• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

wet sanding

Jaime

Detailing trainee
15 mrt 2014
22
45
Ede
Hoi.
Na een lange tijd niet meer gepost te hebben en het poetsen een beetje in de verdom hoekje te hebben gedaan wil ik toch mijn auto weer laten glimmen, het jeukt weer
porsche.jpg
.
Ik heb natuurlijk altijd netjes de auto gewassen en afgelopen zomer nog gepolijst.
Echter blijf ik het resultaat niet mooi vinden (op sommige stukken is hij ook minder goed gespoten), het glimt gewoon niet zo goed.
Nu zag ik laatst iets voorbij komen wat misschien een oplossing zou bieden, wet sanding.
Is er hier iemand die er ervaring mee heeft of een goede how to link heeft?
 
Laten we voorop stellen dat wetsanding niet iets is voor beginners.

Hier op het forum staan wel wat how to's mbt wetsanding.. en misschien een verstandig idee om te beginnen met koplampen.
 
  • Leuk
Reactions: Aficior
Waarom wil je perse wetsanden? Als eens gekeken naar Denimpads? Soort van wetsanden maar dan anders

Ik heb toen onze boodschappen C-max gedaan en is zeer goed geslaagd. Glans en reflectie worden zeer scherp. Niet iets wat je in een paar uurtjes doet en een lakdikte meter is wel een must. Evenals een beetje handig om kunnen gaan met een rotary. Op een D/A kan ook maar gaat minder snel.

ff2aae450c48cf5f4f5e4d6c5d0e4f02.jpg

183b37f537717cd0deba111b9f9a2039.jpg
 
Gezien het probleem wat je noemt lijkt het mij ook dat je in de verkeerde richting denkt. Wetsanding is een grof middel om snel lakdefecten (lees: flinke krassen) te corrigeren. Meer glans behalen is iets wat je met fijnere polijststappen behaalt.

Gebrek aan glans kan zoals @tembaco al aangeeft bijvoorbeeld in sinaasappelhuid (orange peel) zitten.

En als je vermoedt dat het spuitwerk niet goed gedaan is dan kan het ook nog zo zijn dat het minder fraaie spuitwerk niet in de bovenste laag maar bijvoorbeeld onder de blanke lak zit. In dat geval zal er met polijsten helaas weinig aan te doen zijn...
 
Ok uit jullie reacties kan k eruit halen dat ik inderdaad misschien te grof aan het werk wil gaan. Ik zal vanavond proberen foto's te maken van de lak.;)
 
  • Leuk
Reactions: tembaco
Voor glans zou je nooit moeten wetsanden.

Voor een mooie reflectie misschien wel, maar dan zijn de denim pads meer op hun plek zoals Tembaco al aangaf.
 
@Zluytr niet bijdehand bedoeld, maar wat is dan precies je definitie van glans? Ik zou zeggen dat de glans (reflectie van het licht) wordt gehinderd/verstrooid door orange peel, dus het verminderen van de orange peel heeft dan een gunstig effect op de glans.
 
Gezien het probleem wat je noemt lijkt het mij ook dat je in de verkeerde richting denkt. Wetsanding is een grof middel om snel lakdefecten (lees: flinke krassen) te corrigeren. Meer glans behalen is iets wat je met fijnere polijststappen behaalt.

+1 voor deze reactie.
Mij lijkt het ook dat je met deze te grove stap niet meer glans gaat krijgen.
Waarmee heb je al gepolijst bvb?
Foto's van de 'niet genoeg glimmende lak' zijn ook welkom.

mooie wagen verder!
 
Dat komt er toch best bijdehand uit @Jansen, en ik zeg niet dat een strakke reflectie niet helpt bij een mooie glans.

Met "gewoon" polijsten verwijder je geen orange peel... Wil jij dan zeggen dat je met polijsten geen glans creëert?

Voor mij zijn reflectie en glans toch 2 verschillende dingen

De definitie van glans is voor mij een glinstering/ fonkeling/ afstraling.
Dingen met een grof structuur kunnen ook zeker glansen.

Kijk de pot hier onder:
moderne-grote-zwarte-glanzende-bloempot-d7-x-h80cm.jpg


In mijn beleving glanst deze pot behoorlijk... Maar het is nou niet meteen dan ik mijn haren kan kammen in de reflectie!

Dus ja van een strakke reflectie krijg je een mooiere glans, maar dat betekend niet dat een auto met orangepeel niet kan glansen.
 
  • Leuk
Reactions: mdlange
Dan zijn we het dus gewoon eens @Zluytr ;)

Natuurlijk kan een auto met orange peel ook glans hebben. Echter, orange peel kan de glans wel verminderen, en als het heel erg is dan kan de peel er zelfs voor zorgen dat de lak er 'dof' uit ziet.
 
