• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Polijsten wat doe ik verkeerd

Ronny81

Detailing trainee
27 jul 2017
12
35
43
Limburg - België
Hallo iedereen,

Ik ben ook maar eens voor de eerste begonnen aan een poging om mijn zwarte BMW 5 wat strakker te krijgen.
Ben met een dap900 v3 en monello veloce aan de slag gegaan op een paarse (geen spider) scholl pad (op zuivere lak uiteraard).
Met de intentie om de veloce als 1 step te gebuiken, wat ook mogelijk zou moeten zijn...
Pad ingesmeerd met veloce, vervolgens nog een aantal dotjes, stempelen, uitwrijven, inwerken op stand 1 en vervolgens verwerken op stad 4 tem 6.
Nadien uitpoetsen met hulp van Gyeon Prep.
Heel wat (carwash)krassen verdwenen mooi en had het gevoel goed bezig te zijn in de garage.
Maar na enkele delen gedaan te hebben de auto eens naar buiten gereden en in de zon stel ik vast dat er toch wel wat hologrammen te zien zijn.
Waaraan zou dit kunnen liggen, wat doe ik mogelijk verkeerd ?
Te lang of te weinig polijsten, te veel of te weinig product, te hoge of te lage stand van de machine ?
Is er ergens een filmpje of uitleg die ik kan bekijken voor de juiste polijsttechniek ?
Bedoeling is om nadien uiteraard nog verder af te werken met Poorboys BH en Nattys blue wax.

Alvast bedankt !

Grtjs Ronny
 
Scholl paarse compound pad i.c.m. Veloce is een best heftige combinatie. Het kan zelfs micromarring veroorzaken omdat het gewoon te grof is.
Heb je na deze stap nog wel afgewerkt met een fijnere stap? Paarse pad en Veloce is niet echt geschikt als een one step product combo.
 
Als je een one step wilde had dan S3 op een oranje Monello pad gedaan. Een echte one step is Scholl S20 of Menzerna HCC 400.

Nu zul je nog met S30 aan de gang moeten.
 
Pad ingesmeerd met veloce, vervolgens nog een aantal dotjes, stempelen, uitwrijven, inwerken op stand 1 en vervolgens verwerken op stad 4 tem 6.

Dit zet mij enige vraagtekens...
- Pad ''ingesmeerd'' met Veloce? Wat bedoel je hier exact mee (Primen?), vooral om daarna nog enkele dotjes volgen
- Op welke manier doe je uitwrijven?

Verder zou ik idd, zoals al wordt aangegeven in eerdere reacties, adviseren om af te werken met een fijnere stap.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Met insmeren bedoel je mogelijk "primen". Hiermee voorzie je de pad van een eerste laag polijstmiddel alvorens je begint met polijsten.
Enkele mogelijkheden om dit te doen, zie je in onderstaande filmpje.
En idd, als je start met een grove combinatie als paars met veloce, kan je best daarna nog afbouwen naar lichtere combinaties.

mvg
Sven
 
Laatst bewerkt:
Ja met inwrijven bedoel ik primen, de pad dus al insmeren met product, dan nog enkele dotjes erop, stempelen op de lak, uitwrijven met machine uit en dan op stap 1 verdelen en vervolgens polijsten.
Ik ga dan proberen te verfijnen met scholl S30 in de hoop om een betere lichtweerkaatsing op de lak te krijgen.
Is om te beginnen 1 hit met dap 900 v3 op stand 4 hiervoor voldoende met scholls s30 op oranje scholl pad, of andere suggesties ?
Alvast bedankt voor de hulp allemaal !
 
na de zware combinatie met veloce zou ik gegaan zijn voor oranje pad en s20black om het af te werken, zeker als je voor het eerst de lak aanpakt op een auto zijn er wel wat stappen te doen om de jaren van krasstraat sporen weg te krijgen.
 
Zo, daar wordt bij sommige methodes wel wat product gebruikt zeg. Ik dacht “less is more”, maar lijkt wel alsof de pad al verzadigd wordt voordat we begonnen zijn. Ben je wel lekker snel door je 250ml verpakking heen.
 
@The Joy Of Detailing
@Marcel1973

Oh gelukkig, jullie zeiden hardop wat ik dacht. :p Ik dacht dat het aan mij lag en zei al dagen niks.

Primen bij foampads zal een idee achter zitten, maar wanneer ik een pufje S&W op de pad doe, 3-4 erwten polijstmiddel erbij, op de lak stempel en op een lage snelheid verdeel; Pad geprimed. :)

Maar... Ik doe dit bij Spiderpads en soortgelijke pads met wat meer polijstmiddel. Echter kost het primen zoals in de video een boatload aan polijstmiddel en ben ik elke detail door mij kg-verpakkingen heen!
 
