• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke behandeling is voor mij het gemakkelijkst?

srna513006

Detailing addict
6 jun 2013
16
60
Mijn laatste op dit forum gestelde vraag ging over zwarte vlekken op mijn ruim 4 jaar oude metallic witte Nissan Qashqai (begin december 2020).
Ik heb de vlekken toen bij een poetsbedrijf laten verwijderen en volgens hen ging het over achterblijfselen van luizenpoep.
Toen ik de auto in 2016 nieuw kocht heb ik een WaxOyl behandeling laten uitvoeren maar die bleek toch niet zo lang bescherming te bieden zoals het fabrikaat doet beloven.

Vorige week heb ik de de auto ingeruild voor een jonge Nissan Qashqai van juli 2020, zie mijn Avatar.
Deze staat natuurlijk nog flink te glimmen en dat wil ik eigenlijk ook zo houden, ik ben alleen niet zo's poetser en de gevolgen daarvan kun je wel raden.
Niet dat ik niet wil poetsen maar omdat ik aan een aantal vingers van beide handen artrose heb en het inwrijven / uitpetsen na pak weg 15 á 30 pijnlijk wordt en dientengevolge ontmoedigend om dit periodiek te doen.
Ik wordt dit jaar 77 en dat helpt ook niet bepaald mee.
Nu kan ik hier in de buurt van Delft wel naar een poetsbedrijf te gaan en daar een lakverzegeling laten uitvoeren maar dan weet ik eigenlijk niet precies wat zo iemand feitelijk heeft gedaan.

Ik wil het eigenlijk nog steeds zelf doen en wil daarvoor ook bijvoorbeeld een poetsmachine kopen want dan lijkt mij m.n. het 'uitwrijven' van de aangebrachte bescherming minder belastend te zijn.
Ik moet wel wat aan de lak doen want of ik sta op mijn woonadres onder bomen die bijna het hele jaar door een soort plakkerige substantie afgeven of op de camping in Zeeland waar ik ook onder bomen sta maar ook in de zoute lucht.

Dit geschreven te hebben is mijn vraag, wat is hier het beste aan te bevelen.
Dus een bewerking die wel voor 3 á 6 maanden bescherming biedt maar zo min mogelijk belastend is om aan te brengen.
 
  • Leuk
Reactions: advanced
als je handmatig gaat waxen dan zou ik kiezen voor een wat eenvoudiger aan te brengen wax, zoals dodo juice of poorbys. Als je de wax dan wat te lang laat zitten, dan hoef je nog steeds niet veel kracht te zetten om het te verwijderen. Overigens, voor de levensduur van de wax, kun je het beste wel met de hand wassen. De chemicaliën van de wasstraat/wasbox verwijderen de wax behoorlijk snel.
 
Zoals ik al eerder schreef ben ik afhankelijk van de wasstraat / wasbox omdat wij in een appartement wonen en dientengevolge geen gelegenheid hebben om de auto met de hand te wassen.
Ik heb mijn vorige Pearl witte Nissan Qashqai ruim 4 jaar door die wasstraat gehaald en ik heb nooit iets van krassen of dergelijke gezien.
De eerlijkheid doet mij vermelden dat er soms wel 6 weken tussen de wasbeurten zaten.
Dit vond zijn oorzaak omdat wij weinig met de auto rijden, rond de 8.000 km per jaar, de auto wordt vuil door het parkeren onder de bomen dan door het rijden op de weg.
 
Op een witte auto (en lichtgrijze) zie je swirls en krassen (wasstraat schade) niet (zo goed). Dit betekent echter niet dat ze niet op(in) zitten. Met een goede lamp maar ook in de zon zijn ze wel zichtbaar maar je moet ze dan wel willen / leren zien. Bij een donkere auto ( zwart, donker blauw etc.) springen de swirls en krassen je tegemoet. Op een witte auto zitten er net zo veel.
U heeft nu geen witte auto meer en dus zal de schade van het wasstraat beter zichtbaar worden.
 
Op een witte auto zie je het gelukkig ook het minst!

Een wasbox is prima te gebruiken hoor, zolang de schrobborstel maar achterwegen blijft. Als de lak enkel geraakt wordt met middelen die daarvoor bedoeld zijn, scheelt het een boel krassen en is het een beter behoudt van de lak.

