• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Waterontharder - eerste gebruik, gemengde gevoelens

De ontharders voor normaal gebruik zijn gebaseerd op onthardingszout
Dat is feitelijk keukenzout maar dan in een grove versie
Dat zout wisselt een deel van zijn moleculen uit met de kalk in het water
Daardoor ontstaan zachtere zouten, en die zijn geleidend

Veel van die apparaten staan veel te zwaar afgesteld
Een goed afgestelde geeft hardheid (bijna) nul en is qua Ph graad niet zuur
Een apparaat dat je niet kan afstellen zal altijd schommelen qua werking

Als het gaat om niet- geleidend, zal je moeten demineralseren
Dat is van een heel andere orde dan ontharden
 
Zojuist weer gewassen en dus de ontkalker gebruikt. Dit keer met Poorboys SS&S shampoo. Een kleine 20ml shampoo op een emmer. Het lijkt nu een stuk beter te gaan voor wat betreft resterende water of shampoo vlekken.

Ik vermoed dat ik iets te voorbarig ben geweest met mijn eerdere conclusies, excuses daarvoor. Het produkt lijkt nu dus prima te doen waarvoor het gemaakt is. Het kost alleen even wat experimenteren met gebruik en mengverhoudingen tot het gewenste resultaat.
 
Ach, ook dit soort discussies leveren weer meer inzicht op in wat er allemaal invloed heeft
Goed dat je nu beter resultaat haalt.
 
@Redcat: wat je opmerking over verschil tussen niet-mogen-geleiden en ontharden heb je gelijk, alleen het ontharden is daar een eerste stap. Overigens is onthardingszout geen keukenzout (NaCl)ik dacht dat het een kaliumzout was, maar dat zou ik moeten checken.
 
Misschien dat iemand het weet, hoeveel onthardingszout moet ik gebruiken en hoe lang moet dit staan voor te regenereren?

Ik heb een zakje van 25 kilo gehaald bij de Sligro (Broxo 6-15) geen idee hoe lang ik hier mee kan doen, wellicht een tip voor anderen want de prijs viel wel mee.
 
Voor een losse cartridge heb je maar een beetje zout per keer nodig
Als je hem terugzet in de houder, dan net een bodempje zout gebruiken
Er moet wat zout zichtbaar overblijven na ongeveer een 24 uur
Je kan de cartridge ook gewoon in de zoutoplossing bewaren en voor gebruik afspoelen
Eenmaal herladen moet hij ongeveer 500L aankunnen dat is meerdere wasbeurten

25 Kg is aardig wat, daar doet mijn grote ontharder zeker 50 m3 mee