• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Waterontharder - eerste gebruik, gemengde gevoelens

Jesco

Detailing addict
1 mrt 2011
66
52
Vanmiddag voor het eerst mijn onlangs aangeschafte waterontharder gebruikt. Er stond een flauw voorjaarszonnetje dus gelijk een mooie test. Het aansluiten was door de reeds geinstalleerde Gardena koppelingen een fluitje van een cent. De ingaande koppeling lekt wel druppelsgewijs ondanks dat daar van dat witte lint is aangebracht. Mogelijk moet ik die nog wat strakker aandraaien.

Ik heb het idee dat het op zich wel werkt maar ik had er iets meer van verwacht. Ik zag toch nog wel wat (kalk)strepen nadat het water wat begon op te drogen door de zon. Moest dus afdrogen met wat spray&wipe erbij voor een streeploos resultaat. Mogelijk moet de harskern nog wat verzadigen en is het de volgende keer beter? Ik heb wel beduidend minder shampoo gebruikt, ongeveer 60% van normaal dus dat is wel positief.

Ter illustratie wat foto's:

GroteFoto-8S3TBJNW.jpg

GroteFoto-OB6OAITY.jpg

GroteFoto-7VDBVOL7.jpg
 
Het product haalt een deel van de kalk eruit. Dat kan alles zijn maar ook dat er nog wat over blijft.
Als je een donkere lak hebt dan zou ik altijd een detailer na het wassen gebruiken.
 
In dat opzicht is het misschien handiger om de wat ambitieuze verkooptekst op de Carclean site wat naar beneden bij te stellen. Op jullie site staat namelijk bij het produkt het volgende te lezen: "Met het systeem kan je je auto wassen en afspoelen zonder het risico op water- en kalkvlekken!"

Ik wil niet heel flauw doen verder, maar bovengenoemde tekst wordt niet waargemaakt. Voor 80 euro mag ik misschien niet alles verwachten. We hebben hier een waterhardheid van 6,6. Volgens mij is dat niet bijzonder hard te noemen. Het systeem werkt verder wel (enigzins) volgens mij, want met minder shampoo krijg ik toch een langschuimend mooi sopje. Ik had alleen gehoopt van het kalkprobleem af te zijn, of in ieder geval zo goed als. Moet hier voor de deur regelmatig in een zonnetje wassen, vandaar de aanschaf. Mogelijk is het volgende keer beter.
 
De werking is afhankelijk van een aantal dingen
Te beginnen met de (zout)verzadinging van de hars
Dus zet het patroon na gebruik gewoon weer in een zoutoplossing
Even afspoelen voor gebruik is dan voldoende

Naast hardheid van het water geldt dat het patroon maar een zekere hoeveelheid water aan kan
Hij werkt beter op een hogedrukreiniger (minder doorstroom) dan op een open slang

Overigens wordt de kalk omgezet in een zacht zout dat soms ook restjes na kan laten
De vlekken die jij laat zien heb ik zelfs met een echte ontharder als ik de droogdoek er niet bij pak
Met de doek, en zeker op een gewaxte auto, nooit een vlek te bekennen

En ja een echte kost 2k€ en zo'n 100€ zout per jaar
 
Wat ik hier zie, zet ik in op shampooresten. Kalkvlekken zien er zelden zo uit. Welk merk shampoo gebruik je?

Kan je het voorzichtig met je vinger uitvegen (de vlekken)?
 
Ik hoop het Tim, dat zou dan mooi zijn. Vandaag heb ik gewassen met Meguiars Gold Class. Ik heb iets van 60ml gebruikt op een emmer van ong. 15 liter. Ik zal kijken of het probleem zich volgende keer weer voordoet en dan proberen om de vlekken uit te vegen met de vinger. Kan ik nu niet meer testen. Als dat lukt, betekend het dan dat het om shampooresten gaat?
 
Ik heb geen ervaring met de ontharder, maar durf mijn vinger ook wel voorzichtig richting de shampoo te wijzen.

Dosering van de shampoo mag ook gerust verder omlaag, wat op de verpakking staat vind ik veel te veel van het goede.
Ik gebruik zonder ontharder 40ml op 19 liter water op behoorlijk vervuilde auto's die niet geweldig in de wax staan en dat ging prima.
Laatst de auto nog snel gewaxt, dus de volgende wasbeurt ga ik 30ml op 19 liter proberen, en ik verwacht dat dit makkelijk gaat.

Shampoo niet de kans geven om te drogen, liggende delen (dak, voorraam en motorkap) meteen even spoelen na het wassen, anders krijg je die vlekken, had ik de eerste keer ook, tweede keer even tussendoor afgespoeld en ik had geen vlekken meer.

