• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Watervlekken van regen?

MHT

Detailing trainee
17 jul 2021
8
25
Beste forumleden,
Sinds een driekwart jaar ben ik in het bezit van een BMW 330i X drive, zwart metallic, voor mij een "droom" die is uitgekomen. Ik ben dan ook heel zuinig op deze auto en volg al enige tijd dit forum. Ik heb inmiddels bij Carclean.com veel onderhoudsspullen aangeschaft om de auto goed te kunnen schoonmaken, microvezel doeken, shampoo, diverse middelen voor velgen, wax, twee wasemmers enz enz. Ook heb ik recent de DAP aangeschaft. Nou ben ik recent met auto en caravan op vakantie geweest en heb de auto voor vertrek uitgebreid behandeld en beschermd met Collinite 845. Waterdruppels bleven mooi staan op oa motorkap en dak. Wat mij wel opvalt dat toen ik de auto na terugkomst ging wassen er watervlekken op motorkap en dak achterbleven. Slechts met de DAP kreeg ik deze eraf. Ik had dit ook al eerder opgemerkt bij het wassen. Terwijl er alleen regen op de auto terecht was gekomen. Uiteraard moest ik goed in daglicht/ zon kijken maar ze zaten er wel degelijk. Het wassen doe ik uiterst zorgvuldig en met kwalitatief goede washmitts en droogdoeken, volgens alle regels die ik op dit forum en op YouTube heb gelezen en gezien. Om de druppels die op vooral motorkap en dak bleven staan, vormden zich wel "stofrandjes". Kan dit de oorzaak zijn voor de vlekken? Ik heb nl geen zin om bij elke wasbeurt weer opnieuw te moeten poetsen. Ook constateer ik na iedere "aanraking" met washmitt en droogdoek weer lichte swirls. Dit terwijl ik alle regeltjes voor wassen auto en schoonmaken doeken en washmitts in acht neem. Heeft iemand een verklaring voor de watervlekken en swirls? Of ben ik gewoon veel te kritisch? Uiteraard sta ik open voor alle tips!
Alvast dank voor jullie input.
 
Regen is niet altijd "schoon" dus kringetjes van waterdruppels zijn een normaal verschijnsel
En het opstuiven van fijn vuil dat zich aan de druppels hecht is inderdaad een oorzaak
 
Zodra je de auto raakt met wat dan ook ga je lichte swirls niet voorkomen.
Wat je wel kan doen om ze te minimaliseren is eerst een goede voorwas waarbij je de auto niet raakt met doeken, washmitts endergelijke, maar infoamt met een goede foam (zelf heb ik goede ervaring met Bilt Hamber, maar andere foams weken ook vuil los). Daarna afspuiten met hogedruk reiniger (of als alternatief met een sproeier op een tuinslang. Door dit te doen is er al veel vervuiling weg welke geen swirls meer kunnen veroorzaken.

Opgedroogde watervlekken (van regen dan toch) zou je normaliter met een quick detailer en een mf doek wel weg moeten kunnen poetsen. Als het kraanwater is en er mogelijk kalk in zit dan kan het lastiger worden.
Kan ook dat de vlekken van een niet (goed) afgespoeld schoonmaak/onderhouds product komen.
 
Dank voor je tips ArnoP. Voor dat ik de auto aanraak, gebruik ik iid een prewash. De Polarblast van AutoGlym. Daarna gebruik ik de hogedrukreiniger om af te spoelen. De vlekken krijg ik met een Quick detailer niet weg. Zelfs handmatig poetsen met compound van Mequiars werkt niet afdoendeo_O. En het is beslist geen kraanwater geweest. Droog direct na het wassen en spoelen met HD af. Welk niet goed afgespoeld schoonmaak/ onderhoudsproduct het moet zijn geweest, zou ik niet weten.
 
Regen is niet altijd "schoon" dus kringetjes van waterdruppels zijn een normaal verschijnsel
En het opstuiven van fijn vuil dat zich aan de druppels hecht is inderdaad een oorzaak
Dank voor je reactie RedCat. Dat zou het verklaren. Moet ik dan elke keer dat ik dat constateer de vlekken direct verwijderen of kan ik het ook voorlopig zo laten? Of wordt het dan nóg lastiger om de vlekken eruit te krijgen?
 
