• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke Kränzle kiezen?

Gisteren toevallig de olie ververst van mijn 1050tst (En die van een maatje) ,hij kan er weer 200/250 uren tegenaan.

Moet de mijne ook eerdaags doen, de eerste 50uur zullen er wel opzitten.
Let op met de hoeveelheid.
Als je niet de eerste eigenaar bent, weet je niet hoeveel er in zit.
En wat je er in stopt komt er (soms?) niet allemaal uit.

Ik heb recent het volgende gedaan (bij een 2e Hands);
1 openen en leeg laten lopen (opmeten, zelfde als bij 2?))
2 vullen met voorgeschreven hoeveelheid (soms minder dan 100 ml)
3 weer leeg laten lopen en bepalen hoeveel er uit komt
4 als de hoeveelheid bij 2 er weer uit komt gewoon die aanhouden
als er minder uitkomt is het handiger om iets minder aan te vullen en op korte termijn nog eens te controleren

Voor zover ik heb kunnen vaststellen zat er geen ontluchting (voor overdruk) op
Mijn dop heeft die nu wel (klein gaatje met spijkertje erin) [aanpassingen zijn eigen risico]
 

Bijlagen

  • Kranzle Profi 160 TST 300 cc oil.pdf
    21,6 KB · Weergaven: 69
Ben de eerste eigenaar afgelopen Februari voor
mijn verjaardag gekregen. Vriend van mij werkt bij Groenhart in de machineservice. Zal hem ook even vragen hoe te handelen.

Dank voor de tip.
 
Laatst bewerkt:
Let op met de hoeveelheid.
Als je niet de eerste eigenaar bent, weet je niet hoeveel er in zit.
En wat je er in stopt komt er (soms?) niet allemaal uit.

Ik heb recent het volgende gedaan (bij een 2e Hands);
1 openen en leeg laten lopen (opmeten, zelfde als bij 2?))
2 vullen met voorgeschreven hoeveelheid (soms minder dan 100 ml)
3 weer leeg laten lopen en bepalen hoeveel er uit komt
4 als de hoeveelheid bij 2 er weer uit komt gewoon die aanhouden
als er minder uitkomt is het handiger om iets minder aan te vullen en op korte termijn nog eens te controleren

Voor zover ik heb kunnen vaststellen zat er geen ontluchting (voor overdruk) op
Mijn dop heeft die nu wel (klein gaatje met spijkertje erin) [aanpassingen zijn eigen risico]
Ik heb bij 2 machines de olie vervangen en bij allebei 100ml (op advies) erin gedaan nadat ik contact had gehad met de Kranzle dealer waar ik wat accessoires en originele olie heb gekocht. Wat ik wel vond is dat bij beide machines er niet zo gek veel olie uitkwam maar dat heb ik toen niet gemeten.
Ondanks dat ik em vandaag al zonder issues heb gebruikt is het anders verstandig om bv 10 eruit te halen of loopt het wel los met evt overdruk?
 
  • Leuk
Reactions: schaef
Zal wel loslopen, maar ik zou binnenkort nog een keer de olie wisselen
Is maar een beetje olie en dan is hij gelijk echt schoon

Een met een kijkglaasje is toch wel makkelijker ;)
 
In de oude handleiding staat dat de olie na 50 draaiuren vervangen dient te worden en daarna nooit meer.
In de nieuwe handleiding staat dat de olie na 50 draaiuren vervangen dient te worden en daarna pas om de 200 á 250 draaiuren.

Wat er uit komt, heb ik er ook weer in gedaan, zo'n 250ml (volgens handleiding)
Ik heb W15-40 van Kroon gebruikt.

20230707_110152.jpg


20230707_110157.jpg


20230707_110425.jpg
 
  • Leuk
Reactions: kawazxr en schaef
Dat is ook een stuk goedkoper dan de Kranzle Olie. Maar ik weet niet wat het verschil is tussen de specificaties.
Ga vandaag even kijken of Groenhart de olie verkoopt (komt de machine ook vandaan) en anders ook gewoon 10w/40 motorolie erin.
Staat tenslotte in de gebruiksaanwijzing.
 
