• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat maakt een wax goed en fijn?

Black Lion

Detailing addict
16 mei 2008
404
65
Door mijn eerdere topic over die wax test vraag ik me af wat een goede wax nu eigenlijk is.
Is dit een goede beading, langdurige bescherming, makkelijk aan te brengen, goed uit te poetsen, een mooie wetlook geeft en ook nog eens lekker ruikt.
Hoe zien jullie dit en welke wax is goed en vooral ook waarom?



Ik gebruik zelf de m16/m21 combo van Meguiars. De m16 is een goedkopere wax, maar ben wel benieuwd wat een duurdere wax beter maakt dan deze combo.
M16 is makkelijk op te brengen, alleen bij te veel opbrengen is het moeilijk uitpoetsen. De beading ziet er goed uit en de prijs/kwaliteit verhouding is goed. Qua waxen wordt er op shops nogwel eens bijgezet dat het een mooie wetlook geeft, maar ik heb altijd geleerd dat die wetlook van je voorbereiding komt, dus in dit geval oordeel ik hem daar niet op.
M16 is qua langdurigheid ook wel redelijk, alleen hij ruikt niet lekker.
Over het algemeen een goede wax en ben er ook tevreden over.

Ik heb dit topic aangemaakt om in het algemeen te discusseren over waxen en dus aub niet te ver doorgaan over die voorbereiding en het discusseren puur over de waxen houden.
Ik hoop dat dit ook een ander het wat makkelijker maakt om een goede wax te kiezen.
 
De keuze van een wax is persoonlijk.

De ene persoon neemt genoegen met een wax van 2 tientjes, voor de ander kan het niet duur en exclusief genoeg zijn.

Het is wat een gek ervoor uitgeeft ... :-"

Een wax zal tot zekere hoogte langdurig zijn, mits, jawel, komt ie toch, de voorbereiding goed gedaan is.

Iemand heeft een mooi onderschrift: Waar vuil zit, zit geen glans... ;)
Of een andere bekende uitspraak: Find what you like and use it often.

Met andere woorden, je kan wel een wax van 200 euro op een nog nooit behandelde wagen smeren, maar deze zal niet lang houden, ondanks de mooie beloftes van de fabrikant.

Nogmaals, voorbereiding is 90% van de glans. Daar omtkon je niet aan
 
Patrick we weten wel dat een wax persoonlijk is, maar goed daarom heb ik dit topic niet gestart.
Ik wil een discussie starten wat goede waxen zijn en waarom en niet over uitspraken en over dat 90% in je voorbereiding zit want dat weten de mensen hier wel.

Het gaat mij erom waarom je een wax kiest van 200 euro en niet 1 van 2 tientjes.
Wat zijn nu de verschillen tussen de waxen en is een wax van 200 euro nou zo veel beter als 1 van 2 tientjes en vooral waarom is die beter.
 
Dan nog is het persoonlijk Danny....
Iemand die voor duurzaamheid gaat vind wax X goed, een ander die gaat voor de looks van wax Y vind die goed.
Je zal dus nooit een eenduidig antwoord hierop krijgen :weetniet
Dit zal een oneindige discussie worden met tig verschillende meningen waardoor zelf door de bomen het bos niet meer ziet en je helemaal niet meer weet welke wax je moet kiezen.

Stelregel is en blijft: find something you like and use it often! ;)
 
Duurzaamheud valt wel te testen, wetlook, beading geur is idd persoonlijk.
Maar goed met een miss verkiezing beoordelen ze ook op schoonheid dus met een wax kan dat ook wel en ik denk dat veel meningen dan toch wel overeenkomen, net zoals een miss verkiezing want de jury moet het ook eens worden samen ;)

Maar goed nu is me het nog niet duidelijk wat de toegevoegde waarde van een duurdere wax is eigenlijk.
 
Danny,

De Collinite #845 is een onwijs goede wax voor nog geen 2 tientjes. Deze is net zo duurzaam of minstens net zo duurzaam als een duurdere Dodo Juice wax of misschien zelfs wel als de Wolfgang Fuzion.

:!

Ook is het afhankelijk waar de wax op de wagen aan wordt blootgesteld:
Dit kan grote invloed hebben op de duurzaamheid. Hoe meer invloed van buitenaf op de wax, des te meer die eronder zou kunnen lijden en dus sneller vervaagd.
Denk hierbij aan industrieële vervuiling, (zure) regen, stof enz.

Nogmaals, iedereen heeft z'n eigen voorkeur, de een geeft geen ene reet om een ultieme wetlook en wil alleen bescherming, die zou dus voor een "goedkope" wax kunnen kiezen.
Een ander wil alleen "state of the art" wax en legt en heeft er 200 euro of meer voor over.

er is geen peil op te trekken!

Als je duurzaamheid wilt testen, koop dan gewoon de waxen die je wilt testen, jij blij, Carclean blij, iedereen blij!

Probeer eens wat vaker het forum te lezen. Lees eens de meningen en ervaringen van andere forummers over waxen. Gooi alle meningen op 1 hoop, neem hiervan het gemiddelde en trek hieruit je conclussie.

Klaar, einde discussie.

:slotje graag :!
 
Goed en fijn :)

Fijn = subjectief en voor iedereen anders.
Goed = ook voor iedereen anders. De ene wil een mooie glans en waxt elke maand, dus bescherming is niet het belangrijkste. De ander wil juist eerder bescherming en vindt glans minder belangrijk.

Zo kan je dus eindeloze combinaties maken. Hoewel ik het voeren van een discussie hierover prima vind, denk ik dat je er niet uit gaat komen door het lezen van de meningen van anderen. Ik denk dat je het zelf zal moeten ondervinden welke wax nu het best past bij jouw wensen.
 
