• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke spullen voor nieuwe rode Polo?

PattiePassattie

Detailing rookie
1 okt 2008
4
0
Hallo allemaal,

Om maar met de deur in huis te vallen: ik ben niet echt een poetser..... De laatste jaren heeft de auto alleen de wasbox gezien... :-"

Nu komt echter het dilemma waar ik jullie hulp bij nodig heb. Binnenkort komt er een nieuwe auto. Het is een rode VW Polo geworden. Ik heb ergens gelezen dat een rode lak lastiger in onderhoud is dan andere kleuren. Met name het dof worden schijnt een risico te zijn. Is er dan nog een bepaalde wax die gebruikt zou moeten worden? Zelf zat ik te denken aan periodiek kleien en in de was zetten. Ik moet er nog wel bij zeggen dat ik niet het type ben om meerdere lagen op de auto's te verwerken. Als het dus een beetje grote stappen snel thuis kan zijn :)^ Ik heb op mijn leaseauto (beige) geoefend met Meguiars Tech Wax NXT 2.0 (vloeibaar) en dat ging op zich prima. Een 5-stappen plan zie ik echter (zeker omdat het een nieuwe auto is) niet echt zitten.... Of ben ik te naief om te denken dat alleen kleien en wax dan voldoende is???
 
Eerst en vooral welkom ,het wordt gewaardeerd als je jezelf even voorstelt in het juiste topic.. :)^

Aangezien het een nieuwe wagen is heb je hopelijk nog geen krasjes en swirls..
Je kan dan kleien en waxen ,maar ik raad aan om toch een pre-wax cleaner te kopen.

Een goede wax heeft UV bescherming ,dat voorkomt het dof worden van je lak ,en aangezien je niet vaak tijd gaat besteden aan je wagen (begrijp ik uit je tekst) heb je wel een wax met goede duurzaamheid nodig.

Kijk eens in het Dodo Juice gamma ,uitstekende duurzaamheid.
Ook een optie is het Collinite gamma.
 
Ik wil je adviseren om ondanks dat het een 'nieuwe' auto is hem toch een 5 stappen behandeling te geven. Ook zou ik de auto niet laten poetsen door de dealer waarbij je hem gekocht hebt want dit gaat vaak niet goed zoals je ook op dit forum wel eens voorbij ziet komen. Ook nieuwe auto's hebben vaak al dagen, zo niet weken ergens buiten staan wachten totdat deze naar de dealer wordt getransporteerd. Je verbaast je soms wat kleien op een nieuwe auto uithaalt!

Begin met een 5 stappenbehandeling en neem een goede duurzame wax zoals Dodo juice op in deze 5 stappen. Je betaalt iets meer maar je hebt ook iets meer en dat is in het geval dat je niet veel tijd aan het onderhoud wilt besteden best lekker makkelijk!
 
volgens mij valt het dof worden met de huidige nieuwe auto's wel mee. Als ik me niet vergis zijn het bijna nooit meer single stage lakken, dus hebben ze altijd al een iets extra bescherming door de blanke lak.

Als hij inderdaad nog geen swirls heeft zou ik aanraden om te kleien, pre-wax cleaner en dan een wax met een goede duurzaamheid. Bv wat de vorige 2 al verteld hebben is de dodo juice een uitstekende keuze voor jou. Al denk ik zelf dat een natty's blue of red ook al voldoet voor jou.

Voor eens iets extra glans kan je misschien ook de black hole gebruiken als glaze.
 
Dat wordt dus nog even puzzelen wat ik het best kan gebruiken..... ]-0 Ik zie op dit moment door de bomen het bos bijna niet meer, aangezien er voor mijn gevoel niet echt grote verschillen zijn te ontdekken....

Nog even een vraag over wanneer je kan starten met waxen. Vandaag las ik ergens dat je bij een nieuwe auto het best de eerste 6 - 8 weken niet kan waxen. Dit ivm de 'versheid' van de lak. Komt één van jullie dit bekend voor?
 
