• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke wax ?

tomatentros

Detailing rookie
13 aug 2014
1
0
35
Misschien zegt de topic titel weinig, maar ga binnenkort een auto polijsten die naar zuid-spanje word gereden en gelaten.
Nu is mijn vraag, Moet ik nog een speciale wax hebben omdat de auto eigenlijk non-stop in de volle zon staat?

Het is een zilvergrijze auto.

Mvg Tom

Nee eigenlijk niet, collinite 845 is een makkelijk te verwerken wax met goede standtijd mocht je een tip willen hebben.

Door extreem warme omstandigheden, kan de standtijd van een Carnauba wax beïnvloed worden.
In jouw geval ben je zowel vanwege de temperaturen als de kleur van de auto (een spiegelglans komt beter uit op een lichte kleur); dus beter af met een hybdride wax, sealant of coating.
De aanbevolen 845 is een goede optie.

Ik vermoed dat er maar weinig mensen in NL zijn die meer verstand van waxen, sealants en coatings hebben dan jij Frans.
Ik vermoedde een antwoord in dezelfde hoek maar jij onderbouwd het weer heel netjes. Dat Carnauba idd voornamelijk door de zon wordt opgesnoept.

Dat is teveel eer. ;)
Ik weet redelijk veel van waxen, omdat ik destijds vanwege mijn home brew experimenten een behoorlijk hoeveelheid informatie erover heb doorgenomen.
Mijn kennis over sealants is gemiddeld en over coatings weet ik bijzonder weinig.

Onderbouwd had ik het ook niet echt, maar inderdaad wordt door de warmte de waxlaag zachter en slijt meer.
Dit heeft te maken met de ring and ball / het verwekingspunt van de wax, oftewel bij welke temperatuur hij richting vloeibaar gaat.
Een "ring and ball" meting houdt in; dat er een ring met daarin een kogel op een substantie wordt gelegd en vervolgens wordt de substantie verwarmt.
Afhankelijk van op welke temperatuur de kogel door de ring heen zakt, is dat de R&B van een bepaalde stof.
Carnauba heeft een R&B van rond de 80 graden Celcius, het is echter een mengsel dus de beschermlaag in zijn geheel zal eerder zacht worden.