• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wax aanbrengen

Looney

Detailing addict
10 apr 2012
55
65
Een wax zoals de natty's blue paste wax. Hoe breng je deze met de hand nou eigenlijk aan?
De laatste (ook mijn eerste ,^^ ) keer heb ik het gewoon met een handpad een beetje erop gewreven. De lak was op sommige plekken nog een beetje nat, dus ook de pad was al snel aardig nat.
Gewoon lekker wrijven door het wax potje en daarna wrijven over de lak. Net alsof je met de spons bezig bent.

Na het buffen en afnemen glom die wel erg goed, en de beading was geweldig. maar doe ik het wel goed?
 
[MOD]Gaarne niet bovenstaande quoten, dit is onnodig, lees ook dit topic! [/MOD]

Glom ken ik niet maar glimde wel :D . Je moet je auto goed drogen. Dus geen haast, goed schoonmaken en goed drogen en dan waxen zoals je zelf aangaf.
 
Glimde ken ik dan weer niet :schaam

Voor het goed drogen heb ik inmiddels een droogdoek gekocht van monello, dat moet goed komen. Maar nat vond ik de wax wel makkelijker opbrengen :p of is dit niet goed?

Om wax op te brengen heb je dus niet echt een 'goede manier' zoals je bij machinaal het dambord systeem hebt? Of is dit ook een manier om hand te waxen?
 
Why me? :weetniet

@Looney: even wat logica ;) : wax = vet, water en vet? Juist kunnen niet mengen met elkaar. Is dus niet de juiste manier om een wax aan te brengen. Altijd op een droog oppervlak met een droge pad een dunne laag aanbrengen, less = more!
 
Nee, dan kunnen we er net zo goed een pakje roomboter opsmeren zeker. Ja nee, die is slim! 8o

Als ik dat eerder had geweten, had ik zoveel dingen anders gedaan op detailgebied....


Lijkt mij ook zeker dat je auto zeker wel droog moet wezen eer je gaat smeren! En dunnetjes aanbrengen, swipe test met je vinger,
laat dit geen residu achter. Dan uitpoetsen en glimpt die vanzelf!

Anders krijg je zo'n braadpan idee, als de pan nog niet warm genoeg is, en de boter niet wilt smelten :roll
 
Okay okay. Ik bedoel vettig :grinning: Een wax bevat ook vaak bestanddelen zoals bijenwas of andere olieen. Wat ik bedoel te zeggen is dat een wax hydrofobisch is. Dus water af stoot. Ik had mijn woorden beter moeten kiezen... :schaam
 
het is trouwens wel slim om een applicatorpad voor het waxen even nat te maken en uit te knijpen, dan gaat het smeren van de wax een stuk gemakkelijker én gelijkmatiger.
paar spraytjes detailerspray werkt ook
 
+1 en wat dat "glom" betreft, komt gewoon van glommen, de verleden tijd van glimmen, Looney zijn zin klopt dus perfect :cool:
 
Als het maar chlimd he :D

Nu vraag ik me dus wel af, pad wel of niet vochtig? Ik begon met een droge pad en had het gevoel dat de wax wat dikker op de auto smeerde.

Toen er wat druppels op de pad kwamen van onder de spiegels was deze aardig nat, de wax ging hierna een stuk makkelijker, zoals sommige andere hier ook zeggen. Maar is dit nou wel of niet goed dan?

Gaat hier natuurlijk wel om de vrij simpele wax, natty's blue.
 
Persoonlijk ben ik meer voorstander van de Liquid versie maar detailspray op het padje is geen enkel probleem hoor voor je vaste wax.
 
Even inpikken op deze discussie.....ik had wel vaker gehoord van de applicator beetje vochtig maken voor het aanbrengen van de wax......ik heb daar nooit de logica van ingezien en ook nooit nood aan gehad, maw ik heb mijn waxen altijd met een "droge" pad aangebracht en dat ging altijd prima.

Nu ik de laatste tijd meer met Autoglym High Definition Wax werk merkte ik wel iets vreemd op: de eerste likjes wax aanbrengen ging prima zoals vanouds....na enkele panelen merkte ik op dat het aanbrengen heel stroef verliep....nog wat later had ik soms zelfs "bolletjes wax" op het paneel bij het aanbrengen: ik ging ervan uit dat ik teveel wax aanbracht en deze ook te dik aanbracht..........na het lezen van deze discussie vraag ik mij af of het probleem zou kunnen zijn dat ik de applicatorpad niet lichtjes bevochtigd heb voor het gebruik? :weetniet (dit staat namelijk wel in de gebruiksaanwijzing van deze wax vermeld)

Iemand?
 
@ Virus,

hieronder een deel van het antwoord ;)

het is trouwens wel slim om een applicatorpad voor het waxen even nat te maken en uit te knijpen, dan gaat het smeren van de wax een stuk gemakkelijker én gelijkmatiger.

+ dat de applicatorpad niet verzadigd raakt met wax.
 
Ik zal dit de volgende keer eens moeten proberen dan. :confused:
Toch wringt er bij mij iets: de lak zelf moet droog en zuiver zijn, liefst ontvetten en zuiver maken met ipa of spruzzo, dit alles om een optimale hechting te bekomen van de wax.....heeft het bevochtigen van de applicatorpad met water of detailspray dan geen enkele invloed op de hechting van de wax?? :weetniet
 
Ik zie in de instructiefilmpjes bij "volledig stappenplan handmatig" dat het product eerst verdeelt wordt over het oppervlak (polijstmiddel/cleaners/glaze) alvorens het gelijkmatig op te brengen. Bij wax opbrengen doe ik dat nooit: ik haal de pad licht door het potje (Natty's) en begin meteen met kleine cirkels. Is dit de beste manier? Of toch ook wax eerst verdelen?
 
Nope, je hoeft de wax niet te verdelen maar kan je gewoon direct aanbrengen ( met de hand / handmatig met padje / machinaal ).