Die 6-8 weken is vanaf het moment dat de auto gespoten is, als jij je nieuwe auto ophaalt is het de vraag of hij direct vanaf de fabriek komt of dat hij daar al een tijdje staat.

Een advies, zeg vantevoren dat ze hem NIET hoeven te poetsen voor je. Dat doen sommige dealers namelijk als "service" en die gaan gerust een nieuwe auto polijsten, géén idee waarom...]-0

Als je de auto gewassen hebt en je doet je vingers in een boterhammenzakje en daarmee ga je over de lak, voel je geen bobbeltjes of vuil dan kan je er vanuit gaan dat je niet hoeft te kleien.

Een voedende polish lijkt me ook niet een toegevoegde waarde gezien dat de lak niet is.
In dat geval is een wax voldoende (NXT bv.). Gewoon ervoor zorgen dat de auto goed in de wax staat.
 
Bij ons worden auto's ook voor aflevering gepoetst, dit houd in:

Stickers verwijderen, door de krasstraat, beschermwas verwijderen, poetsen met een doek en diverse sprays.
Resultaat; gefeliciteerd met uw Swirlbak meneer....8-o
 
Die heeft zeker nog nooit gehoord van de uitdrukking 'klant is koning' ? Ik zou de auto om deze reden laten staan!
 
tinus zei:
psies, dat zal ze leren.....
jij bestelt gewoon weer een nieuwe en wacht weer 6 maanden.

Nee, je auto laten verzieken door de dealer en hier nog weet ik niet hoeveel K'tjes voor betalen is inderdaad een betere oplossing. Chapeau! :cool:
 
Mijn auto is zeer waarschijnlijk al minstens 2x door de krasstraat gehaald.
1e keer voor aflevering en 2e keer toen ik een armsteun liet monteren.
Bij ophalen zeiden ze: "Meneer, we hebben hem even gewassen voor u."
 
Mja , heel eerlijk gezegd, een wasstraat is zo slecht niet...als het het nodige onderhoud krijgt!
Zo heeft ons bedrijf pas een wasstraat gebouwd bij een klant ( bmw-garage) , met zeer mooie resultaten !
Maar deze word dagelijks nagezien en in orde gehouden.
Het probleem is dikwijls dat men de borstels niet vervangt..wij doen daar dagelijks een nazicht op en er worden lappen vervangen waar nodig.
Tevens heb ik al gemerkt dat bij de meeste wasstraten de borstels(meestal ook de verkeerde!) veel te dichtbij komen waardoor krasvorming veel sneller en duidelijker word!
Wel gebruiken wij de straat enkel voor de shampoo aan te brengen , lichtjes uitwijven(raakt hem amper , hij glijd meer erover) en af te spoelen..puur voor het bovenliggend vuil , dus niet voor een lakreiniging met slaande borstels of zo.
Ook moet je begrijpen dat nieuwe wagens soms ferm gehavend toekomen na transport en een polijst-beurt soms echt wel nodig is!
Maar dat heeft dan weer weinig te maken met de wasstraat ...zo zie ik wekelijks bmw's met zeer ruwe lak toekomen..als je beseft hoelang die dingen soms op een fabrieksparking staan , dan nog dagen door weer en wind en de temperatuurverschillen op transport ..volgeplakt met stickers (lijmresten) en een lak die wellicht nog vrij nieuw was en tesnel op transport is gezet!
Geloof me , soms krijg je echt een hartaanval als je ziet wat je voor je krijgt. Dan nog te zwijgen van fabriekvet wat vreselijke vlekken kan nalaten.
Als ik zeg dat ik voor elke nieuwe wagen minstens anderhalf uur nodig heb om de lak in orde te krijgen , dat zegt genoeg denkik! In sommige zware gevallen heb ik al een 3 uur nodig gehad voor enkel de lak vuilvrij te krijgen!
Nu ik ga geen wasstraten aanprijzen, het beste is het zeker niet, maar het hoeft ook niet zo slecht als ik meestal zie op andere plaatsen en het mag gerust indien men het op de juiste manier onderhoud en de machines juist afsteld , alsook niet gebruiken voor een complete reiniging.
Het ergste vind ik dikwijls dat auto's infeite nooit genoeg zijn afgedekt bij transport..het zou een pak kunnen schelen in mijn werk eerlijkgezegd en zelfs onnodige schade voorkomen.
Maar besef heel goed, dat elke nieuwe wagen, minstens 2x gewassen is en 1 x gedetailed..mocht je je nieuwe wagen zien na aflevering laat je hem zonder twijfel zo staan en vraag je je geld terug!
Zo kom ik ook af en toe in autofabrieken (ford, volkswagen, volvo , nedcar etc) en je wilt gewoon niet weten wat daar soms gebeurt met chassis of afgewerkte auto's . Ik heb al bv ford's zien aanrijden met een heftruck , opgelapt en terug op de band gezet...bij volkswagen heb ik het ook al gezien dat blutsen of mankementen worden weggemoffeld. ..een 0 op je km-teller , betekent nog niet dat je wagen 'gloednieuw' is ;)
En om perfectie na te streven is onmogelijk...daarom ook dat de garagisten die wat voor hun klanten over hebben , meestal carcleaners en carrosiers aannemen om het op te lappen ;)
Eerlijk gezegd zou ik content zijn als mijn garagist een proffesioneel bedrijf het laat doen, ipv dat ze het zelf zouden doen .
Ivm met kleuren...het is een feit datbv zwart/rood , blauw , donkere kleuren infeite sneller het vuil zullen laten zien..maar ik vind dat net als carcleaner een groot voordeel.
Als ik bv de licht grijze kleuren zie, die lijken altijd proper, zelfs na transport..tot je eraan begint en je je vodden ziet etc...als carcleaner echt een plaag om de details te vinden dan hoor .
Nee geef mij maar een kleurtje waar het vuil goed opvalt , want dan was je hem sneller en zie je beter of je je werk goed gedaan hebt al dan niet...

