• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

wetsanden bumper

dna

Detailing rookie
20 apr 2009
22
0
Beste mensen,

Ik heb een alfa romeo 147 met net een nieuwe polyester bumper, echter nadat ik deze erop heb sinds een week heeft iemand met zijn trekhaak mijn bumper geraakt.
Met als gevolg dat er nu 2 scheuren in de polyester zitten en de lak eraf is.
Ik ben van plan om dit op te vullen met polyester plamuur en dit aan de achterkant te verstevigen met een polyester matje. Het probleem is echter de lak, hiervoor heb ik een lakstift gehaald maar ik heb nooit aan wetsanden gedaan. Ik heb ook geen rotary en heb momenteel nog geen idee wat al die pads betekenen met M80 en M83 in combinatie met andere pads etc. Dus ik wilde morgen de schade gaan posten dmv foto's.
Het plamuren en opschuren met schuurpapier van 1200 en 2000 ga ik nog doen maar het lakken van de schadeplek wilde ik graag laten doen door iemand die hier meer ervaring mee heeft (wetsanden).
Ik woon zelf in maastricht, is hier iemand die in de buurt woont in limburg of in belgisch limburg die dit kan?
Ik zal morgen dus zoals eerder vermeld de foto's posten.

Alvast bedankt.

er zitten in paar detailers in het zuiden.
ik zelf woon vlakbij roermond

wij zouden graag wat foto,s zien natuurlijk,maar zoals je het nu verteld zal het niet te redden zijn denk ik.

Dus als je het helemaal bijmaakt met plamuur en polyestermatjes en dat schuurt totdat het helemaal glad is kun je niet met een lakstift de plek bijmaken en dat wetsanden?

Zoals ik op het Meg's forum ook al aangaf ;) , dit is schadeherstel. Dus dat is repareren, vullen, gronden en spuiten, met een lakstift gaat dat echt niet, dat is bedoeld voor het opvullen van steenslag e.d.
Dat ga je dus altijd zien, ook al ga je het wetsanden. Het moet echt gespoten worden. Tevens moeten de voorbereidingen perfect zijn, anders ga je schuurkrasjes e.d. door de lak heen zien, en dat ga je echt niet meer oplossen.
Sowieso, zonder foto's e.d. kunnen we moeilijk zeggen hoe iets uit gaat pakken.

Ik zou aan de voorkant ook gewoon met polyester en glasvezel werken als ik jou was (eerst wel alles kaal schuren met een schuurschijf). Gewoon opvullen met poly-plamuur kan in de toekomst resulteren in opnieuw barsten. Dus gewoon de boel kaalschuren tot op de polyester en dan de scheuren herstellen mbv poly en glasvezel en dan afwerken. Laten herspuiten moet je toch al laten doen, dus doe het dan ineens goed, anders val je binnen een half jaar weer in de kosten.

Misschien kan je hier wat mee

https://forum.Carclean.com/default.aspx?g=posts&t=1523

Zoals ik op het MEg's forum ook al zei, niet vergeten om aan het einde van de scheuren even een gaatje te boren zodat je de spanning eruit haalt. Anders scheurt hij gegarandeerd verder.
Het wetsanden van de plamuur gaat idd prima, daarna wel na bewerken met scotch brite om een supergladde finish te krijgen. Doe je dit niet ga je dat terug zien in de lak.

Heb momenteel het geplamuurd en aan de achterkant polyester matjes erop gezet.
Echter met de lakstift ziet het er verschrikkelijk uit.
Misschien dat iemand met wetsanden er nog wat mooiers van kan maken.
Ben ook bij een spuiter geweest die ik ken vandaag, en deze vertelde me dat het 275 euro zou kosten om dit te repareren.
Zit zelf in maastricht/heerlen dus als er iemand in de buurt is die een gokje wilt wagen om dit te repareren wil ik graag langskomen ermee zolang het niet al te ver is.
Roermond wat eerder vermeld was is voor mij geen enkel probleem, wil dit zsm weer mooi hebben.

Zoals ik al aangaf en je nu zelf al gemerkt hebt... een lakstift is niet geschikt voor dit soort zaken. Alleen spuiten gaat werken, of je dat nu zelf doet of laat doen.

