• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wax na drie weken al weg

Fraxter

Detailing addict
11 mei 2011
278
65
35
Hallo iedereen,

3 weken geleden heb ik een auto voor iemand gepoetst. Wassen, kleien, polijsten.... Alles zeg maar. Na het polijsten heb ik de auto gewassen met ontvetter en hem vrij gemaakt van eventuele polijstresten.

Daarna de auto in de blackhole gezet en vervolgens een laagje ex-p erover. Deze een uur laten zitten en uitgepoetst. Na het uitpoetsen 3 a 4 uur gewacht en een laagje DJ blue velvet aangebracht even laten curen en uitpoetsten. Daarna de auto ongeveer 15 uur laten staan en heb daarna een laagje reload aangebracht zoals het zal moeten.

De eigenaar zegt niks aan de auto gedaan te hebben en dat er geen wax oid meer aanwezig is. Kan dit? Ik heb het zelf nog niet gecontroleerd omdat hij niet in de buurt woont.

Alvast bedankt voor het meedenken.
 
De auto is dus niet gewassen na de behandeling? In dat geval zou ik zeggen dat er een laagje vervuiling op de lak zit. Vuiligheid geeft geen sheeting of beading. Zoals gezegd, een keer wassen.

Begrijp ik het goed dat er een laagje EX-P, een wax en daarna reload op zit? Een sealant, een wax en weer een sealant. Naar mijn mening niet zo logische keuze. De bescherming en duurzaamheid krijg je met de EX-P en de glans komt (gedeeltelijk) van de wax. De reload voegt volgens mij niets meer toe.
 
@LB, de reload mocht je toch gewoon gebruiken na bv een waxlaag. ?? Dat kan toch geen kwaad.
 
Volgens de aanbevolen wachttijden heb je te kort achter elkaar de producten aangebracht. ex-p in twee lagen opbrengen en dan moet je 24-72 uur wachten voordat je er een wax op doet.

Een wax moet eerst volledig uitharden voordat je er een spray sealant op zet, omdat veel spray sealants in staat zijn om waxen op te lossen, zie bijv. red mist. Ook hier dus minstens 24 uur aanhouden.

ik zou dus inderdaad even cleanen en hierna een, liefst twee lagen wax opbrengen.
 
@Addy, kwaad zal het niet kunnen, maar de nut ontgaat me. Verbeter me vooral als ik het niet goed zie, maar een sealant geeft tov een wax meer bescherming, een langere standtijd, maar maar glans. Ik begrijp de eerste laag met EX-P voor de bescherming en de duurzaamheid, maar om de wax nou weer te toppen met een sealant heeft volgens mij niet zoveel toegevoegde waarde.
 
Ok, maar ik dacht dat een spraysealant niet zoveel problemen gaf over een wax als een gewone sealant als ex-p bv.
Ik dacht dat dit wel eens ter sprake is gekomen maar wanneer weet ik niet meer.
 
@GMToyota: iedereen zegt wat anders wat betreft wachttijden. Ik kan er geen touw aan vast knopen. Maar het kan toch niet zo zijn dat ondanks het niet lang genoeg wachten ALLES nu al weg is. Helemaal doordat reload de laatst aangebrachte laag is.

Ik heb overigens de reload aangebracht met het idee om alles mooi af te sluiten. De ramen en rubbers staan dus ook in de reload. Misschien onzinnig gedacht maar het kan toch geen kwaad?
 
Is de auto vies? Lijkt het zo of alles weg is, of is het echt zo? Waar maak je uit op dat de EX-P, de wax en de reload al weg is?
 
Zoals eerder vermeld heb ik het zelf niet kunnen aanschouwen. De eigenaar geeft aan dat er geen beading en sheeting meer te zien is. Hij heeft de auto drie weken niet gewassen zegt hij.

Ik ben vooral benieuwd of dat mogelijk is dat de wax al weg is.
 
Nou nee, ga die wagen maar eens wassen. Dan komt de beading direct weer terug, maar niet direct na het afspoelen want de shampoo voorkomt beading.
 
Laat de eigenaar de auto eens afspuiten met een gewone tuinslang zonder middelen. Vorige week mijn auto gewassen, na 4 weken er niets aan gedaan te hebben, en al bij het natspuiten was direct het effect van de 4 weken eerder aangebrachte wax (Collinite 845) zichtbaar. (4 weken eerder gewassen en deels gekleid, PB BH, PB EXP, en volgende dag Collinite 845 na spray & wipe)

Als de eigenaar de auto nat spuit (zonder wassen) en dat filmt kun je al veel zien. Ik denk dat er iets niet klopt aan de info ondanks de korte wachttijd na de EX-P. Of er is nog bescherming aanwezig (minimaal de EXP) of de auto is wel gewassen maar met verkeerde shampoo of verkeerde dosering.
 
Lijkt me sterk dat de wax nu al weg is. Het zou maar kunnen dat de eigenaar het niet just heeft. Heb je de mogelijkheid om zelf te gaan kijken en te gaan wassen?
 
Veel mensen beoordelen de aanwezigheid van een waslaag op een verkeerde manier.
Ze gaan al snel op zoek naar beading in de vorm van mooie ronde druppels en sheeting in de mate van snelheid waarmee het water van de wagen afloopt.
Helaas is die vorm meestal van korte duur, door vervuiling van de waslaag.
Het makkelijkst is om gewoon te bekijken hoe lang de wagen nat blijft na een regenbui in vergelijking met andere wagens in de straat.
Een wagen zonder bescherming is namelijk binnen de kortste keren droog (doordat er maar een hele dunne filmlaag water op de wagen blijft staan).
Wanneer de wagen vrij lang nat blijft, dan is dat een teken dat er nog steeds bescherming aanwezig is.
 
Mee eens Frans, dat is wat ik wilde zeggen. De mooie bolle druppels, de beading, houden geen maanden stand. Dat wil overigens niet zeggen dat de waxlaag verdwenen is. Wat je zou kunnen doen is de waxlaag een boost geven met bijvoorbeeld Poorboys World Quick Detailer Plus, maar de beading die dan ontstaat wordt in grote mate veroorzaakt door de wax toevoeging in de detailerspray.

Ik heb het vermoeden dat er nog wel een waxlaag is, maar de eigenaar de eigenschappen van een vers gewaxte lak mist. Ik zou het zelf willen zien als ik jou was.
 
Eigenaar heeft me laten weten dat na het wassen de beading en sheeting weer zichtbaar was. Dus inderdaad zoals velen van jullie al aangaven was het dus een kwestie van even wassen.

Iedereen bedankt voor het meedenken! Deze kwestie kunnen we als opgelost beschouwen.