Zoals ik dus al zei:

Dit zal een oneindige discussie worden met tig verschillende meningen waardoor zelf door de bomen het bos niet meer ziet en je helemaal niet meer weet welke wax je moet kiezen.

Ik deel de mening van Patrick:

Probeer eens wat vaker het forum te lezen. Lees eens de meningen en ervaringen van andere forummers over waxen. Gooi alle meningen op 1 hoop, neem hiervan het gemiddelde en trek hieruit je conclussie.

Er zijn inmiddels genoeg ervaringen met de diverse waxen, maar zoals nu al vaker in dit draadje is gezegt, en ook al wil je het niet horen: het is puur persoonlijk. Het enige wat redelijk zeker is, is dat collonite waxen een goede duurzaamheid hebben.
 
Laten we niet vergeten dat prijs niet per se de kwaliteit van de wax representeert. Er zit ook een factor status / imago / martketing / gevoel bij.

Ik neem aan dat ingrediënten ook nog een rol spelen, zoals bijv het carnauba gehalte? Elders op het froum is al eens geschreven dat een hoog gehalte pure carnauba (op een goede ondergrond!) een extra mooie glas/wetlook geeft, maar qua duurzaamheid weer minder is.
 
TS wil graag namen van waxen weten:
ff mijn gedachten opgenoteerd...

Poorboys Natty's (blue), Collinite 845, Meguiars M16, M26, NXT 2.0, zijn waxen die hier door veel mensen gebruikt worden en hier ook als goed bekend staan.
Deze zijn bovendien ook nog eens redelijk van prijs te noemen: €17-25

Stapje duurder (maar daardoor niet perse beter) zijn bijvoorbeeld de waxen van Dodo Juice. Verschillende soorten wax voor verschillende kleuren lak. Veel forumleden zijn hier lyrisch over.
Ook de Collinite 946 wordt door velen gezien als een goede duurzame wax.
Prijzen tussen €40 en €50.

Wil je nog wat meer uitgeven, dan kan dat natuurlijk:
Wolfgang Füzion, Dodo Supernatural, Chemical Guys E-zyme, Pinnacle Souveran.
Vooral de eerste 2 (Fuzion en Dodo SN) worden hier door meerdere leden gebruikt en ook tot grote tevredenheid.
Prijzen: €80-200

Nog duurder? Alles kan:
Merken als Zymol of Swissvax hebben waxen tot 3nullen :D


Is duurder dan ook beter?
Ik denk niet perse, zoals hierboven al veelvuldig genoemd hangt 90% van de glans af van de voorbereiding.
Waarom dan toch een dure wax? Tja; waarom een horloge kopen van € 3.000,- als je ook de tijd kunt aflezen van een Hema horloge...
(Misschien een beetje heel erg kort door de bocht, maar toch...):-b
Sommigen zien wel verschil in glans of diepte van de lak bij een duurdere wax, anderen weer niet.
Is ook een stukje persoonlijke voorkeur, denk ik. Of een stukje status, leuk voor de heb.
Van mij mag het!


Just my 2 €cts




meuh
 
tangerine mean machine zei:
Wat zijn nu de verschillen tussen de waxen en is een wax van 200 euro nou zo veel beter als 1 van 2 tientjes en vooral waarom is die beter.

Hoi TMM;

Ik ga je, naar aanleiding van de bovenstaande uitspraak, nog wat verder helpen of juist nog wat verder in verwarring brengen ................... In elk geval wil ik alvast 1 ding bespreekbaar maken. Je maakt een "denkfout" .............. Denkfouten maken we allemaal dagelijks. Ik bedoel dat we zaken voor logisch verklaren terwijl ze dit vaak niet zijn.
Je stelt dat een wax van 200 Euro beter is dan een wax van 2 tientjes.
Bovendien wil je die denkfout ook nog eens bevestigen door te vragen waarom dit zo is. Als we deze stelling volgen, dan is een duurdere wax per definitie beter. Daar moet je dus, zeker voor jezelf, mee oppassen.

Het is dus noodzakelijk dat je voor jezelf een aantal zaken op een rijtje zet wat voor jou een wax goed maakt. Daarbij zul je dan ontdekken dat dit ook nog eens aan verandering onderhevig is.

Ter verduidelijking:

Nu, in de zomermaanden, kies ik voor een wax die polymeren bevat. Met name omdat er elke dag stof en zand op de auto ligt, wil ik gemakkelijk kunnen wassen. Polymeren zorgen ervoor dat vuil heel gemakkelijk loslaat.

In het weekend heb ik regelmatig waxdrang. Ik kies dan voor een wax, zoals DODO, die gemakkelijk verwerkt. Zeker als er veel zon is, wil ik een waxje met veel carnauba............

Als er veel regen gaat vallen, zet ik er Collinite Insulator op. Snel er op en er af en blijft heel erg goed zitten. Komt de winter dichter in de buurt, dan zet ik de Collinite Marque er op. Die heeft zijn duurzaamheid heel erg bewezen. Echt een pantserwax. Is het dan een dagje mooi weer, dan zet ik er nog wat Natty's overheen. Iets meer glim in de winter is ook leuk en ook deze blijft langer zitten.

Al deze waxen zijn voor mij betaalbaar. De duurste is niet per definitie de beste. DODO is de duurste en die is voor mij het beste als ik snel en gemakkelijk wil kunnen doorwerken. COLLI is de beste als ik goede bescherming wil ................ Enz. enz. enz .................

Ik zou willen eindigen met een ruimere stelling:

Er zijn tal van goede waxen, in meerdere prijsklassen