende auto met jonge lak laag?

Edit: Nog nooit met een vaste wax gewerkt, maar het lijtk me voor een erg roest gevoelige auto zoals een Citroen van dik 40 jaar oud wel beter. Ook omdat het een 2k lak is zonder vernis laag.

Buiten het feit dat een wax vast of vloeibaar is, is er geen verschil, de een vind vast makkelijker, de ander vloeibaar. Het is een persoonlijke keuze.

Wat ik een beetje opmaak aan de verhalen hier is dat voor mijn zwarte auto, een wax van DoDo, Purple Haze of Blue Velvet wel erg goed is, of een PB's Natty's wax?
Is er nog meer wat ik in overweging kan nemen? En is de bijna dubbele prijs van de DoDo wax tegen over de Natty's z'n geld waard?

1: vast vs vloeibaar: begon ooit met vloeibaar omdat ik dacht dat de vaste waxen meer voor de 'echte mannen' weggelegd was .... niks is minder waar, vind een vaste prettiger werken.
( sterker nog, persoonlijk vind ik dat je meer controle hebt dan een flats vloeibare meuk ( maar dat is echt persoonlijk / tussen mijn oren )
Enige puntje waar je om moet denken is dat je het idd niet te lang laat zitten omdat je anders moet boenen als een gek om het 'er weer af te krijgen' . Laat dit je svp niet weerhouden, valt allemaal mee.
Als je zoekt op de term "swipetest" dan weet je voldoende

2: Natty's Blue is een zeer makkelijk verwerkbare wax, voor een beginner een zeer mooie opstap. Je gaat dan over naar een vaste ipv vloeibare wax, geeft zeer mooie resultaten ( uiteraard zit het meeste in het voorwerk maar dan nog )

3: Natty is zeer goed betaalbaar

4: Je kan altijd een stapje verder gaan, mijn advies is begin op deze wijze, kijk eens in de Te Koop sectie voor een aangebroken duurdere wax als het je allemaal bevalt / Lease een likje wax bij iemand tijdens een meeting oid

5: Je kan eventueel ook nog een glaze zoals Poorboy's Black Hole er op doen ( voor je de wax er op doet ), dan vul je de kleine swirls ook een beetje weg.

ieder zijn eigen mening daarover.

persoonlijk vind ik de meerprijs voor een dodo wax wel waard.

denk alsjeblieft niet dat als je de auto wast, en je een laag dodojuice wax aanbrengt dat je van je krassen / swirls e.d. af komt, en dat hij ineens keihard gaat glimmen..
want dat gebeurd niet!

glans verkrijg je door voorwerk, de polijst sesie / glaze behandeling, daar wordt 80 % van de glans uitgemaakt.

als je je wagen wast, en je waxt hem daarna, zie jij echt geen verschil tussen dodo of natty's

zoiezo houdt de dodo waarschijnlijk ietsje langer, maar natty's is voor het geld echt een top wax, die je niet kan verknallen.
en tevens is nattys in de volle zon aan te brengen (gister rode natty's aangebracht op een groene renault in de knallende zon)

Ok, bedankt voor alle reacties!

Na veel gelezen te hebben onderstaand lijstje gemaakt.;

Wassen met NXT shampoo
Kleien met de Meg klei die ik al heb.
De paar kleine swirls die ik heb met Meguiars Swirl X
Glaze behandeling met PB's Black Hole
DoDo Blue Velvet of Purple Haze (ik twijfel nog..)

Blue velvet is een hardwax, purple haze soft.. (iets makkelijker verwerkbaar)
verder is het een net lijstje volgens mij! :ja

Misschien in de plaats van de NXT shampoo, iets van Dodo nemen? Born to be mild?
Dodo wax en Dodo shampoo, is denk ik toch een betere combinatie.
Natuurlijk niet verplicht.

Als je nog natuurlijk NXT hebt staan zou ik die eerst opgebruiken hé, shampoo is shampoo uiteindelijk.

Ik vind juist de Blue Velvet beter aan te brengen. Nu ben ik ook meer een fan van harde waxen. Je hebt voor mijn gevoel meer controle over de hoeveelheid die je erop smeert.