• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Weer een stukje van m'n zwarte bimmer gedaan

Robbel

Detailing rookie
5 sep 2010
30
0
zo, aangezien ik deze keer wat meer voldoening heb over gehouden van het resultaat, vond ik het ook wel waard wat foto's te plaatsen... ik was eerder al begonnen met mezzo op oranje als zwaarste combinatie (beginnerspakket dap900), maar dat was toch echt te zwak voor de BMW-lak :roll
toen een wollpad en inizio forza (en nog wat "rommel" bijbesteld en daarmee begonnen vandaag. Dat werkt toch wel ff een stuk beter:jippie

Maar toch moet ik flink dappen om resultaat te krijgen:|

het volgende gedaan:
- wassen/kleien/wassen
- 2 hits inizio forza op wollpad (stand 5/6)
- 1, en hier en daar 2 hit(s) mezzo op oranje (stand 5/6)
- 1 hit mezzo op wit (stand 5)
- 1 hit finale op groen (stand 4) (alleen de achterdeur... deze stap leek niet veel uit te halen:weetniet )
- nog geen wax..

de foto's:
(moet nog ontdekken hoe ik het beste de verschillen op de foto krijg gezet.. foto's die ik had kon je eigenlijk allemaal niet met elkaar vergelijken:roll )


de grens;-p
2ex5xdh.webp

2eoei37.webp
 
bij mijn bimmer ook de forza en woolpad nodig wilde ik wat eer krijgen .
ziet er goed uit , en gave velgen:roll
 
YES !
Dat vind ik nu eens mega om te lezen en om te zien.
Goede uitleg wat je eerst hebt gedaan ( mezzo + oranje ), eerlijk toegeven dat je nog niet helemaal tevreden was en gewoon vastberaden doorgezet.
Netjes tape er op, DAP op de juiste positie neergezet, vooraf en achteraf foto gemaakt ( en zeggen dat het moeilijk is om de juiste erbij te vinden ).
Aanvankelijk lijkt het wellicht of laatste stap geen meerwaarde heeft, probeer toch eens met zwart en finale, lijkt tegenstrijdig ( nog minder te zien ), maar je maakt er een mooier 'geheel' van.

Houd even rekening met het tape gedeelte ( foto 3 ), als je goed kijkt zie je dat er toch wat krasjes zichtbaar zijn op het reeds gepolijste gedeelte.
Als je de andere kant gaat doen moet je de tape niet exact plakken, zodoende neem je het eindgedeelte van het reeds gedane gedeelte weer mee
( eigenlijk beter om helemaal niet te tapen voor een 50/50: reden staat regel hierboven )

Ga svp door, en laat ons het eindresultaat zien als ie klaar is.
Probeer een mooie write-up alvast te schrijven en plaats deze dan in 1x als ie af is.
Mocht je later toch nog tegen iets aanlopen of tips krijgen, dan kan je die bv in het rood erbij plaatsen en als handvat voor de volgende keer gebruiken
 
[MOD]Onnodige quote verwijderd, gaarne niet onnodig quoten, dank u![/MOD]
maakt dat nou echt veel verschil na groen+ finale daarna nog eens zwart + finale??:s

dan nog een keer een zwarte(andere pad) + glaze PB BH? dan gold???+ sealant??
 
zwart ipv groen:
lijkt me nl vreemd dat mezzo + wit als laatste stap zou zijn; je eindigt dan nl met een cuttingpad + cuttingmiddel,
het mannetje diep in mij zegt dat een nabewerking gewoon een nóg mooier resultaat zal opleveren.
Soms is idd een lichtgroene pad beter dan zwart ( beide met finale ), maar dit wordt over algemeen gedaan bij zéér zachte lakken:
je finisht dan in 1x en scheelt je eventueel ellende door nóg een keer met pad + middel over de lak heen te gaan.
In dit geval betreft het een harde lak, en wat ik er over gelezen heb is het eindigen middels zwart en finale de 'beste' keuze.

Daarna idd een glaze en een wax ( uiteraard met andere pad dan ervoor gebruikte hebt ! )
 
thanks voor de toffe reacties!:cool

en bedankt voor de tips 'mk-us':-)^ jij bedoelt dat er nog wat krasjes tot net voorbij de "naad" lopen? ik zal iig niet de tape weer precies op die naad leggen iig bij het vervolg,^^

en @onno: ook bedankt, maar ik d8 wat rolt ie nou toch met zn ogen:weetniet
Maar je hebt PM;)
 
maar je zegt dus: eindigen met finale op groen EN finale op zwart? had het idee dat het eerste al niet veel deed, dus denk dat finale op zwart al helemaal niks/niet veel zal uithalen... toch?:weetniet
denk wel dat ik (al is het puur voor de aangename gedachte) de rest ook nog ff met groen finish ;)
 
@Robbel: lees post #6 >>> zwart In-Plaats-Van groen >>> anders eindig je met een witte cuttingpad + mezzo ( cut ipv finish )
 
Finishen kan ook met lichtgroen, is wat afhankelijk van de lak. Zeker als het een harde lak is ga je denk ik niet veel verschil zien tussen zwart en licht groen.
 