Beading is leuk en geinig, maar inderdaad blijft hier ook vuil in zitten en wanneer de boel opdroogt, blijft er vuil achter. ;) Dit zou normaliter 'normaal' vuil moeten zijn wat sowieso op je auto terecht was gekomen en zou je dus kunnen laten zitten. (c.q. je hoeft het er niet meteen af te wassen wanneer je het ziet)

Wat mij wel opvalt; Handmatig polijsten met een grof polijstmiddel (Meg's Compound) was niet voldoende om de vlekken te verwijderen, maar de DAP moest er aan te pas komen?
 
Dank voor je reactie Quantoxx. De stofkringen hebben er gedurende de vakantie en terugreis opgezeten, bij thuiskomst na ongeveer een week ben ik de auto gaan schoonmaken. Al met al zat het vuil (in kringen ivm beading) er dus ruim vier weken op. Ik heb met een handpad en de Meg's Compound geprobeerd op een teststuk op de motorkap de kringen te verwijderen. Dat lukte maar deels, heb toen met een oranje pad op de DAP met dezelfde compound een one-step polish gedaan. Daarna met Collinite 845 de lak weer beschermd. Vóór het polishen met de DAP heb ik nog een prep gebruikt. Ik heb begrepen dat de Meg's Compound redelijk vergevensgezind is en dat is inderdaad ook mijn ervaring . Een one-step polish gaf al een prima resultaat met de oranje pad. Wellicht ook het resultaat van een harde blanke lak van BMW? Het is alleen wel arbeidsintensief en ik heb niet altijd de tijd om de hele dag aan de auto te klussen. Wat nu als ik na het wassen de vlekken constateer? Moet ik die er dan toch weer direct afhalen of is het niet schadelijk als ik die voorlopig maar laat zitten?
 
Ah, dus het vuil heeft wel al even kunnen vastkoeken/inbakken.

Wat bedoel je met ''een one-step'' gedaan? (Oranje Pad + Ultimate Compound en dan..?)
Waarom ontvet je alvorens je gaat polijsten? (Ontvetten doe je tijdens en ná)

Tja, BMW kan inderdaad een hardere lak hebben, maar je wilt de vlekken verwijderen en niet de blanke lak. ;) Tenzij de vlekken IN de lak zijn gebrand o.i.d.

Als je na het wassen nog vlekken ziet en je ze niet wilt zien, zal je ze moeten verwijderen. Vuil wat simpelweg op de auto komt, dat komt erop. Of je nou beading hebt of niet en dus heb je gewoon vervuiling op de auto.
 
Quantoxx. het vuil heeft inderdaad een tijdje kunnen inbakken:cool:. Met one-step bedoel ik dat ik alleen de Ultimate Compound met oranje pad heb gebruikt. Dat gaf een bevredigend resultaat. Daarna met Collinite 845 erover voor de lakbescherming. Glimt weer als een spiegel:heart_eyes:. Ik heb eerst ontvet om de bestaande Collinite laag eraf te halen, ik begreep dat het polijsten dan beter pakt.
 
Ah, daarom. Ontvetten zal niet even een waxlaag 100% verwijderen. Het polijsten wat je ná het ontvetten hebt gedaan, sowieso wél.
Een waxlaag, zeker eentje die al even wat slijtage heeft, daar kan je gewoon overheen polijsten. Het is niet zo dat een waxlaag een dikke laag is welke dan je pads vol laat lopen en je niet meer kan polijsten.

Ontvetten doe je om de wax of andere bescherming beter te laten hechten, niet om je polijstmiddel ''beter te laten pakken''. :p (En je ontvet om tijdens en na het polijsten je werk te controleren)
 
Mijn auto staat in een coating maar ook ik herken de lichte vlekjes die na regen kunnen ontstaan ,veelal is dat weg na het wassen maar soms niet. Gyeon heeft voor dit soort situaties Gyeon restart die juist niet ph neutraal is. Ik heb ook al eens getest met autoglym trf ,foamen en het wasproces (“gewone” shampoo) en dat werkt bij mij.
Maar jij hebt geen coating maar een Wax op de auto . Wax heeft de eigenschap om vuil wat op te nemen en tijdens het wassen zichzelf beetje bij beetje op te offeren.
Als de waxlaag nog goed aanwezig was vraag ik me af of de vuilkringen in de lak of in de Wax zitten. telkens weer moeten polijsten zou niet moeten maar als je echt niet van de kringen af kan komen kun je wellicht naar mijn voorbeeld wat agressievere middelen gebruiken al zou je dan op een gegeven moment wel weer moeten waxen maar goed das makkelijker dan polijsten.

Ik hoop trouwens op een incident want mijn auto heeft ook jarenlang in verschillende waxen gestaan maar ik heb er nooit echt veel last van gehad.
 
Laatst bewerkt: