• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Weinig tijd en toch resultaat behalen, hoe?

Snowman

Detailing trainee
28 mrt 2013
7
47
Beste forumleden,

30 april is bij ons de jaarlijkse truckersrit en dit jaar rij ik ook weer mee. Nu wil ik er natuurlijk wel netjes bij rijden, maar de tijd ontbreekt om het totale stappenplan te doorlopen. Een vrachtwagen kost natuurlijk ook wat meer tijd dan normaal;-)

Het gaat hier om een donkerblauwe metallic lak waar ooit, in een ver verleden, 1x een waxlaag op is aangebracht. Ik dacht in eerste instantie om hem grondig te wassen en met iron-x en tar-x te behandelen, maar vanwege de tijd ben ik benieuwd hoe ik dan het beste kan verdergaan.

Hoor graag jullie advies hierover en welke producten ik hiervoor kan gebruiken.

Alvast bedankt.

Wat noem jij weinig tijd?
Hoe is de staat van de lak?
Wat wil je bereiken?

Wassen, kleien en in de quick detailer +, sneller gaat niet, is ie in ieder geval schoon.

Om toch een strak resultaat te behalen is misschien SUper Resin Polish vna autoglym te gebruiken. Door de fillers in dit product ziet de lak er in no-time weer glad uit!

Ik heb maandag de 29e de hele dag de tijd. De lak ziet er nog redelijk netjes uit, is wekelijks gewassen maar is niet vrij van swirls.

Ik weet dat ik niet het optimale ga bereiken, maar daarvoor zie ik even geen mogelijkheid in deze planning. Wil voor deze dag gewoon een mooie glans, voor zover dat mogelijk is uiteraard.

@Jacco89: met welke pad kan ik dat aanbrengen en is het nodig om hiervoor nog te kleien?

Ik zou wel kleien om het oppervlak goed schoon te krijgen, ook al is het 'maar' een all-in-one product, na kleien zal het toch beter hechten.

Om nog meer tijd te besparen eventueel TRIX gebruiken, ironX en TarX in 1.

Aanbrengen kan met een niet-schurende pad.

Met de hand kan met een microfiberpad https://www.Carclean.com/product/Monello/Disco_Duo_applicator_pads_102387
of met een foampad https://www.Carclean.com/product/Monello/Easy_Detailing_Finishing_Hand_Pad_Black_MHPB_101164 / https://www.Carclean.com/product/Monello/Edgeless_Soft_Foam_Hand_Applicator_MONELPAD_102026

Machinaal met een concorso/rode/zwarte pad.

Wassen, kleien en vervolgens een glaze als black hole (met zwarte pad).... Mooi effect, maar voor een korte periode. Je kunt de black hole nog beschermen met een wax of sealant, maar volgens mij heb ik eens gelezen dat black hole zonder wax of glaze de mooie showglans geeft (ook wel logisch, dit is doel van een glaze)!

+1 voor de SRP van autoglym. Ideaal om op korte tijd en voor korte tijd effect te hebben. Veel fillers, redelijk goede glans. Swirls worden gecamoufleerd. Product valt mee in prijs, en je vindt het ook in de betere autozaak. Er bestaan ook kleine verpakkingen van 100 ml, maar voor een truck is dit wss niet genoeg :).

Ik vind wel dat het nogal stoffig is bij het uitbuffen. Ook niet gebruiken bij felle zon, tenzij je je armspieren eens wilt trainen.

Wegens te lui heb ik mijn tijdelijke leasewagen ook op deze manier gedaan:

- wassen
- iron-x + tar-x of TRIX perhaps
- kleien
- SRP (meerdere lagen, in mijn geval 5)
- aftoppen met wax. In mijn geval 915 en zo nu en dan nalopen met reload.

Wax na SRP is niet meteen nodig. Als je blackhole zou gebruiken daarintegen wel.
Die is snel weg als het begint te regenen.

Gezien de grootte van de truck zou ik opteren voor de reload. Werkt lekker snel!

Mijn mening :

wassen , .... -x , kleien , licht polijsten en een sealant er op .

De synwax van Mothers heeft ook goed verbergende eigenschappen....blinkt goed en superglad resultaat :love en die kan je ook op je ramen doen ;)

Bedankt voor de tips. Ik heb nu dus twee opties:

Optie 1:
Black hole (al in bezit) en vervolgens aftoppen met DJ Purple Haze (nog aanschaffen) of iets anders (Ex-p in bezit)

Optie 2:
Autoglym - Super Resin Polish (nog aanschaffen)

Ik twijfel wat nu de beste optie is. Optie 1 is de goedkoopste, maar optie 2 geeft misschien iets sneller en beter resultaat. Ik breng alles op met de dap, dus qua tijd zal het weinig uitmaken denk ik? Ik weet dat het een persoonlijke keuze is, maar waaraan geven jullie in dit geval de voorkeur?

Voor direct resultaat alleen de EXP. Wil je er na een maandje of wat nog steeds plezier van hebben dan BH en EXP.

Afgelopen zaterdag nog een Volvo FM gedaan. Swirls voor lief genomen wel sterk verminderd. Daar deze toch elke week door de truckwash gaat is swirls verwijderen toch maar tijdelijk.

Mijn stappen waren:

Trims met PB trimdressing
Polijsten met monello Mezzo op een oranje pad op de rotary (oude pads opgemaakt omdat ik hem niet gekleid had)
Polijsten met monello Finale op een lichtgroene pad en de DAP
White Diamond van PB met het handje
Collinite 845 met het handje
Glaswerk met glasreiniger
Wielen in de wheelwax gezet
Banden in de bandengel van Megs

Om 8.00 uur begonnen en om 16.30 uur klaar. Poosje hulp gehad van de chauffeur die de velgen, trims en banden voor zijn rekening heeft genomen. Dus kan wel in 1 dag.