• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Werkingstijd wax

Black Lion

Detailing addict
16 mei 2008
404
65
Hoe zit het eigenlijk met de werkingstijd van de wax. Ik hoorde dat de m16 wel een half jaar mee kan gaan namelijk.
Nu vroeg ik me zelf af wanneer het tijd is om overnieuw te gaan waxen.
Hoe kun je merken dat de wax laag minder wordt?

Ik dacht zelf als het vuil er moeilijker af wil, maar ik vraag me af als je een goede shampoo gebruikt, dit verschil wel kunt merken.
Ik dacht anders aan de mate van beading, maar dat wordt vast niet minder als je elke keer uqd gebruikt.
 
Normaal is het de mate van beading inderdaad, maar UQD gooit daar wel wat roet in het eten. Ook voor de mate van gladheid. Ik denk trouwens wel dat de beading van de UQD minimaal zal zijn als hij geen wax heeft als ondergrond!

Een half jaar voor de M16 is een utopie wat mij betreft, hij is wel duurzaam, maar in ons klimaat verwacht ik dat het na een maand of 3 echt wel afgelopen is met je M16 laag.

Collinite #915 is duurzamer dan de M16, dus als je een nog duurzamere wax zoekt, probeer deze dan eens.
 
Lastige te beantwoorden vraag... is helemaal afhankelijk van het weer en de gereden kilometers. Een keer waxen in de 3 tot 6 maanden kan echt geen kwaad, je hoeft niet te wachten totdat de oude waxlaag verdwenen is voordat je een nieuwe aanbrengt. Het gebruik van UQD maakt het inderdaad lastiger om te bepalen wanneer je lak een nieuwe waxbeurt nodig heeft.
 
Ofwel het valt totaal niet te merken door het gebruik van uqd dat je wax laag aan vervanging toe is, alleen zonder het gebruik van uqd want dan wordt de beading minder.
 
Als ik ga waxen wil ik wel een goede voorbereiding hebben, maar ik heb weinig zin om telkens te kleien, wat me veel materiaal en tijd kost.
Zijn hier andere mogelijkheden voor om toch eerst je lak goed klaar te maken?
Misschien direct een paintcleaner gebruiken?
 
Kleien hoeft idd niet altijd te gebeuren. Als de ondergrond weer fris is door middel van wassen en cleanen kun je weer de wax aanbrengen.

Voor optimaal results wel kleien
 
Stel:

Je hebt in januari je auto volledig behandeld. Ik bedoel: wassen, kleien, polijsten, eventueel sealen, waxen.

Eind maart zit je waxlaag er dan een kleine 3 maand op. De bescherming zal dus nog niet volledig verdwenen zijn. Als je dan opnieuw wil waxen of sealen, kan je dat dan gewoon bovenop de oude laag doen, hierbij gebruik maken van een zuivere wax. Of heb je een cleaner wax (of eerst met paintcleaner en dan waxen) nodig om de oude waxlaag er af te halen? Of moet je ook eerst terug kleien?:weetniet

Mss lijkt dit voor de experts te simpel om uit te leggen, maar domme vragen bestaan niet.
:grinning:
 
Je zou een cleanerwax kunnen gebruiken, dan verwijder je meteen de restanten van je oude waxlaag, maar je kan er ook gewoon een pure wax overheen doen. Wat je eigenlijk altijd moet doen is om je lakoppervlak te evalueren, kijken en voelen hoe deze er aan toe is, dan weet je bijna zeker wat de te volgen stappen zijn. Je auto kan zo vervuild zijn na 3 maanden dat een klei beurt toch nodig is, dat weet je nooit zeker.

Kleien = voor vervuiling OP de lak
Cleaner = voor vervuiling IN de lak

Met klei verwijder je een deel van je waxlaag, maar omdat deze ook in de lak zit verwijder je dus met een cleaner altijd je waslaag helemaal.
 
nou indd!

Ik was al om de 2 weken... meestal zit daar gewoon 1x gewoon wassen tussen +uqd, en de andere wasbeurt ( weer 2 weken later)gaat er een origineel laagje wax over (maar merk toch dat mijn potje pete's snel indampt :(

Ach, des te eerder heb ik weer een reden om een nieuw potje wax aan te schaffen :)
(ben mijn collectie al een beetje aan het uitdunnen wat betreft, producten die ik dubbel heb staan en welke ik niet meer gebruik) :)
 
Ik was mijn auto om de week. Vaak was ik hem dan, ruiten met nxt glass cleaner, wax boosten met uqd en velgen schoon met shampoo en ff stofzuigen dan.
Sinds dat ik mijn auto heb (oktober) heb ik hem 2 of 3 keer gewaxt met nxt tech wax.