• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

welke dressing?

DetaiLeo

Detailing guru
15 jun 2020
416
138
45
Heerenveen
Hi,

Ik ben in het bezit van Aerospace Protectant, dit werkt prima op kunststofdelen nu wil ik binnenkort mijn engine bay (motor) gaan schoonmaken en kwam de volgende twee producten tegen:
  • Meguiar's Professional Hyper Dressing
  • Autoglym Vinyl & Rubber Care
Met beide producten is het mogelijk om na reinigen van de motor in te spuiten om vervolgens te wachten tot het product zijn werkt doet, mogelijk nog even de puntjes op de i zetten zeer eenvoudig.

Voor Aerospace kom ik dit zo niet tegen, het is ook een waterbasis dressing dus het zou mogelijk moeten werken, heeft iemand hiermee ervaring ? waar doe ik verstandig aan toch een van bovengenoemde producten aan te schaffen om moet het lukken met Aerospace.

Ik wil het tevens gaan toepassen aan de binnenkant van mijn wielkasten deze zijn volledig van kunststof.
 
Ik gebruik de volgende dressings


Hyper dressing 1:1 of 3:1 voor engine dressing en binnenkant wielkuipen

Carpro perl straight, 1:1, 3:1 voor banden kan ook gebruikt worden voor engine bay.

Ik zelf vind hyperdressing het fijnst werken voor de engine bay schoonmaken. Meeste water uitblazen. Hyperdressing op spuiten en op laten drogen terwijl je de rest van de auto wast. Dag erna even afnemen met een doek voor waar teveel product is blijven zitten.

mooie matte/ satijnen finish en weinig effort om dit te gebruiken.
 
  • Leuk
Reactions: DetaiLeo
Zelfde werkwijze heb ik wel eens toegepast met de 303,eigenlijk met elke spray-dressing...
Nooit problemen gehad, schoonmaken, afspoelen, insprayen, klaar... Soms bij einde detail nog ff een doekje over de 'te vette' delen
 
  • Leuk
Reactions: DetaiLeo
geen rare vlekken dus met 303, dan ga ik dat eens proberen kan wel voor elk onderdeel een middeltje kopen (zal CC niet erg vinden) maar als is ik het al heb dan is dat zonde.
 
+1 PERL, zie dat dit merk niet door CC wordt gevoerd. Zijn vast meerdere producten die hetzelfde effect hebben, gewoon proberen en kijken wat het beste bevalt, begin met wat je hebt en een volgende keer koop je inderdaad weer een nieuw middeltje en dan weer een nieuw middeltje en dan nog een en.... o_O
 
Laatst bewerkt:
die heb ik ook, gebruik ik voor de banden op dit moment. Voordeel is dat je die kan verdunnen met 303 lees ik dat dit niet heel verstandig/goed is/werkt. Perl is wel aan de prijs zal er nog eens over nadenken.
 
Laatst bewerkt:
Laatste keer onder de motorkap Autoglym Vinyl & Rubber Care gebruikt. Lekker dik ingespoten, daarna met de blower goed in alle hoeken en kieren geblazen. Na een uurtje drogen restanten afgenomen. Prima resultaat.
 
  • Leuk
Reactions: DetaiLeo
Onder de motorkap gebruik ik zelf met regelmaat ook 303. Werkt prima!
Even alles
Schoonmaken en dan (met beleid) afspoelen. Wanneer het nog nat is insprayen met een water based dressing en daarna (na een paar minuten) afnemen.

ooit gezien bij car cleaning guru (YouTube) die dit zo deed en werkt perfect!
 
Dit klinkt mij enorm tegenstrijdig in de oren. :) Dus in feite zou ik de motorruimte kunnen schoonmaken, afspoelen en bijv. Natural Look / Preserve / V&RC in de rondte spuiten en afnemen.

Dit wordt één gore, natte bende met vlekken en gezeik. :p
 
Correct, deze man heeft een aantal video's op zijn pagina staan waarin hij het zo doet:
ook Matt van Obsessed Garage heeft een demo op zijn kanaal staan waar hij het zo doet met Meguiar's Professional Hyper Dressing daarin hij letterlijk vermeld de motor schoon te maken dan in te spuiten de klep te sluiten en deze pas weer te openen als het is opgedroogd dan nog even de puntjes op de i zetten met een microvezedoek.
 
Toch zou ik dat zo niet doen ondanks er mensen zeggen een goed resultaat te halen. Het spul gaat dan namelijk ook op je riemen en dergelijke zitten.
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i
Ik kan je garanderen dat als je een zeiknatte motorruimte insprayed met iets als Natural Look / Preserve dat je niet blij wordt. :p

Vind de motorruimtes in de video ook erg glimmen en vettig ogen.

Ik behandel motorruimtes hetzelfde als trims en andere ongelakte kunststof delen; Schoonmaken, drogen, dressen, in laten trekken en nawrijven.
Als je dan perse de hele motorruimte wilt volblaffen met iets, dan kan je na het drogen/opdrogen bijv. Vinyl & Rubber Care gebruiken en na intrekken nawrijven.
 
Uiteraard een ieder zijn ding. ;)

Maar heb je de bovenstaande producten dus wel eens aangebracht op een nat oppervlak?

Die producten worden door velen liever niet gebruik op bijv. trims en rubbers op het exterieur omdat het vlekt bij contact met water.
Om dit spul dan juist op nattigheid te gebruiken lijkt mij dus zo tegenstrijdig. (Problemen, verdunnen van product, etc)
 
Enige product wat ik op een vergelijkbare manier heb aangebracht is de 303 Aerospace protectant uit de vraag van de TS. Dit is ook een dressing op waterbasis. De andere genoemde heb ik geen ervaring mee.

Werkwijze was als volgt:
- reinigen met een apc verdund
- spoelen met water (met beleid)
- als opervlakte nog nat is inspuiten met 303
- 10 min laten inwerken ongeveer
- afnemen met een doek

hier kreeg ik geen vlekkerig resultaat mee. Verschil met sommige van de filmpjes was dan inderdaad dat ik het wel afneem, maar dat gaf ik eerder al aan.

Reden waarom ik hiervoor kies omdat ik dan maar 1 x afneem in plaats van 2 x en het resultaat is nog steeds prima de bima

mocht je twijfelen stel ik mijn auto beschikbaar zodat je het een keer kunt proberen @Quantoxx :p