• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat zou deze krassen kunnen veroorzaken?

Terranca

Detailing rookie
5 mei 2021
9
15
Ik heb in december 2020 een Tesla Model 3 in ontvangst genomen; zo goed en zo kwaad als het ging in de regen nagelopen op krassen en zag er (op 1 klein krasje aan de achterkant) goed uit. Maar nu, enkele maanden en 3000km later, en enkele wasbeurten verder, lijken er krassen te verschijnen terwijl ik netjes met twee-emmer methode de auto was; inclusief foamen vooraf, etc. Eén krasplek vind ik bijzonder opvallend, en ik vroeg me af of de experts alhier kunnen inschatten wat deze kras veroorzaakt kan hebben; ik heb zoiets nog nooit gezien namelijk:

2021-05-05 08.19.28.jpg

Tesla staat erom bekend weinig te doen aan kwaliteitscontrole en wil, zeker aan het einde van het jaar, zoveel mogelijk auto's over de toonbank; mijn idee als leek is dat hier een cirkelvormige beweging te zien is, wat lijkt op een ronddraaiende machine? Zoals een polisher oid? Zou het kunnen dat ze de krassen hebben "bedekt" en dat ze nu pas tevoorschijn komen, of heb ik hier te maken met vette pech (zachte lak, toch een struik geraakt, etc). De rest van de krassen hebben verder lange, rechte lijnen, en lopen in alle richtingen, zoals hier:

2021-05-05 08.19.55.jpg

Ik voel ze wel met de nagel, maar die blijft er niet in "hangen". Maar het ziet er niet uit voor een gloednieuwe auto natuurlijk.
 
Welkom op het forum. :D

Laat ik beginnen met het feit dat je in de regen de auto hebt nagelopen en inmiddels 6 maanden/3000km verder bent. Stel dat ik nu zeg dat deze krassen hoogstwaarschijnlijk zijn bedekt en dus al in de lak zaten bij aflevering, dan zegt de verkoper dat je ze zelf veroorzaakt hebt, aangezien je de auto inmiddels gebruikt hebt.

In dit soort gevallen is het je verlies nemen en zelf de lak weer netjes maken of laten maken.

Wat betreft de krassen; Het lijkt inderdaad op iets machinaals wat een patroon heeft gemaakt. De langste kras begint met stippel-lijn, maar je ziet ook een bepaalde uitslag alsof er met een excentrische machine met hele kleine uitslag is gewerkt. (i.c.m. vieze pad) Aan de andere kant lopen al deze type krassen in alle richtingen.
 
Dank @Quantoxx :) ik heb tegen beter weten in een afspraak met Tesla ingeschoten, maar heb er inderdaad weinig vertrouwen in dat ze dit onder het mom "oeps, foutje, garantie" gaan herstellen. Daarna kan ik nog even stampij gaan maken bij de lease maatschappij, maar anders wordt het de keuze: mee leren leven, of mooi (laten) maken. Heb relatief laag eigen risico voor schade (125 euro dacht ik), dus weet niet of het de moeite is om zelf te gaan stoeien (al lijkt het me wel leuk). Moeilijk in te schatten wellicht, maar heb je een DA machine nodig om dit mooi te maken, of zou het met een handpad ook kunnen werken?
 
'Niet geschoten is altijd mis'.

Ik neem aan dat Tesla zelf hier niets aan doet, tenzij je het via de leasemaatschappij aankaart en zij druk zetten?

Ik vermoed dat deze krassen te polijsten zijn, maar dat blijft natuurlijk lastig in te schatten van een foto. Handmatig kan je wat proberen, maar machinaal is natuurlijk vele malen sneller. Persoonlijk zou ik gaan bedenken of ik kosten wil maken om het zelf te proberen (Aanschaffen klei/polijstmiddel/pads/doeken/etc) of ik zou uit gaan zoeken of er een detailer in de buurt zit die dit even wilt polijsten.

Bij beide opties ben ik geld kwijt, maar bij de eerste optie heb ik spullen in huis die vaker kan gaan gebruiken, want in de toekomst zullen er vast nog wel meer krassen volgen. ;)
 
Waar op de auto zitten de 'stippellijnen'? Ik zie overal op de eerste foto een opvallend stippelpatroon, en vraag me af of het wel krassen zijn, of dat kalkresten zijn van opgedroogde waterdruppels. Ik zie niet hoe je met een polijstmachine (rotary of excenter) zo'n patroon kan maken als je daar niet heel veel moeite voor wil doen. Heeft er misschien iets hards in je washmitt gezeten waarmee je dit stippelpatroon hebt veroorzaakt bij het wassen? Ik kijk er dus iets anders naar dan @Quantoxx .

Voor de rest, zeker met een vrij zachte lak zoals de Tesla waarschijnlijk heeft, is dit ook goed handmatig te polijsten. Zie verder ook bovenstaande posts van mr. Q.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Opvallend zijn ook die welvingen in de kras boven het midden. (Foto 1) Die welvingen lijken, als je goed inzoomed, ook terug te komen in de andere krassen. @Cordoba. Dit deed mij twijfelen of het tijdens wassen (rollen van iets scherps misschien) iets verkeerd was gegaan.

Enig idee?
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Precies, deed mij denken aan het ronde van een opgedroogde waterdruppel @Quantoxx

Andere oorzaak: mogelijk dat er iets hards in de washmitt zat, en dit regelmatig werd afgedekt door omliggende vezels, vandaar dat typische patroon.
 