Mvg
 
:-b hahaha idd ik weet het , maar ik zeg het , een wasstraat zou je enkel mogen gebruiken voor shampooing en spoeling..zo kunnen we ook altijd 2 auto's tegelijk doen.
Wij gebruiken geen borstels, wel watten-doeken om de shampoo beetje uit te wijven..ook heeft onze straat een spoelingmechanisme op die doeken.
Maar ideaal is het natuurlijk niet nee , daar ben ik het mee eens...wij deden het ook maar omdat de klant het zelf vroeg zodat we wat sneller kunnen werken.
Maar ook heb ik tot nu toe nog geen krasvorming gezien op deze manier...als je die draaiende borstels gebruikt , dat is allicht iets heel anders , maar daar blijven we van weg.
In onze wasstraat word de auto gewoon eerst afgespoeld manueel , dan shampoo via de controlunit , afspuiten manueel, terug shampoo , dan door het doekengordijn en dan weer afgespoeld.
En als er 1 ding is wat wij wel kunnen missen is net krasvorming , zeker omdat we tegen de klok werken en de klanten meestal al klaarstaan.
Wij werken enkel bij die 1ne klant met zo'n straat hoor , de rest is allemaal met goed voorziene vito-buskes op verplaatsing en compleet manueel.
En ik blijf er trouwens van overtuigd dat vele wasstraten verkeerd gebruikt worden of slecht onderhouden , wat veel geld kost trouwens!
Wij gooien bv dagelijks een 20-tal van die doeken weg! Nuja zoals gezegd er bestaan veeeel betere manieren en niets is beter dan manueel werken.
ps: zo werk ik ook met slr's , M3/5's , mercedessen etc..denk dat die klanten ons vermoorden als we die door een straat zouden halen :|~*

btw , je bent van maastricht..daar kom ik af en toe wel eens in de buurt voor autoshows etc ...toffe stad en leuke shows in de buurt ;)
Ergens begin 2010 ben ik hoogstwaarschijnlijk weer terug te vinden met een gecleaned karretje voor de shows , ben er enkel nog niet uit wat ik wil , keuze valt tss een mx-5 of een bmw 1-serie.

Mvg