• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wax en kou

Looney

Detailing addict
10 apr 2012
55
65
In 2014 heb ik een 80% vol potje wax van iemand overgenomen. Dit was de ddj blue velvet.
Achter in de schuur gezet en helemaal vergeten.

Begin februari kwam ik deze tegen, dus deze heeft 2 winters buitentemperatuur meegemaakt. De wax was korrelig en niet te gebruiken.

Bij wijze van test heb ik de wax in het eigen potje in een pan water gelegd en dit langzaam richting de kook gebracht. Met het water tegen het kookpunt aan heb ik dit zo'n 15 minuten laten staan.
De wax was zoals te verwachten volledig gesmolten. Vervolgens heb ik de wax langzaam laten stollen in de pan met het afkoelen water. 2 uur later was de wax weer glad en hard.

Een paar dagen later heb ik de auto gewassen en afgenomen met prep. De helft van de wagen heb ik met ddj RR gewaxt, de andere helft met de blue velvet. In glans of verwerking geen verschil.

Inmiddels zijn we bijna 2 maanden verder en ik begin nu te zien dat de blue velvet zijn werking begint te verliezen t.o.v. de RR. Voornamelijk op de motorkap en de dorpels beginnen de druppels te veranderen in watervlekjes.

Vaak zie ik mensen meteen roepen dat het zooitje de container in kan en niet meer te gebruiken is. Dat valt dus mee, zelfs bij waxen blijkt e.e.a. te redden te zijn.

Ik raad een ieder aan de spullen gewoon op de aangeraden temperatuur te bewaren, want de kwaliteit neemt blijkbaar wel af.
 
Mogelijk dat je geluk gehad hebt. Misschien dat er waxen zijn die bij bevriezing "uit elkaar" vallen. Daar bedoel ik mee dat de verschillende ingrediënten weer los van elkaar komen.

Ik ben geen chemicus en weet ook niet of dit kan. Wellicht is hier iemand die mijn gedachte kan bevestigen dan wel kan ontkrachten.
 
Kou kan volgens mij niet zo heel veel kwaad voor een wax. Warmte juist wel. Doordat je de wax zowat aan de kook heb gebracht, verdampen essentiële ingrediënten. Dit kan enige invloed hebben op de standtijd.