• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat kan ik verwachten met PB EXP?

Arjan Verkade

Detailing chief
16 jun 2009
319
85
Ik gebruik op het moment natty red of blue.

Wat kan ik verwachten als ik PB EXP gebruik?
Houd dit langer stand?

Wordt natty overbodig of kan je het beste voor extra glans nog natty er bovenop doen?

Moet je een sealant hetzelfde aanbrengen als een wax? Dus eerst laten curen en dan uitwrijven?
 
de sealant heeft inderdaad een wat langere standtijd. Ik zou er , zoals je zelf al aangaf, je wax daarna nog over zetten; geeft je nog een diepere glans en wetlook
 
de exp zal wat langer mogen "curen" want die bedriegt een beetje met de swipetest
als ik me niet vergis 30-60 min for a deeper shine staat op de fles
al kan je hem na 5 min al uitbuffen
maarhe anders wel topproduct en gemakkelijk te verwerken
 
Thanks voor de reacties! ;)

Ik dacht al ergens gelezen te hebben dat je de natty dan eigenlijk pas 1 dag later kan aanbrengen...

Wellicht lastig te zeggen, maar als je ergens aan het begint van de herfst EXP aanbrengt kom je er dan een beetje de hele winter mee door?
Dan heb ik het over dagelijk verkeer en eigenlijk wordt de auto over het algemeen wat minder vaak gewassen.... ;)
 
Ik zou niet weten waarom je bij droog weer een dagje zou moeten wachten om die natty's over de EXP te zetten....ik doe het in elk geval niet...als je pech hebt ligt je auto al terug vol stof.
Om op je tweede vraag te antwoorden :
Als je de EXP dun en gelijkmatig aanbrengt op een perfect voorbereide ondergrond (lees gewassen en gekleid) dan kan dit lukken. Hetgeen je natuurlijk tussentijds kan doen is bijvoorbeeld na elke wasbeurt wat QD+ aan te brengen om zo je wax of sealantlaag (of combinatie) wat te boosteren.
Je zal zowiezo merken dat je beading bij elke wasbeurt een beetje verminderd...en ook door de inwerking van pekel en dergelijke speel je langzaam je bescherming meer en meer kwijt.
Over het algemeen (persoonlijke ervaring) kom je met bijvoorbeeld een wax van collinite (915 of 845 vast of vloeibaar) de winter door.
 
Exp geeft iets minder glans dan de natty maar ik was er tevreden mee in de winter.
Pas weer de panda gedaan met exp in de zon en dan wordt het wat lastiger met curen maar het is na 15 min nog prima te doen ,daarna een laagje natty er over heen en dan krijg je wel iets meer glans.
Alleen de afgelopen winter de panda in de exp gezet en dat was vanaf okt tot eind april ,okee mijn auto staat in de winter binnen en dat scheelt natuurlijk wel maar net wat er al gezegt is 2 laagjes exp zal goed mogen werken in de winter voor je.
Ik zelf ben dik tevreden over exp en is goed te verwerken mits dun opgebracht
 
Dun aanbrengen is dus het advies, al valt dat niet altijd mee, zeker niet als je het slecht kan zien.
Dat ligt vaak ook weer aan de kleur van de auto en het licht waar je mee werkt....

Zo te horen kan je in elk geval goede dingen verwachten van EXP :)^
 
exp is bij mij een blijver, het geeft inderdaad niet de echte diepe glans, maar je lak is superglad, beading is super, sheeting is ook zeker niet mis, ruikt lekker,
is makkelijk te verwerken(vanaf dat je voorbij het punt bent dat meer totaal niet beter is, ik ben er zelf bijna.... maar ik ben en blijf een bourgondische belg die leeft naar de "meer is beter" lifestyle :-b )
 
De Wolfgang DGPS is nog net een stapje beter maar ook bijna 2x zo duur.

In mijn ogen echter wel het prijsverschil waard. De glans is daarvan echt glashard, en de lak voelt ne behandeling en curetijd ook zo aan.
 
+1, voor mij ook de Wolfgang, flesje Exp wordt hier al tijdje niet meer gebruikt, ben er geen voorstander van.
 
Er schoot me nog 1 vraag te binnen over EXP.
Slaan hiervan je zwarte kunstof delen net als bij natty ook wit uit of hoef je hier niet zo voorzichtig mee te zijn?

Het is inmiddels besteld! ;)
 
Thanks dan ga ik daar net als bij natty wel op letten ;)

Gelukkig hoef je daar met de polish producten niet zo op te letten...
 
Ik ben al begonnen met EXP en een klein deel van de auto gedaan.
Ik heb het geprobeerd dun aan te brengen, maar toen ik het na enige tijd ging uitwrijven leek het alsof er eigenlijk niets meer op de auto zat... :s

Is dit normaal, of moet je het dan goed zien zitten?
 
Dat is normaal. Als je em dik erop smeert zul je er alleen maar last van hebben tijdens het uitbuffen.
Zelf moet ik met EX-P ook altijd even kijken of het er volledig op zit (weerspiegeling met licht)

Voor de zekerheid kun je uiteraard ook gewoon 2 lagen erop zetten. Dan weet je zeker dat je alles gehad hebt
 
Thanks!

Die 2de laag zit ook zeker in de planning ;)
Gezien ik ook eerst alle andere stappen doe, doe ik eerst even 1 laag sealant. Als ik met dit alles klaar ben nog een 2de laag sealant en als ik nog zin over heb een laag natty ;)