Verder een fijne shampoo, reinigt prima, mitt glijd goed over de lak en hij ruikt nog lekker ook.
 
Jesco;325708 zei:
. Ik heb iets van 60ml gebruikt op een emmer van ong. 15 liter.

Poepelepee 60 ml op 15 liter en dan, mét een waterontharder? dat is niet gering hoor. Zeker als je bedenkt dat jij dan zegt dat je op 60% van je normale verbruik zit. Volgens mij moet dat met veel minder Gold Class kunnen.
 
Normaal gebruik ik ong. 3 maatbekertjes van 30ml (90 ml dus) op een liter of 15, 16. Nu dus 2 maatbekertjes op dezelfde hoeveelheid water. Zal dus rond de 60% liggen. Minder gebruiken kan natuurlijk altijd, maar ik weet niet of dat verstandig is met de Gold Class? De carclean site geeft 112ml op 14,8 liter water aan, maar dat zal wel van de fabrikant komen neem ik aan? Megs Gold Class is nu eenmaal niet zo geconcentreerd als PB's SS&S of dodo btbm.
 
Ik gebruik 15 ml ss&s op.....19 liter...........schuim zat ! (eerst de shampoo in de emmer en dan pas het water erbij)

Probeer de volgende keer met nog minder shampoo te wassen en voor je gaat spoelen eerst ff de auto afsproeien met een "douchestraal" voor je met een volle straal afspoelt. Volgens mij krijgt het water geen kans om de (opgedroogde ? ) shampoo af te voeren. :weetniet
 
  • Leuk
Reactions: livai
Nogmaals, gebruik nou gewoon wat minder shampoo..

De Carclean site zal gewoon de hoeveelheid van de fabrikant overgenomen hebben, staar je daar niet blind op.
 
Ik zal volgende keer minder gebruiken, 30 of 40ml ofzo. Ik laat de resultaten nog wel weten.
 
Bovendien valt Gold Class niet onder de residuvrije shampoos. Zit vol conditioners/glansmiddelen/siliconen.


Als het residu vettig lijkt / uitsmeerbaar is, dan is het hoogstwaarschijnlijk shampoo.
 
Welke shampoo is wel vrij van residu? SS&S en Lavare heb ik ook nog staan thuis. Vind de Gold Class wel fijne shampoo om mee te werken qua geur en gebruik, en inderdaad lijkt het ook wat extra glans op te leveren.
 
Op het werk staat ook een professionele waterontharder voor de apparatuur (met o.a. een vat van ca. 200 liter dat vol zit met zout) en daar zie je ook nog wel kalkresten bij drogen. Ik denk dat je ook niet mag verwachten dat het ontharden van het water alle kalkproblemen oplost.
 
Jorre, helaas niet meer op korte termijn. Levertijd onbekend.

Ook in het geval van Cordoba is de kans groter dat de vlekken die je ziet juist iets anders is dan kalk.
 
@Tim: in het geval dat ik noemde, gaat het om een echt grote onthardings-installatie, de witte vlekken zijn van puur water op RVS-beplating van de apparatuur. Ik noemde dit alleen om duidelijk te maken, dat je er niet op moet rekenen dat ontharding het probleem voor 100% oplost. Overigens maakt deze professionele installatie naast onthardingszout ook gebruik van een cilinder met speciaal gas, en nog extra chemicaliën, en de komma voor het prijskaartje staat echt een paar posities anders dan wat Carclean levert.

Overigens doet de filterhouder die Carclean levert, mij qua vorm/uiterlijk sterk denken aan de-ionisatie-filters die bijvoorbeeld voor het primaire koelwater van hoogvermogen-lasers worden gebruikt.
 
Ik heb thuis een professionele én op kantoor een professionele en bij beiden is de resthardheid 0, maar dan ook écht 0. Zero kalk, ook na aantal tests.

Hoogermogen lasers, klinkt mooi. Zal vast dat het ook daar voor gebruikt kan worden.
 
Wateronthardings installatie waar ik het over had, levert water voor 3 machines in een grote afwasstraat (van begin tot eind iets van 25 meter, nadat vorig jaar het laatste deel is verwijderd).
De restantjes kalk kunnen te maken hebben met de enorme doorstroom aan water, óf met de afregeling van het geheel.

Filter voor laser is nog een andere orde: dat water mag absoluut geen stroom geleiden, want dan gaat het heel erg fout (koelwater stroomt bij aansluitingen waar een aantal kV over staat).