• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat is er gebeurd of wat doe ik verkeerd?

dannycoolen

Detailing rookie
19 mei 2012
84
0
Beste mensen,

Enige tijd geleden ongeveer 3 weken heb ik mijn auto in de was gezet.
Eerst Black Hole erop gedaan en getopt met een laag EX-P
Deze laag vervolgens 24 uurlaten drogen.

Hierna heb ik nattys blue eropgezet.
Die dag was er 1 nadeel eigenlijk 2.

Ik was de auto in de was aan het zetten en heb meteen de hele auto gedaan met als gevolg dat hij vrij lastig uit te poetsen was.
Als overmaat van ramp begon het ook nog eens te regenen waardoor ik (voor mijn gevoel) het allemaal wat sneller heb gedaan dan nodig was.
Nadat er een paar flinke buien waren gevallen zag ik witte strepen op de auto verschijnen op verschillende plekken.

Vandaag heb ik de auto gewassen en ik werd een beetje gek.
Ik bleef van die witte vegen strepen tegenkomen.
Nu is mijn vraag is dit residu van de wax die ik doordat ik te lang de wax erop heb laten zitten en het wellicht niet goed na heb gepoetst nu met deze strepen zit.
Tijdens het wassen heb ik eigenlijk alles wel goed weggekregen maar echt vrolijk werd ik er niet van.
Soms leek het alsof er elke keer andere plekken bijkwamen.
Ik hoop dat iemand mij hierop antwoord kan geven (en ik hoop dat het aan mij ligt) en niet aan de wax of iets dergelijks.
Bijgevoegd is een foto.

Alvast enorm bedankt voor de hulp en feedback

Groeten Danny

fcs9c6.webp

dat lijken me eerder veegkrassen... iets vuils in je applicater?
indien het wax zou zijn zou het inderdaad eraf moeten gaan met een QD. anders eens wassen met APC. als dit nog steeds niets uithaald, ff polieren

Dat zou je in ieder geval even kunnen proberen. APC raad ik af
Anders een paar druppels shampoo in een beetje warm water
En dan zachtjes met een doek afnemen
Als het dan minder wordt zal het de wax wel zijn

Het zijn zeker geen waskrassen, ik krijg ze gewoon weggepoetst met water en de spons maar wellicht door de lichtinval dat het lijkt alsof erbij komen
Ik controleer mijn spons altijd heel goed en heb een gritguard.
Niet dat dat een 100% garantie is maar toch.

Ik heb de poorboys spray and wipe geprobeerd en het lijkt idd nu helemaal weg te zijn.

Wat ik me wel afvroeg is of dat die vegen ermee te maken kunnen hebben dat ik het lang heb laten zitten en het wegpoetsen van de wax al erg lastig ging.
Met andere woorden als ik hem erop had gedaan per deel en dan de swipetest had gedaan en meteen het eraf had gehaald was dit probleem er dan niet geweest?

groeten danny

als de wax te dik lag ofzo, dan neem je bij het uitwrijven enkel de bovenste laag weg en droogt de rest nog.
mss was je MFdoek wat vol met product of te nat door wat regen, waardoor het de waxresidu niet meer opnam en je het wat rondgeveegd hebt,...

@2Shiny, mijn doeken waren wel redelijk vol met wax, althans ik heb 3 doeken gebruikt en had wel zoiets van wat zitten ze onder:P
Voor mijn gevoel had ik al weinig wax gebruikt maar ik denk dat het zeker nog minder kan.
Wellicht is het gewoon een kwestie van mijn eigenschuld.
Te weinig tijd genomen om het goed schoon te poetsen met MF doeken en er een te dikke laag opzitten omdat ik uiteindelijk pas voor de 2de keer een auto doe waxen.

Ik probeer alleen wel goed te achterhalen waar het probleem hem inzat maar ik denk dat de schuldige vinger naar mij wijst.
Omdat ik toch de volgende keer het wel goed wil doen en niet achteraf met deze ellende zit.
Ik had dit ook een beetje met EX-P waardoor er nog residu achterbleef op eigenlijk dezelfde wijze als dat dat nu zichtbaar was.

dat gebeurd bij veel mensen de eerste keren hoor. dus niet druk in maken. maar ik kan maar zeggen: dun, dun, dun.

en je kan nooit teveel MF doeken gebruiken om de wax uit te poetsen. en houdt daarbij rekening met: geen druk uitoefenen op de doek en traag bewegen zodat de microvezels hun werk kunnen doen. Plooi hem in 4, zo krijg je 8 vlakken om te gebruiken. ik gebruik ongeveer 1 doek per paneel en een halve ofzo...

Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij inderdaad iets te veel product aangebracht en niet goed uitgepoetst. Heb het ook wel eens gehad wanneer ik net iets te snel te werk moest gaan. Maar gewoon met en QD weg te krijgen.

Danny ik heb iets vergelijkbaars gehad: auto was in eerste instantie na het detailen strak en glanzend. Na een aantal weken, soms zelfs een aantal wasbeurten later, verschenen er hier en daar witte plekken op de lak. Met een vinger over de lak, zo weg te vegen. Conclusie in mijn geval overmaat aan BH en EXP.

Nadien heb ik de BH alleen nog met rode pad opgebracht en niet met zwart (dan zie je beter hoeveel middel er nog in je pad zit), en de EXP met de zwarte pad aanbrengen. Dit heeft herhaling voorkomen, dus misschien kun je er wat mee.

Dit is dun aanbrengen van de wax: ( geen eigen foto's)

black%20wax%2010.webp

en deze foto toont aan de linkerkant hoe de wax eruit moet zien na het drogen tot een "haze". de rechterkant is echt veel te veel wax...

light_heavy_waxapp.webp

Het is beter om verschillende lagen aan te brengen. en dun mag dus echt wel dun zijn :-)^

@cordoba thx voor je info en ben blij dat ik niet de enige ben
Helaas had ik hier gelezen dat de rode pads niet meer beschikbaar komen van Monello (erg jammer) want die tip had ik idd ook al gekregen.

Ben in ieders geval blij dat het aan mij ligt en niet aan de spullen die ik heb:)
Allemaal bedankt voor jullie reacties

Wat op de eerste foto in de post van 2shiny te zien is, vind ik nog steeds een dikke laag :p
Als je niet meer kunt zien of je een stuk al gehad hebt of niet, kun je nog een half paneel door alvorens nieuw product te nemen ;)

hehe @ivo's ik had er voor mijn gevoel iets meer opzitten als de foto.
Het was voor mijn gevoel al erg weinig ten opzichte van de eerste keer dat ik deed waxen al een jaar geleden als het niet langer is.
Toen bracht ik zowat brokken wax aan die ik probeerde uit te wrijven:P

als je twijfelt of er nog wax van je pad komt, gewoon een schuin op schijnen met bvb een zaklamp, je zal dan wel zien of er nog van komt.

Kan er soms ook veel aan doen welke doek je gebruikt. Die van monello zijn echt goed om wax af te nemen. Ook altijd eerst de hoogpolige kant van de doek gebruiken.

de hoogpolige kant zo net wat beter de residu opnemen dan de laagpolige kant. maar persoonlijk merk ik weinig verschil, maar ik gebruik dan ook zoveel doeken dat het misschien niet uitmaakt :-b

Over de Monello doeken, ik heb (momenteel) enkel maar de Piccolo Nero, en het zijn inderdaad prachtige doeken. Ik moet dringend eens de andere aanschaffen en proberen. Beter dan de Meguiars Supreme Shine mf doek in mijn ogen...

Na heel wat doeken te hebben gekocht, waaronder ook de superzachte eurow doeken, heb ik gemerkt dat ik een zachte, hoge pool, helemaal niet fijn vind om wax of polijstresidu mee af te nemen. Ik blijf te vaak 'haken' met zo'n hoge pool (je kent het wel, als je doek blijft 'plakken' / dat jij wrijft en je doek gaat niet mee).

Een goede lage pool is net zo zacht en glijd veel gemakkelijker over de lak terwijl je de wax afneemt. Hoogstwaarschijnlijk is de lage pool eerder verzadigd, maar dan pak ik liever een nieuwe doek dan dat ik verder ga met de hoogpolige kant en niet zo soepel glijd.
De hoogpolige kant vind ik wel weer fijn bij quick detailers.

Ieder zo zijn voorkeur natuurlijk.

Wat betreft het onderwerp: Inderdaad nóg dunner smeren. :-)^ Ik heb Natty's Blue ooit gebruikt in de zomerse middagzon op een donkerblauwe Peugeot 206.. 1 rondje om de auto en hierna afnemen ging super. Er zijn maar weinig waxen die zo gebruiksvriendelijk zijn. Een pufje spray en wipe op je padje (alleen een beetje vochtig, niet nat!), de eerste keer je padje beetje ronddraaien in de wax en hierna is na elk paneel ongeveer één veegje genoeg voor het volgende paneel.