• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

waterless wash

inge

Detailing addict
26 nov 2012
928
65
Terug van weggeweest - heb wat minder tijd aan de auto besteeds ivm revalidatie. Heb een vraagje aan hen die ook waterless de auto wassen of dit uitgeprobeerd hebben. Omdat ik nu niet met jerrycans naar de wasbox kan sjouwen wil ik de auto met een waterless wash gaan bijhouden. Foamen (foammaster + snowfoam) en HD in de wasstraat en dan een waterless wash voor de deur (daar ik de auto eigenlijk niet voor de deur mag wassen).

Nu ben ik aan het kijken geweest naar welke waterless washes er zijn en ben op DJ en Mequiar's gestuit. Met beidde heb ik geen ervaringen en ben dus benieuwd naar gebruikerservaringen van beidde washes. Wie helpt me op weg naar een goede waterless wash - ander merk mag natuurlijk ook want... wie weet heb ik wat over het hoofd gezien.

DJ: + goede ervaringen met het merk
+ favoriete webwinkel heeft hem
- prijs (duur - 26,50 per liter)
- alleen maar in liter grootverpakking


Mequiar's: + prijs (voordeliger dan DJ)
+ gallon verpakking (55,--)
+ biologisch afbreekbaar (weet niet hoe dit met DJ is)
- geen ervaringen met het merk behalve de windowcleaner (en die is goed)
- favoriete webwinkel heeft hem niet

Aanvulling - ben ook nog een waterless wash van Wolfs chemicals tegengekomen:
+ prijs
+ biologisch afbreekbaar
+ verkrijgbaar in de 1 en 5 l variant
- geen ervaring met het merk maar kom wel regelmatig goede revieuws tegen over hun prodcten.
 
Welkom terug. :)^

Ik gebruik heel soms Optimum No Rinse. Één van de eerste toegewijde échte waterless washes, welke ik ooit had besteld vanuit Engeland (paar jaar geleden was het alleen daar beschikbaar). Je zou daar eventueel naar kunnen kijken, het doet z'n werk goed.

Wel ben ik van mening dat een waterless wash nooit een echte vervanger is voor de normale was met een (HD) sproeier, omdat ik me nooit echt comfortabel voel om een zwaar vervuilde wagen op die manier te wassen. Maar als je de zwaarste vervuiling (bijv. dikke klodders modder) eraf kan spuiten in de wasbox, voordat je gaat wassen met een waterless wash, dan scheelt dat weer...
 
Zelf niet echt ervaring met een waterless wash, zelf heb ik wel de Smartwax Smart One staan deze is ook te gebruiken als waterless wash maar hier voor nog nooit gebruikt.

Mocht je dit gaan doen, gebruik dan voldoende doeken en liefst doeken met lange haren die het vuil goed kunnen opnemen.

Sven
 
Dank mannen voor jullie toelichting.

Van Optimum had ik gehoord alleen nog niet echt iets gevonden. Zal eens kijken of deze ook in Nederland te verkrijgen is. Wel van Wolf's een revieuw gevonden (weet niet meer waar) maar die gaven ze dezelfde kwaliteiten als de optimum. Mocht ik niet van de optimum kunnen vinden ga ik denk ik de Wolfs uitproberen. Je moet ergens beginnen niet waar.

GMToyota - ben het met je eens dat het geen vervanging is voor de HD vandaar dat ik eerst de wasbox wil doen om alles af te spuiten en te foamen net als voor een normale wash. En dan zou hoop ik een waterless het zelfde effect als normale shampoo met naspoelen moeten hebben.

Sven ik vermoed dat de samrtwax die je noemt hetzelfde werkt als PB spray& wipe en die gebruik ik wel maar niet om de auto mee schoon te maken - tenminste niet als waterless wash.

Net even vlug gegoogled en optimum is nu ook in NL te verkrijgen twijfel nu alleen tussen de gewone ONR of de ONR met wax toevoeginging.
 
Spray & Rinse van PB is onverdund ook en erg goede waterless wash. Enkel bij zeer lichte vervuiling uiteraard. Voldoende sprayen en met mf zonder druk afvegen. Per deel een ander (proper) kantje van de mf gebruiken en voldoende mfs bij de hand hebben om regelmatig een verse te kunnen nemen. Na heel de auto gedaan te hebben nog eens met droge mf nalopen.
 
BrunoV zei:
Spray & Rinse van PB is onverdund ook en erg goede waterless wash. Enkel bij zeer lichte vervuiling uiteraard. Voldoende sprayen en met mf zonder druk afvegen. Per deel een ander (proper) kantje van de mf gebruiken en voldoende mfs bij de hand hebben om regelmatig een verse te kunnen nemen. Na heel de auto gedaan te hebben nog eens met droge mf nalopen.
Je zal Spray & Wipe bedoelen hoop ik ;)
 
CC heeft vorige maand 40% korting op DJ Low on eau gehad, jammer dat je die actie net gemist hebt.

Wat waterless washes betreft is Optimum No Rinse (ONR) veruit de populairste, in de EU toch.
DJ Low on Eau, Wolfs Mean Green en Megs D114/D115 zijn alternatieven, waarbij LOE gezien de kleinere verpakkingen prijstechnisch helaas minder interessant is.