  • Leuk
Reactions: Rémon
Ik zou, maar dat is mijn persoonlijke mening, dat gehele primen eens even laten voor wat het is, en gewoon starten met het ''basispolijsten''. Een aantal dotjes (zoals binnen verschillende tutorials op dit forum wordt uitgelegd ) op je pad en daarmee aan de slag gaan.

Het primen van een pad kan ervoor zorgen dat je veel te veel polijstpasta ver-/gebruikt, dit werkt averechts op verschillende gebieden. Ik ''prime'' echt maar heeeeeeeeeeeeeel af en toe een pad omdat ik het idee heb dat dat beter functioneert op bepaalde lakken (Bijv. uni-zwart Porsche tijdens de finishing stappen), maar in 99,99% van de gevallen prime ik never en te nooit. (En dan prime ik niet de hoeveelheden zoals in het filmpje wordt aangegeven)

(Edit, alleen de reactie van de topicstarter gelezen en niet wat anderen nog gereageerd hadden, zie dat anderen een vergelijkbare mening hebben)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Hier ook nog nooit toegepast. Wat @Quantoxx ook zegt... Paar pufjes Spray en Wipe en dan een paar dotjes polijstmiddel. Als ik zie hoeveel polijstmiddel deze youtuber in zijn pad masseert... Zeker een verkopende partij, want zo gaat je polijstmiddel wel hard!
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
@Ronny81 - Ik ken de Oranje pad van Scholl niet persoonlijk. Als dit een zachtere pad is die overeenkomt met de cut van S30 (finishing-combi), dan is dat een prima manier om de waas aan te pakken.

Echter verwacht/vermoed ik dat als je de Veloce niet heeeel goed doorwerkt en dus al werkt aan een finish, dat je een tussenstap moet gaan doen. (Proberen = Leren)


Ik las de startpost nog eens... Je zag na alles nog steeds hologrammen? Dan zou ik eerder denken aan vet-holo's van wax, polijstmiddel of andere fratsen.
 
Ik denk inderdaad ook aan polijstresidu, heb nog eens alles goed ontvet en afgenomen en ziet er toch beter uit.
Al ga ik zeker nog een tweede stap proberen om meer glans te krijgen.

Bedankt voor de reacties allemaal !
 
Hologrammen polijsten met een DAP900 is iets wat maar weinig mensen beheersen. :scream:
Goed om te lezen dat het uiteindelijk toch residu is geweest. Als je begint te polijsten met Veloce zou ik toch minstens 2 fijnere stappen laten volgen, bijvoorbeeld S17 en S30 met bijpassende pads, of Mezzo en Finale als je bij Monello polijstmiddelen blijft.

Ik weet niet of ik verkeerd lees of dat het er ongelukkig staat, maar zoals ik het lees met je begonnen met Veloce op stand 4 om te eindigen op stand 6. Normaal gesproken doe je de eerste polijststap op hoge machine snelheid, en bouwt die snelheid af als je fijner gaat werken. Dan zou je dus eindigen in stand 4 of mogelijk zelfs 3.
 
Nog paar dingetjes die denk ik niet zijn aangehaald:
* Teveel produkt op je pad zorgt ervoor dat er te weinig "bite" is in de lak doordat het produkt niet samen werkt met de pad => Swirls worden niet aangepakt.
* Je pad te weinig proper maken zorgt voor hetzelfde effect. Opbouw van produkt waardoor de effectiviteit van je pad en produkt verminderd => Swirls/krasjes worden niet/weinig aangepakt.
* Een verfijnde stap is hier nodig. Echter werkt je hier meestal aan hoogglans en worden er zėėr weinig swirls verwijderd.
* Hologrammen met een Dap? Teveel produkt wat je wss niet genoeg doorwerkt en dan niet goed kan uitpoetsen/te plakkerig? Regelmatig ook je doeken waarmee je het polijstresidue verwijderd vernieuwen. De doek geraakt anders verzadigd.
* Stand machine zoals gezegd: hoog stand beginnen en afbouwen van snelheid.
* Wat is de snelheid waarmee je de Dap verplaatst? Meestal gaat dit te snel waardoor het produkt en pad weer niet de kans krijgen op de lak in te werken.

Dit is een persoonlijke mening: BMW lak is meestal keihard ( behalve Jet Black.. ). Voor cutting werk ik liever met Scholl S3 of Menzerna 400 icm witte spiderpad.

Succes!