• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Iemand ervaring met of alternatieve voor Obsessed garage waterontharder

Ik kan hier voor je kijken in de winkel. Vd week hadden ze er nog twee. Dan kan ik hem opsturen of je komt hem halen in regio Nijmegen
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Hier ook wel tevreden over de Ferm.
Ik gebruik hem alleen om de auto na te spoelen met de open tuinslang. Mijn Nilfisk houdt hem namelijk niet bij. Waardoor er te weinig druk is voor de hogedruk.

De action in Zwolle had ze vorige week nog wel liggen.
 
Ligt er ook aan welke hogedrukreiniger je hebt. Ik heb een E160.1 in gebruik, dus die jaagt er waarschijnlijk meer water doorheen dan een E110 waarschijnlijk.
 
@RoyR Oke heb er net 1 kunnen vinden. Zat er bij jullie ook bruin zout in of is dat de hars en moet ik zelf nog zout er zelf bij toevoegen? Ps. Ik heb van die zoutblokjes voor mij huisontharder, kunnen die er ook in?
 

Bijlagen

  • 20240821_175615.jpg
    20240821_175615.jpg
    304,4 KB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:
Dat is niet hoe een ontharder werkt. Dat bruine is je hars. Dat ontrekt de kalk aan het water en hecht zich eraan. Na 1000 liter gooi je er een kilo keukenzout in en laat je hem 30min staan. Daarna 30 min spoelen met het dunne slangetje eraan.

Het zout heeft dan de kalk van de hars afgehaald en je hars is weer klaar voor nog 1000 liter water.

Nu gewoon aansluiten en gebruiken.
 
Gisteren de Ferm waterontharder getest op een grote raampartij van mijn huis. De teststrip liet een hardheid van 0 zien, maar mijn ramen zitten vol met ronde druppels. Eigenlijk niet minder vlekkerig als zonder waterontharder. Blijkbaar laat de waterontharder andere verontreiniging achter of toch kalk en meet de strip het niet goed. @Nick Bakker @Drifter jullie al wel eens getest op ramen? Want bij mij ziet het er niet echt goed uit.
 
Er komt geen osmose water uit.
Die stripjes meten geen kalk, die meten duitse hardheid, (al gaat dit vaak gebonden met kalk)

Ik zie daadwerkelijk verschil bij mij thuis tussen hard en onthard.

Waar heb je hem staan? vaak blijft er kalkhoudend water of zelfs calcium kristallen achter in de binnenkant van de tuinslang/leidingwerk. dit kan een aantal liters (of honderden) liters duren

Is het kalk wat je ziet? of zijn het andere mineralen? (magnesium, natrium, kalium, etc... )
 
@Nickbakker dat klopt. Maar een dh van 1 laten de stripjes waarschijnlijk niet zien, maar je raam wel.
Bij mij staat hij nu even op het terras in de tuin. Aangesloten op de buitenkraan(enige kraan die niet aangesloten zit op mijn huiswaterontharder). Ik heb nu 18 liter gebruikt. Ik zag gisteren wel dat het water uit de ferm waterontharder(even opgevangen in een bak) erg troebel/wit was.
Ik weet niet of ik kalk of andere mineralen zie. Dat kan ik niet met het oog onderscheiden?!
 
  • Leuk
Reactions: Nick Bakker
Dat had ik ook de eerste keer, ik laat hem dat even doorspoelen tot ik het water in de slang mooier hoor stromen, dan laat deze niets achter bij mij op een beschermd voertuig. Op onze ramen thuis zit geen bescherming dus blijft water altijd wat plakken en droogt dus met wat restjes van wat dan ook op.
 
  • Leuk
Reactions: DetailingDutch