@schaef, ik weet niet welke specificatie de originele Kränzle olie heeft. Ik ben uitgegaan van wat in de (oude) handleiding staat. W15-40 olie lijkt me W15-40 olie, om het even welk merk :p

Olie verversen volgens de Belgische tak van Kränzle én huidige handleiding, pagina 8:

Olie verversen volgens de importeur (en oude handleiding), pagina 91:

olie.jpg
 
  • Leuk
Reactions: schaef
Best is de olie vervangen 1ste maal op 50 uren - lichte metaaldeeltjes inloopmateriaal wat eruit gehaald wordt en erna om de 200-250 uren.
Ik vervang mijn olie jaarlijks maar gewoon 10of15W40 motorolie voldoet aan de specificaties. Voor de prijs van 1l olie moet je het ook niet laten om dit eens iets vroeger te vervangen.
 
Net bij Groenhart geweest en mijn maatje die dit soort machines dagelijks reviseert adviseerde ook 15w/40 dus dat gaat er zo in.
En ga gewoon ieder jaar verversen, kosten zijn het niet.
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i
Vraagje tussendoor: ik heb een 1050P, klopt het dat die geen olie heeft? De engelse handleiding zegt er niets over
Lijkt mij dad daar ook gewoon de olie van ververst moet worden. Zit er een aftapplug aandelen onderkant?
 
Laatst bewerkt:
Zal wel loslopen, maar ik zou binnenkort nog een keer de olie wisselen
Is maar een beetje olie en dan is hij gelijk echt schoon

Een met een kijkglaasje is toch wel makkelijker ;)
Ik heb geen vertrouwen in aftermarket kijkglaasjes.
Kan geen kwaad om met een paar draai uren nog een keer de olie te doen. Ik heb een literfles dus daar doe ik 10 jaar mee…
 
Goedemiddag, mijn huidige Kärcher hogedrukspuit begint het langzaam te begeven. Nu ben ik mij langzaam aan het oriënteren voor een volgende machine. Graag een Kranzle! Ik ben op zoek naar wat ongezouten advies. Nu heb ik mij hier een paar jaar geleden een keer in verdiept en het toen weer gelaten ( geld moest van de vrouw ergens anders naar toe:confused:). Ik had toen in mijn hoofd dat een machine als die van "Obsessed Garage" wel een goede optie zou zijn. Wetende dat die kerel alles tot het naadje heeft uitgezocht. Het precies hoe en wat, staat mij niet zo meer bij.

Mijn huidige wensen zijn:
- De machine hoeft niet per se op een trolley (wielen), mag prima op een plank in de garage gemonteerd worden of gewoon naar buiten tillen om voor de garage te wassen.
- Hoofdgebruik is, auto wassen en 1 keer in de 2 jaar een klein opritje schoon spuiten.
- lichte voorkeur voor een lage toeren machine maar geen noodzaak
- budget tot ongeveer €750 (als het echt beter is, kan het budget omhoog)(machine uit het buitenland halen is geen probleem).
- Nog geen slangenhaspel is geen probleem.
- een hele berg aan accessoires is voor mij

Als ik dan naar de spes kijk van de "OG" Kranzle k1322TS dan heeft die 450-1300 psi en 2,1 GPM, zijn eigen meetresultaten zijn 1,9 gpm=7,2L per minuut en 1010psi=70 bar. Dit zijn voor hem blijkbaar de beste hogedrukspuit specificaties voor het autowassen. Ik lees hier regelmatig dat leden liever veel meer flow hebben. zie ik hier wat over het hoofd?

ik denk zelf dat de machines HD 7-122TS , HD 10-122TS, K1152TS (T) en de k1050 TS(T) heet meest in de buurt komen. Misschien de HD7-122TS wel het meest?

Wat denken jullie hiervan? Hebben jullie tips/adviezen? Zou de HD-122 TS een goede aankoop zijn?
 
Een 1050 TS is een prima apparaat met haspel
Als eenmaal een haspel hebt, ....
Niet te groot, kan met een beetje geluk bij de kraan blijven liggen.
 
Ik heb volgens mij een 1050tst en idd een haspel is ideaal ,voor beetje auto wassen en straatje spuiten is dag ding afdoende.
 
  • Leuk
Reactions: RedCat
Ik ben ook nog erg tevreden meet mijn 1152 TST, en de haspels echt ideaal. Heb wel een en ander aan spullen bij Wilting besteld.