Er zou bijvoorbeeld gekozen kunnen worden voor een eigen emmer, met daarin de shampoo en water; deze zijn thuis klaar te maken. Deksel er op en meenemen. Neem dan vervolgens een paar washandschoenen of waspads mee en je kunt veilig een '"contact wash" doen in de wasbox.

Dan wordt de wasbox enkel gebruikt voor de hogedruk en eerlijk is eerlijk, die is vaak meer dan goed.

Ik kan niet beoordelen welke investeringen verantwoord zijn, maar in uw situatie zou het volgende ook kunnen:
  • 1x emmer
  • 1x deksel
  • 1x goede pure shampoo
  • 6x een washmitt/washpad: één voor het dak, één voor de motorkap, één voor de bumper, één voor de achterzijde, één voor de linkerkant, één voor de rechterkant
  • 1x een wetcoat, aquafobia, washcoat o.i.d.
  • 1x of 2x een droogdoek (eventueel)
That's it. Aanpak is dan:
  1. Afspuiten in de wasbox (eventueel met het voorwasmiddel wanneer deze heel vies is)
  2. Wassen met de eigen spullen; washpad in de emmer, paneel afnemen, washpad in een zak/emmer om thuis te wassen. De gebruikte washpad NIET terug in het sop doen! Schone pakken, volgende stuk van de auto doen etc.
  3. Afspuiten
  4. Wetcoat o.i.d. opspuiten
  5. Afspuiten
  6. Naspoelen met vlekvrij water of de auto zelf drogen met de droogdoek(en)
Gezien de mooie lichtmetalen velgen is een velgenborstel ook handig, maar nogmaals ik weet niet hoeveel het u waard is allemaal. Bovenstaande is in ieder geval een verantwoorde afweging tussen zelf wassen of de krasstraat en vergt in ieder geval zo min mogelijk kracht.
 
Ik wil wel even toevoegen dat hoe goed je auto ook beschermt is, als er een bak saharazand overheen gaat zal hij toch ook gewoon met de hand gewassen moeten worden om de paar weken om de glans te houden. Niet de illusie hebben dat door de duurste coating je auto niet meer vies word. Alle beschermingsmiddelen voor je auto dienen eigenlijk ook voor dat de periodieke was een stuk makkelijk gaat. Alleen die zal nooit te vervangen zijn want vies worden ze allemaal.
 
  • Leuk
Reactions: dennisdennis-12
Bedankt voor de toevoeging maar dat lijkt mij nogal logisch al zal niet iedereen zo over denken.
Ik heb mij in elk geval voorgenomen om de auto sowieso wat frequenter te wassen dan voordien.
Nu alleen deze goede voornemens ook in de praktijk uitvoeren...
 
Ja, dat is zeker waar.
Kennissen van mij kochten een nieuwe auto met een Waxoyl behandeling en waren in de veronderstelling dat zij de eerste 3 jaar er niets meer aan hoefden te doen en daar waren zij niet van af te brengen.
Waarschijnlijk ook een beetje door de autoverkoper geïnitieerd...
 
  • Grappig
Reactions: RoCo
Kan nog erger: Mijn buren vroegen mij of zij de ''lakverzegeling'' op hun nieuwe auto moesten nemen tegen een meerprijs (Waxoyl 100+). Ik gaf uiteraard aan dat dit geldverspilling was en als ze iets qua bescherming wilde, dat ze dan bij mij moesten zijn voor een gratis waxbeurtje.

''Bedankt voor je aanbod. Tja, het blijft lastig allemaal... Volgens de dealer moet ik eigenlijk die lakverzegeling nemen omdat er dan garantie op de lak gegeven kan worden''

... WHAAAAAT?! :eek: :mad:
 
En dan heb je nog de mensen, zoals mijn ouders, die er zelfs twee keer in trappen. :p

Vóór het kopen had ik aangegeven dat ze niet moesten betalen voor de ''lakverzegeling''. Vervolgens toch eigenwijs doen en hieronder het resultaat; Slechte werking (en hologrammen op een aantal willekeurige panelen)


Ik heb mijn ouders toen teruggestuurd met bovenstaande resultaten en aangegeven dat ze hun geld terug moesten vragen. Dit was aan aanzienlijk bedrag van zo'n €350,- en daarvoor kregen ze dus een niet-werkende lakverzegeling en hologrammen.