@Rodders: maar dan wel met een finishing polijstmiddel mag ik hopen :)
Gaat mij er ook een beetje om dat men niet te snel stopt halverwege omdat men het al goed vind ( mag uiteraard, ieder zijn keuze ), maar om het netjes af te maken.
Waarom zeg ik dan zwart ipv lichtgroen: om het een beetje in de goede banen te leiden als zijnde:
hard = zwart finishen
superzacht = lichtgroen finishen

Het is soms al best moeilijk om door de bomen het bos te zien ( alle soorten combi's etc ) en een beetje structuur lijkt me persoonlijk wel handig
 
Robbel zei:
- 1 hit mezzo op wit (stand 5)
- 1 hit finale op groen (stand 4) (alleen de achterdeur... deze stap leek niet veel uit te halen:weetniet )
- nog geen wax..
dat heeft hij toch ook gedaan finishen met finale + groen, tenminste dat staat er ?? zie QUOTE:-b

daarom snap ik niet waarom ook nog eens met zwart+ finale
 
@Onno: hij heeft alleen de achterdeur gedaan en daarna gestopt omdat hij vond dat het niet veel uitmaakte.
Voor de derde en laatste keer, IN PLAATS VAN en dus niet eerst lichtgroen en dan zwart

@Robbel:M.a.w. hij is dus gestopt na mezzo/wit en alleen en klein teststukje gedaan in de vorm van een achterdeur
mk-us zei:
Soms is idd een lichtgroene pad beter dan zwart ( beide met finale ), maar dit wordt over algemeen gedaan bij zéér zachte lakken:
je finisht dan in 1x en scheelt je eventueel ellende door nóg een keer met pad + middel over de lak heen te gaan.
Als het resultaat goed is en je tevreden bent met het verwijderen van de defecten, dan maak je de serie netjes af met een finishing pad en finishing polijstmiddel.

Idd de lichtgroene heeft meer cut dan zwart, maar de defecten haal je er uit met de voorgaande combi's.
Het finishen doe je om de allerlaatste mini defecten weg te halen en om het een echt super mooi retestrak resultaat te geven

Een glaze kan je net zo goed aanbrengen met een rode pad, of je kiest er voor om de zwarte goed te schonen en dan weer te gebruiken.

De lichtgroene pad kreeg je voorheen niet eens bij een DAP-pakket, maar toen de detailers die veelvulig detailde en tegen bepaalde lakken aanliepen, is de lichtgroene weer
naar voren geschoven.
Krijg nu het idee dat de zwarte pad naar achteren wordt geschoven en als glaze-pad gebruikt wordt ipv finishing pad.
Mag van mij allemaal, maar ben zelf voorstander van het volgende van de originele lijn en pas gaan uitwijken / experimenteren op het moment dat het niet loopt zoals het normaliter gaat.

Ben er 'bang' voor dat als een nieuw lid gaat kijken en het leest meteen een bepaalde volgorde / techniek gaat pakken.
Schuif dit weg onder de zelfde noemer als het grijpen naar de hele zware middelen als een krasje niet meteen weggaat:
hoppa, een paarse wol + inizio forza en gaan. Dit terwijl een extra pass met dezelfde pad + licht middel ( en wellicht minder snel heen en weer ) al afdoende zou kunnen zijn
( niet specifiek naar deze show off refererend maar in zijn algemeenheid ! )

Wie heeft er eigenlijk een heavy green ? Deze zit tussen wit en oranje in, maar lees daar weinig over ;)


Voor de duidelijkheid: ik heb absoluut niet alle wijsheid ( verre van ), maar probeer zowel mijzelf als een ander op het juiste spoor te houden en uit te leggen betreffende waarom / hoe / wat

Hoe dan ook, ga svp door met hetgeen je doet want de inzet is top ! !
 
mooi gesproken:cool

maar ik snap niet dat je zegt dat je op zachte lakken wel het beste met groen zou kunnen eindigen, en op harde lakken met zwart? ik zou precies het omgekeerde verwachten?
en over die extra pass met oranje pad+mezzo: dat had ik eerst gedaan.. heel rustig met de dap vooruit en 3 tot 4 passes gemaakt... zag wel wat resultaat natuurlijk, maar hooguit ongeveer hetzelfde als wanneer ik nu 1 pass maak met paars wol+forza... weet het niet hoor, ben ook nog maar een slechte amateur(:-b ) maar denk dat je op mijn lak (en volgens mij elke bmw-lak) echt niet zonder forza (en evt. wol) kunt als je echt een verschil moet gaan maken...

Snap wel je "angst" voor dat mensen straks ook gelijk de forza met wol gaan kopen, en op een hele zachte, nog enigszins in goede staat verkerende lak gaan zetten... weet niet wat dat voor consequenties zal hebben, maar kan me voorstellen dat dat nie best is:ja

misschien eens ergens een topic aanmaken met lak-maatstaven... dat elk merk(/model) een beoordeling krijgt van 0 - 10 van de ervaren detailers, en dan per "score" aangeven welke pads + middel aan te bevelen is?
bijvoorbeeld:

BMW e46 krijgt score 9 (hard dus)..

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9. polijstpads: paars wol, oranje, wit, licht groen.
middelen: inizio forza, mezzo en finale
10.


tis maar een idee he:schaam