Ter illustratie een foto van een auto waar ik momenteel aan werk. De orange peel is zo fijn dat de glans/reflectie hoe je het ook wilt noemen niet optimaal is.
Screenshot_20180123-155921.png
 
  • Leuk
Reactions: Aficior en RoyR
Dit is een metallic lak.
Wat bedoel je met minder goed gespoten?
Wat is minder mooi? Heb je daar dan sinaasappelhuid? (Bobbeltjes?).
Of is de kleurlaag niet goed dekkend?

Wanneer na het polijsten de blanke laklaag perfect is, dan ligt het dus aan de onderliggende kleurlaklaag. Die kleurlaag kun jij niet meer verbeteren helaas.

Wanneer je blanke lak sinaasappelhuid heeft (orangepeel), dan kun je nog wat doen om te corrigeren.

Benieuwd waar ongeveer jouw Porsche woont.
 
Er zijn inmiddels foto's genomen moet ze alleen nog even ontvangen(kennis heeft de foto's gemaakt kreeg ze beter in beeld). mijn lak ziet er in grote lijnen het zelfde uit als Aficior zijn foto maar op sommige plekken ook met krasjes (het targa dak bijvoorbeeld). krijg het met mijn dap niet in weg of minder, gebruik als polijst spullen monello pads en poets.
De auto staat in omgeving Ede gelderland ;)
 
Hierbij de foto's
 

Bijlagen

  • IMG-20180123-WA0006.jpg
    IMG-20180123-WA0006.jpg
    91,2 KB · Weergaven: 272
  • IMG-20180123-WA0007.jpg
    IMG-20180123-WA0007.jpg
    114 KB · Weergaven: 278
  • IMG-20180123-WA0008.jpg
    IMG-20180123-WA0008.jpg
    108,9 KB · Weergaven: 242
  • IMG-20180123-WA0005.jpg
    IMG-20180123-WA0005.jpg
    93 KB · Weergaven: 238
  • IMG-20180123-WA0004.jpg
    IMG-20180123-WA0004.jpg
    64,2 KB · Weergaven: 321
  • IMG-20180123-WA0003.jpg
    IMG-20180123-WA0003.jpg
    106,5 KB · Weergaven: 310
Sinaasappelhuidje dus zo te zien. Ook wat diepere krassen, maar die krijg je met een DAP ook weg. Jou vraag gaat dus meer over de orangepeel begrijp ik?

Wetsanden is een optie maar als je op die manier een auto wilt ontdoen van zijn orangepeel zou ik eens op me gemak dit topic door lezen.

https://forum.carclean.com/threads/vw-golf-iv-orange-peel-removal-plasti-dipping-dak.11274/

Er staan meerdere topics van de medewerkers van CC met voorbeelden met de Denimpads.
 
Stomme opmerking waarschijnlijk, maar;

Dit is een 944, toch? Die staan in een hele dikke unilak, toch?

Ik heb nog maar twee van deze kunnen polijsten, waarvan één volledig en de ander één paneel. Wat mij opviel is dat er niet perse veel glans viel te behalen, maar zeker wel dat de kleur enorm opleefde.

Misschien is dat een reden dat er niet veel glans viel te behalen? Althans, er ontstond over de kleur wel een glasachtige glans, maar veel reflectie kreeg ik niet.

Dus wetsanden lijkt mij in dit geval ook niet veel toe te voegen qua glans, mocht dit een zelfde situatie zijn. :)
 
Ja klop het is een 944 turbo;), deze is alleen in metallic lak geleverd en zo te zien is dit helaas niet zijn eerste lak.
Volgende week gaat een kennis van mij naar amerika en neemt alvast Maquiars 105 en 205 mee, dan ga ik eerst even proberen met mijn raffi pads om hem weer te polijsten mocht dit dan nog geen resultaat leveren dan ga ik op carclean die denim pads aanschaffen en het proberen met de DAP (heb helaas geen rotary) .
 
Ooh, dit is metallic. :D Anyways... Op de close-up foto's lijkt er een prima glans in te zitten die je misschien ook wel kan verfijnen. Aan de gang gaan met denims om zo de orange peel te verwijderen is dan eigenlijk een hele andere richting op.

Zoals al eerder gezegd; Een lakdiktemeter is geen overbodige luxe en ik meen te herinneren dat denims het liefst op een rotary hun ding doen. Met name de meter lijkt mij wel een must-have. Zeker als je al het vermoeden hebt dat de auto al een keer overgeblazen is. (Een meter zal de totale dikte meten, dus heb je alleen een indicatie)
 
  • Leuk
Reactions: tembaco