Als je een pre wash gebruikt en HD afspoelt valt de hoeveelheid vuil resterend op de auto heel goed mee, en zal een WW zeker uitkomst bieden. Het is natuurlijk de vraag of je, wanneer je gaat foamen in een doe-het-zelf wasstraat, niet net zo goed een snelle 2BW erachteraan kan doen.

Zelf spuit ik in deze tijd van het jaar de auto voor €0.50 af bij een lokaal tankstation om vooral het onderste 1/3 van de auto schoon te krijgen, de rest thuis met een waterless wash.

Ik zou aanraden om je nog iets meer in te lezen (of kijken) over WW, er zijn zoveel manieren: 1 emmer met spons, 1 emmer met meerdere MF doeken, 1 of 2 emmers met een mitt, spray on wipe off etc.
Je kan dan als experiment wellicht 250ml DJ LOE kopen (bij carclean natuurlijk) en als dat bevalt uitwijken naar een van de buitenlandse webshops (sorry Tim!) om evt. de andere merken uit te proberen.
 
Hopelijk revalideer je goed .

Is er geen mogelijkheid om iemand van tijd tot tijd op te trommelen om je van water te voorzien voor je naar de wasbox rijdt ?
Mijn idee van een waterloze-was is dat het een no-go is omdat je dat altijd ziet , zeker op een donkere kleur......zelf ervaren .

Bidonnetjes van 5 liter gaan mogelijk nog wel en zo kan je lekker met water wassen aan de wasbox.

Een spoedig herstel !
 
Ik heb zelf eens wat ONR besteld (en gebruikt), maar ik was er niet super happy mee. Bij gebruik met microvezel producten was het vuil gek genoeg moeilijk uit de vezels te krijgen.
Ook nog geprobeerd met een fijne spons (Zymöl), zoals dat veel gebeurt in de UK, maar dat vond ik eigenlijk ook niet lekker werken.

Pasgeleden wel Low On Eau besteld en daar moet ik nog eens wat meer mee gaan experimenteren. Vorige week nog wat vuurwerkrotzooi van het dak hiermee verwijderd en dat leek wel aardig te gaan.
 
@BrunoV - Spray en Wipe van PB vind ik erg fijn maar gebruik het niet voor de lak of er moet echt eigenlijk geen vuil op de lak te zien zijn.

@Schorem - zo slim :) was ik toen nog niet anders had ik dat zeer zeker gedaan. Voor een BW moet ik jerrycans vullen en dat is nu net te zwaar dus vandaar de WW - hewb dat in het verleden wel altijd gedaan en af entoe gesmokkeld met voor de deur wassen. Doe ik nu nog steeds af en toe maar moet dan erg vroeg op zijn om eventueel commentaar te ontlopen. Vandaar de uitwijk naar WW dan heb ik daar geen last meer van.
Beginnen met een kleine verpakking is inderdaad misschien wel slim maar zou dan niet voor LOE van DJ gaan (prijstechnisch) maar voor de Wolf's daar die dan het gunstigste is (sorry CC).
Met meer lezen en af en toe een filmpje kijken ben ik al beginnen maar dank voor het advies.

@Grandscenicman - revalideren zal ik de rest van mijn leven mogen doen. Loop nu weer zonder stok en zit weer op de fiets. Verder blijf ik niet meer 100% normaal kunnen lopen en pijn houden. Maar goed ik kan nu weer dingen die ik een aantal maanden geleden niet kon.
Iemands anders voor het water laten zorgen is helaas geen echte optie - ben ik steeds van de buren afhankelijk en dat vind ik niet zo fijn.

@Soepergrover - dat is goed te weten - kan ik daar rekening mee houden.
 
Na een discussie op een ander forum heb ik de kans gekregen de waterless wash van Eco Green Auto Clean te testen. Dit is een Amerikaans merk die claimt samen te werken met een aantal grote bedrijven en auto-producenten met groene ambities (Tesla, Google,...). Het merk was nieuw op de Belgische en Nederlandse markt, en probeerde zich te positioneren.

Raar maar waar, op onze chocolade-bruine Mini ging dit aanvankelijk relatief goed, op mijn zwarte Volvo pakte het voor geen meter. Ik had smeren en vegen, die ik heel moeilijk weg kreeg (uiteindelijk wel gelukt met quickdetailer en superzachte MF-doek).

De wagen mocht ook niet al te vuil zijn: winterpekel en zoutkorsten zou ik niet aan beginnen, en ook een moddercoating moest er eerst afgespoten worden.

De zwarte raamstijlen van de Mini zijn enorm krasgevoelig, en na een paar keer de auto met het product te hebben 'gewassen' begonnen er daar toch heel wat swirls en lichte krasjes te komen.
Na een tijdje begon er zich ook een laagje op de auto te vormen, en daardoor ging de diepte in de lak en de glans verloren. Toen de fles leeg was, heb ik de auto dan ook eens goed gewassen, licht gepolijst, en een laagje blackhole + wax opgezet.

Ik ga het niet meer gebruiken.