Ze zitten linksonder op de motorkap, op de rand met de bumper; het zijn denk ik wel echt krassen en geen kalkresten; krijg ze met geen mogelijkheid weg. Ik shampoo altijd in 1 richting (links naar rechts); dus wellicht zou het kunnen met aanbrengen van wax (ronddraaiende beweging), maar dat doe ik niet met veel druk uiteraard. En vond het opvallend dat het patroon zo gelijkmatig is; kleine wervelingen lijkt op korte, langzame beweging, en grotere welvingen op snellere bewegingen van iets wat op zichzelf al ronddraait. Zou niet weten hoe je dat met een handmatige pad voor elkaar krijgt. Zulke kleine rondjes draai ik iig niet :grinning:

Overigens zou ik het dan ook op andere delen van de auto verwachten; de motorkap is immers niet het laatste wat ik aanraak.

Ik vind het een mysterie. Maar dank voor het meedenken tot nu toe! Als het aan het wassen liggen dan gooi ik alle huidige spullen de deur uit en koop ik nieuwe pads/mitts.
 
Ben jij of iemand anders niet een keer met een laadsnoer (dat op de grond gelegen) heeft er langs geweest?
 
  • Leuk
Reactions: ALFIrE
Tsja, ik kan het me niet herinneren (en doe echt voorzichtig), maar kan ik natuurlijk ook niet uitsluiten @Puffle. Dan zou ik nog niet verwachten dat het zoveel schade veroorzaakt; nu ben ik bang om te hoesten in de buurt van de lak ;)
 
ik heb zo'n soortgelijke kras gehad op mijn achterdeur. Die kwam in mijn geval van een smalle weg met een tegenligger en toch een tak die daar de deur even raakte. Zag er in elk geval precies zo uit.
Ik heb dat toen vrijwel volledig kunnen wegpoetsen met Meguiars Ultimate compound en een oranje handpad. Met de hand dus wel te verstaan. Valt in elk geval te proberen en die combi komt wel vaker te pas bij kleine lak incidentjes bij jezelf of kennissen. Ik had het eerst met Scratch-x geprobeerd en hoewel dat verbetering gaf zou ik er toch te lang op hebben moeten werken handmatig en toen dus een stapje opgeschaald naar de UC.
PS, ook een model 3....
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en Terranca
Probeer eens of je met een nagel (voorzichtig) kunt voelen of die halfronde dingetjes óp of ín de lak zitten. Als het een kras is, zou het dus in de lak zitten, is het iets van kalk of iets anders dan ligt het op de lak. Gewoon kalk van opgedroogde waterdruppels zijn ook vrij lastig te verwijderen met gewoon wassen, hoewel het in combinatie met foamen toch op zijn minst veel minder zou moeten worden.
 
Lijken echt ín de lak te zitten; met krabben met nagel wordt het niet minder maar je voelt het wel zitten...

Tegen mijn verwachting in is Tesla iig bereid om (gratis) te komen kijken en eventueel ter plekke te verhelpen, dus eerst dat maar even afwachten. Anders eens met de hand polijsten en kijken wat het resultaat is. Of het zien als mooi excuus om een DAP voor Sinterklaas te vragen dit jaar :p
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Voor de duidelijkheid: je moet ook niet krabben met de nagel maar voorzichtig voelen. Bij een kras blijft je nagel in de kras hangen, als je er voorzichtig overheen gaat, als het iets is op de lak dan blijft je nagel bij het begin van de substantie op de lak hangen.
 
  • Leuk
Reactions: Terranca
De stippellijn is bijzonder.
Ik zou verwachten dat het takken van een struik oid zijn. Iets doorgeschoten met parkeren misschien?
 
Kleine update: meneer van Tesla is vandaag langs geweest en heeft het een poging gegeven met een mobiele polijstmachine met Rupes polijstmiddel; smaakje "Fine" maakte weinig verschil, toen met "Coarse" werden de krassen wel minder, maar ze verdwijnen niet helemaal. Wel allemaal netjes onder het mom "garantie" danwel "goodwill"; hij erkende wel dat de lak erg zacht is en ik mag me voorbereiden dat ik elk wissewasje in de lak ga terugvinden :rolleyes:

Oftewel: ik ga het later nog wel beetje proberen bij te werken met de combo die @ArnoP aanraadde, en anders over paar jaar eens investeren in een DAP of bij een specialist langs.

Dank voor het meedenken iig iedereen.
 
@Terranca Weet je toevallig ook nog of het een blauwe of gele pad was (uitgaande van een rupes pad icm een bigfoot). als het een blauwe pad was, dan geef ik je redelijk weinig kans om met de hand meer weg te krijgen.

met de hand zou ik liever kiezen voor een polijstmiddelen met afbrekende korrel, zoals Menzerna, Scholl of Rupes. Omdat je daarmee over het algemeen iets meer correctie hebt maar tegelijk ook een mooier resultaat.
 
Even opgezocht en het was inderdaad deze Rupes Bigfoot set die hij bij zich had. Probeer het me te herinneren maar kan de kleur van de pad niet duidelijk meer voor me halen. Ik denk dat het inderdaad de blauwe was.

Afbrekende korrel... ok, weer wat geleerd :)
 
@Terranca ,een blauwe pad is wel gelijk grof geschut op een zachte lak maar goed das mosterd na de maaltijd. Als de lak gevoelig/zacht is zou ik eens kijken of je iemand kan vinden die em wil polijsten en afwerken met een mooie coating dat kan flink schelen.