Je raad het al... Ze halen de auto op en er is klakkeloos een nieuwe lakverzegeling overheen gesmeerd en de holo's waren onaangeroerd. :dizzy::expressionless:
 
  • Grappig
Reactions: RoCo
Ik ben nu voornemens om eerst met het handmatig waxen te beginnen want jullie hebben mij overtuigd dat dit makkelijk moet kunnen.
Ik ga daarvoor de Liquid Insulator Wax No. 845 - 473ml met de Monello Doppio opbrengspons bestellen plus uitwrijfdoeken.
Hierbij toch nog een vraag.

Ik realiseer mij nu pas dat het dak van mijn auto voor circa 2/3 uit glas bestaat.
Kan ik de genoemde was ook op het glazen dak toepassen of moet ik van glas tijdens het waxen gewoon afblijven en alleen maar wassen?
Hetzelfde is natuurlijk ook voor de ramen van toepassing.
 
Kijk maar eens in de webshop en zoek bijvoorbeeld op "glas". Je ziet dan diverse middelen om glas te reinigen en om het waterafstotend te maken. Er is zoveel te koop dat u zelf maar even moet kijken wat u wilt.
Overigens gewoon schoonmaken met huis, tuin en keukenmiddeltjes kan ook.
 
Ben het niet eens met je @Kweetnie
Panodak en zijruiten kunnen prima met wax worden gedaan, gezien de vraag van de topic starter voor een simpele manier om zijn wagen bij te houden zou ik dit zeker niet wegstrepen.
Voor het coatingtijdperk werd niet anders gedaan op zij/achterruiten...
Voorruit is een ander verhaal (mogelijk waasvorming en stuiterende ruitenwissers bijvoorbeeld), daar zou ik niet waxen
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
En let even op met de rubbers, collinite 845 slaat daar wit op uit als je het op de rubbers laat zitten. Voor de rest super wax en makkelijk af te nemen.
 
Ben het niet eens met je @Kweetnie
Panodak en zijruiten kunnen prima met wax worden gedaan, gezien de vraag van de topic starter voor een simpele manier om zijn wagen bij te houden zou ik dit zeker niet wegstrepen.
Voor het coatingtijdperk werd niet anders gedaan op zij/achterruiten...
Voorruit is een ander verhaal (mogelijk waasvorming en stuiterende ruitenwissers bijvoorbeeld), daar zou ik niet waxen
Dat hoeft ook niet hoor. ;)
Wax is bedoelt voor lak en niet voor glas. Op de ruiten laat het uiteraard residu achter wat bij zonlicht goed te zien is (mijn ervaring). Op de voorruit al helemaal niet handig. Bij regen en het gebruik van ruitenwissers trekt er een witte waas over de voorruit en je ruitenwissers kunnen gaan stuitren.
De buitenzijde van je ramen maak je al schoon met de shampoo tijdens het wassen. De binnenzijde kun je op tal van manieren reinigen. Mijn idee is dat als je geen speciale coating op het glas aanbrengt , breng dan niets aan. Waarom ook? Maar ik wax mijn ruiten in ieder geval niet. Kan wel maar in mijn ogen "not done".
De topicstarter wil inderdaad een simpele manier hebben en dan is werk doen wat niets toevoegd (wax op je ruit smeren) zonde van de wax en je tijd, maar goed. Schijnbaar zijn we bij wax uitgekomen als advies maar als het gaat om gemak zou ik kiezen voor een spray sealant of een produkt als deze.
Ieder zijn keuze.
 
Laatst bewerkt:
@Kweetnie
Hoezo doet wax niets op de ruiten, wax zorgt daar ook wel degelijk voor beading en vuilafstotendheid.

Als algemeen product voor de lak is wax (of eigenlijk is collinite een hybride) inderdaad een prima keuze, maar het zou inderdaad ook niet mijn eerste keuze zijn, gezien de eisen van ts. ik zou dan eerder kiezen voor Sonax bsd (ivm de erg goede beading en het gemak van aanbrengen). Maar collinite is zeker een erg goede keuze. Naar mijn mening is het een beetje de veilige keuze onder de waxen; goede glans, presteert altijd goed, goede beading, duurzaam, betaalbaar.