Bij deze de foto's.
Ondertussen is dus aan de achterkant een polyester matje over de barst gezet en aan de voorkant is het met polyester plamuur opgevuld en met de lakstift eroverheen gegaan.
Echter zoals te zien, kon ik niet wachten met het bij te maken met de lakstift en heb ik het van te voren dus niet goed geschuurd totdat het egaal was.
Waarschijnlijk dat ik dit vandaag opnieuw doe, zodat het mooi overloopt. Maar je blijft altijd zien inderdaad dat een lakstift gebruikt is.
Wat zou je hier nog van kunnen maken met hieroverheen te wetsanden en erop te polijsten?

Overview
2e8ae2d60402233616afec9a3c15bad8.webp

Links
d7a2d6886611b0bc3dcc3f44a9728650.webp

Rechts
39d7035eadea6e93f7a541f64b4eaba5.webp

"Barsten" eronder
cf8301ebe26b4c510250bdc24ede2918.webp

Zoals eerder gezegd, alles kaalschuren tot op de poly en dan herstellen met poly en glasvezel, anders barst het terug, met alleen polyesterplamuur !!! Als je dan toch alleen plamuur wil gebruiken, gebruik dan glasvezelplamuur. Hierin zitten vezels (glasvezel) waardoor deze sterker is dan poly-plamuur. Op deze manier heb je minder kans dat het terug gaat scheuren.
Maar zoals eerder gezegd ik zou het volledig kaalschuren en met poly en glasvezel herstellen, dan ben je 100% zeker dat het niet opnieuw scheurt !

Er is ook glasvezel plamuur gebruikt, geen polyester plamuur.
Wat ik eerder gepost heb over polyesterplamuur klopt niet.

Iemand overigens toevallig nog machting in de kunst van het spuiten? :schaam

Spuiten van dit soort relatief kleine oppervlaktes kun je best zelf doen. Belangrijker is het goed schuren en primeren zodat de lak goed kan hechten! ;)

Nja ik zou het toch graag door iemand laten doen die er meer ervaring mee heeft.
En als je zo'n klein oppervlak spuit krijg je dan geen kleurverschil.
De spuiter die ik gesproken had die wilde hem van koplamp tot koplamp spuiten...

EDIT:

Ik heb dus zoals eerder vermeld nog eens geschuurd met korrel 1200 schuurpapier en dit opnieuw gelakt en toen nog een keer geschuurd met 1200 en toen scratch-X eroverheen gedaan.
Waar op het plaatje eerst teveel lak zat (dat was in kleine krasjes van het schuurpapier (korrel 120) daar heb ik met korrel 1200 ook geschuurd en met scratch-X en een gele aplicator pad met de hand gepolijst. Daar is niks meer van te zien nu $$) ).

599acca5cec979ab2564d5679a8bd85d.webp

Kijk zelf maar.
En nog een grote foto ervan
9cc973b73e666bb4e25c064bf4e70747.webp

En de barsten onder zijn behandeld met scratch-X en de gele aplicator pad en ook opgeschuurd met korrel 1200 nadat er met de lakstift overheen gegaan was.

65dcfb6fba493198b52215b8800cbf36.webp

Heeft iemand nog tips om die vegen eruit te krijgen uit het gedeelte wat met de lakstift gedaan is, hier zie je waar ik met het kwastje heb geveegd, heb het idee als ik er teveel op schuur om die kwastvegen weg te krijgen dat ik dan alles weer eraf schuur...

Ik denk niet dat je dit nog weg gaat krijgen. Die vegen ontstaan door kleurverschil en de metallic deeltjes die niet hetzelfde verdeeld worden als met spuiten. Je zou eens te raden kunnen gaan bij een spotrepair bedrijf. Ik weet een hele goede maar dat is een uurtje of anderhalf rijden voor je.

zilver is een zeer moeilijke kleur om te spotrepairen, zoals mijn voorganger al aangeeft zitten er veel metallic deeltjes in. Bij het normaal spuiten liggen die deeltjes allemaal dezelfde richting op. Ga je dit spotrepairen dan zullen de deeltjes vrijwel altijd een andere kant liggen en valt het op.

Geldt dit ook als het overgespoten wordt plaatselijk?
En is er hier iemand die dat kan, dit plaatselijk overspuiten?
Het is inderdaad net te groot voor een lakstift maar om hiervoor nou de hele bumper te laten overspuiten... :-/
Of kent iemand iemand anders die dit over zou kunnen spuiten, ik heb tot nu toe 275 euro gehoord voor koplamp tot koplamp te laten overspuiten...

EDIT:
Andere spuiter gevonden die een spotrepair gaat uitvoeren hierop, voor 100 euro :ja