• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

wintermode: EXP pure sealant toppen met blue velvet hard wax?

Lode

Detailing addict
Tester of Bling
21 jan 2011
239
62
Ik zit met een vraagje;

Dit weekend ga ik mijn wagen eens grondig aanpakken.
Nu zat ik met de vraag of het zin heeft om na de voorlaatste stap, zijnde de EXP pure sealant van PB's
(wat louter een sealant is, als ik het goed begrijp en de lak 'maximaal' beschermt) als laatste stap nog eens
te toppen met blue velvet hard wax (carnauba houdend)?:roll

Daar het nog putje winter is hoeft die extra diepe glans die deze laatste zou toevoegen voor mij niet...
Ik heb nu liever dat de lak goed beschermd is, en als de blue velvet daarvoor geen meerwaarde is, spaar ik mij nu
product, tijd en moeite...:love

Zonet al de wagen gewassen, voorgegaan met wat SuperSnowFoam met een scheutje APC (ik durf geen ratio's meer
te vermelden, ik heb hier omtrent al een reputatie!) en dit bij 3 graden (brrrrrrr) tussen een paar verdwaalde sneeuwvlokjes door...

Foto's volgen!


8-()) En zo een beetje APC... weg beading!
 
Uiteraard kan je de sealant toppen met een carnaubawax, het is wat jij wilt. Je kan ook twee laagjes sealant aanbrengen;)
 
Ik heb hier al gelezen dat de standtijd van sealant + wax minder lang is als van wax alleen..

Ik heb 2 weken geleden de Collinite 845 voor het eerste gebruikt bij ongeveer 5°.
Opgebracht met de DAP900 + zwarte pad.. Even laten curen en zeer gemakkelijk af te nemen.. :love

Bescherming is ook super.. Beading en Sheeting :love
 
Dubbellaags EXP is ook een oplossing !

wat is de motivatie dat sealant+wax mindellang stand houdt dan wax alleen?
wat is dan het nut van sealant?

85341IMAGE_013.webp


70100IMAGE_014.webp


weg beading

55507IMAGE_015.webp


80137IMAGE_016.webp


Lode
 
Sealant+wax houdt wel degelijk langer vol alleen dan wel juist aangebracht. Vaak wordt de wax direct na de sealant aangebracht. De sealant is dan nog niet volledig uitgehard maar nog erg kwetsbaar.
Wacht minimaal een uur (liefst de volgende dag) met het aanbrengen van een wax op de sealant.

Je hoeft de EXP zeker niet te toppen met de Pro's van Dodo, die zijn een topper op zichzelf en bevatten ook synthetische ingredienten.
De overige waxen kunnen uiteraard wel na een sealant.
 
Ik denk dat wat er bedoeld word dat duurzaamheid sealant+wax minder is als je het over een wax hebt zoals de 845 die oplosmiddelen bevat en dus de sealant voor een stuk verwijderd.
 
Sealant is een chemische wax.
Wax is een natuurlijk product, met vaak het bestanddeel Carnauba.

Een Sealant heeft in de regel een langere standtijd dan een Wax.
Een Wax heeft vaak een mooiere diepere glans dan een Sealant.

Daarom doen de enthousiastelingen vaak eerst een Sealant voor de duurzaamheid en toppen met een mooie Wax voor de uitstraling. En dan na een maandje of twee de auto nog eens goed reinigen en dan de Wax verversen.
 
Aficior zei:
Daarom doen de enthousiastelingen vaak eerst een Sealant voor de duurzaamheid en toppen met een mooie Wax voor de uitstraling. En dan na een maandje of twee de auto nog eens goed reinigen en dan de Wax verversen.

Ik loop een beetje vooruit op de feiten, maar hoe gebeurd dit?
opnieuw kleine/polijsten? afhankelijk van vervuiling?
en anders nog gewoon eens toppen met wax / sealant-&-wax-combo?
 
Je zou bijvoorbeeld na een periode van 2 a 3 maanden als je de lak netjes vind en je niet hoeft te polijsten even kunnen wassen, kleien, paintcleanen en dan waxen.
 
even ne teaser....

relatief druk weekend, detailen kwam niet echt op de eerste plaats :(

+ de lak was verschrikkelijk hard! DAP900 op standje 6 , gele pad , Meguiars ultimate compound en nog trage vooruitgang bij krasjes.
en ook te weinig foto's gemaakt!

