Het voordeel van werken in een garage is dat je soms weleens wat onderdelen mee kunt nemen om wat te proberen.
Wat is nu het geval...
Ik had wat beschadigingen aan mijn voorbumper en die word deze week opnieuw gespoten. Hierdoor was het wat makkelijker om mijn koplampen eruit te halen en de steenslag weg te halen d.m.v. wetsanden.
Nu was ik daar dus wat huiverig voor om gelijk op mijn eigen koplampen te gaan wetsanden. Dus ik wat in het magazijn rond gelopen en vond nog wat oude koplampen om te proberen.
Hieronder het resultaat van een koplamp die ZEER verweerd was en niet meer door de APK keuring kwam.
Ik heb het volgende gebruikt:
- wetsand schuurpapier 1000 (fijner en groffer had wel welkom geweest. maar dat hebben we niet op de zaak, dus hier maar mee proberen)
- oranje LC pad met SSR2.5
- witte LC pad met SSR1
Hieronder op mijn gemak aan het wetsanden met een beetje APC en vooral water
Hieronder het resultaat na 1 keer wetsanden:
Toen voor de 2e keer gaan wetsanden:
Toen dat gedaan was heb ik alles even schoongemaakt met een beetje APC en daarna drooggemaakt.
Toen ben ik met de rotary aan de slag gegaan met de boven vermelde producten.
Conclusie: Het is mooi geworden en hiermee had de koplamp weer door de APK keuring gekomen.
Maarja dit waren vrij oude koplampen.
Had nog een vrij nieuwe koplamp meegenomen om te proberen. Een beetje het type wat ikzelf heb. En dat viel dus tegen.
Hier had dus fijner schuurpapier en/of een grovere combinatie aan te pas moeten komen om de schuurplekken weg te krijgen.
Zoals je ziet blijft de koplamp dof. Ik heb meerdere passes gedaan maar zonder enig resultaat.
Nu kan natuurlijk het materiaal anders zijn de de eerste koplamp. Er zit natuurlijk ook wat leeftijdsverschil tussen de 2 koplampen.
Voor mijn was de conclusie dat ik mijn eigen koplampen enkel heb gepolijst met SSR1 op een oranje pad. En dat ik daarmee een mooi resultaat heb behaald. De swirls waren allemaal verdwenen en de glans was perfect.
De steenslag putje's laat ik nog maar even voor wat het is.
Mijn algemene conclusie is dat wetsanden van koplampen nog niet eenvoudig is en dat je zeer zeker moet zorgen dat je voldoende middelen bij de hand hebt om het vakkundig te doen. En dan bedoel ik meerdere soorten wetsand papier en andere combi's om te polijsten. Verder is het een werkje waar je geduld mee moet hebben.
Al met al het was leuk om het te doen en wilden dit met jullie delen.
Gr. Jeroen
Wat is nu het geval...
Ik had wat beschadigingen aan mijn voorbumper en die word deze week opnieuw gespoten. Hierdoor was het wat makkelijker om mijn koplampen eruit te halen en de steenslag weg te halen d.m.v. wetsanden.
Nu was ik daar dus wat huiverig voor om gelijk op mijn eigen koplampen te gaan wetsanden. Dus ik wat in het magazijn rond gelopen en vond nog wat oude koplampen om te proberen.
Hieronder het resultaat van een koplamp die ZEER verweerd was en niet meer door de APK keuring kwam.
Ik heb het volgende gebruikt:
- wetsand schuurpapier 1000 (fijner en groffer had wel welkom geweest. maar dat hebben we niet op de zaak, dus hier maar mee proberen)
- oranje LC pad met SSR2.5
- witte LC pad met SSR1
Hieronder op mijn gemak aan het wetsanden met een beetje APC en vooral water
Hieronder het resultaat na 1 keer wetsanden:
Toen voor de 2e keer gaan wetsanden:
Toen dat gedaan was heb ik alles even schoongemaakt met een beetje APC en daarna drooggemaakt.
Toen ben ik met de rotary aan de slag gegaan met de boven vermelde producten.
Conclusie: Het is mooi geworden en hiermee had de koplamp weer door de APK keuring gekomen.
Maarja dit waren vrij oude koplampen.
Had nog een vrij nieuwe koplamp meegenomen om te proberen. Een beetje het type wat ikzelf heb. En dat viel dus tegen.
Hier had dus fijner schuurpapier en/of een grovere combinatie aan te pas moeten komen om de schuurplekken weg te krijgen.
Zoals je ziet blijft de koplamp dof. Ik heb meerdere passes gedaan maar zonder enig resultaat.
Nu kan natuurlijk het materiaal anders zijn de de eerste koplamp. Er zit natuurlijk ook wat leeftijdsverschil tussen de 2 koplampen.
Voor mijn was de conclusie dat ik mijn eigen koplampen enkel heb gepolijst met SSR1 op een oranje pad. En dat ik daarmee een mooi resultaat heb behaald. De swirls waren allemaal verdwenen en de glans was perfect.
De steenslag putje's laat ik nog maar even voor wat het is.
Mijn algemene conclusie is dat wetsanden van koplampen nog niet eenvoudig is en dat je zeer zeker moet zorgen dat je voldoende middelen bij de hand hebt om het vakkundig te doen. En dan bedoel ik meerdere soorten wetsand papier en andere combi's om te polijsten. Verder is het een werkje waar je geduld mee moet hebben.
Al met al het was leuk om het te doen en wilden dit met jullie delen.
Gr. Jeroen