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
 
Lode, ziet er toch heel strak uit:cool
Heb zelf al redelijk veel combinaties getest en nog geen slechte gehad.
EXP Pure in combi met Natty's is OK
EXP Pure met Collinite 915 geeft ook een mooi resultaat.
EX sealant with Carnauba met natty's vind ik wel leuk.
Lees nu dat je ook twee maal EXP kan aanbrengen.
Moet ik ook eens testen...:weetniet
 
Ik heb het gevoel dat NHKe sealant en glaze even door elkaar heeft gehaald (scheef gelezen ergens of half onthouden ofzo?) ?

Als je een glaze gebruikt voor je een sealant of wax aanbrengt kan het je standtijd wat verkorten.

Vrijwel elke sealant kun je toppen met een wax en in de meeste gevallen zal de standtijd er alleen maar beter op worden, er is immers een laagje extra. Bij waxen die van zichzelf een erg lange standtijd hebben, zoals de 476 van Collinite is het niet heel zinvol om eerst een sealant aan te brengen, want die zal de stand tijd ten opzichte van die wax niet echt meer verlengen.
 
Knappe reflectie! :-)^

Dap900 op stand 6 icm gele pad vind ik persoonlijk wel een behoorlijk zware combi....ik heb ook zo'n gele pad liggen...heb ik nog maar 1 keer nodig gehad...om eens een testspot te doen....verder ligt die werkeloos in de kast.

Goede vraag van tamer: heb je ook afgebouwd en hoe heb je de dap gehanteerd?

Als ik met een gele pad zou werken zou ik mij afvragen: verwijder ik krasjes of creeer ik er? Dit aangezien je aangeeft dat de krasjes zelfs met deze combi moeizaam verdwijnen...:weetniet
 
De reflectie is inderdaad mooi! (deze foto was van na het polijsten) Ook 's avonds als er geen direct licht opvalt is mijn wagen nu "zo zwart als de nacht".

Ik heb er nu 2 laagjes EXP op. Dit geeft op het eerste zicht een mooie beading...

Zonder foto's zegt dit alles weinig, maar ik probeer op te sommen wat ik gedaan heb.
1) Wagen 2 maal afgespoten met SSF & beetje APC.
2) Gewassen met BTBM en beetje APC (shampoo maakt gezien de APC misschien niet veel uit).
3) kleien met PB elasty clay en spray and wipe (1:1)

dan het polijsten , een heikel punt denk ik.
begonnen met * oranje en monello mezzo op stand 4 geen verbetering
* oranje en ultimate compound standje 4. 1e run (dambord patroon met in het achterhoofd 3-4 cm per seconde)
---->weinig of geen verbetering
* zelfde combo standje 5-6 op de DAP
----> lichte swirls verminderen
* nogmaals deze combo, weinig verbetering
* gele pad met ultimate compound standje 4
pas na 2 tot 3 runs worden krasjes minder/halveren in diepte op stand 6, pas na 4e run en bij lokaal blijven stilstaan krijg ik wat verbetering erin, ook de ultimate compound volledig uit
polijsten tot een olie-achtige substantie gaf het beste resultaat.

"afgebouwd" met monello finale op donkergroen. Erna EXP

waar doe ik het mis? Ok toegegeven als ik meer tijd had zou ik alle krassen eruit gekregen hebben, er kwam weer van alles tussen en ik kon mij niet 100% concentreren op het detailen. Inderdaad was ik wat teleurgesteld dat ik naar zo een grove combinatie moest gaan om wat resultaat te boeken. Misschien dat ik wat krasjes bijgemaakt heb, maar ik heb mij in eerste instantie altijd opnieuw op dezelfde kras(je) gefocust.

ik PROBEER donderdag met wat foto's alles nog eens opnieuw, wat beter geconcentreerd en hopelijk vinden we dan wat ik mis doe...

stiekem denk ik al aan wol op DAP of eens met een rotary... maar wil eerst alles nog eens uit de kast halen met de DAP900, ik ben ook tevreden van dit ding (is ook mijn eerste DAP ervaring) prachtig voor glaze (nog niet gedaan) en sealants of waxen... OF als de auto nog in goede staat is voor enkel wat lichte swirls....