• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Witte vlekken in rode metallic lak

Lijkt een beetje op opgedroogd water…

Het zijn veel plekjes, hoe voelen de randen van de vlekken. Is het vlak of voel je een overgang (blanke lak die loslaat?). Dat laatste lijkt bijna onwaarschijnlijk gelet op de vorm van de plekjes.

Het middel wat je gebruikt hebt, is dat een wax of polijstmiddel? Het merk alleen zegt niet zoveel
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR en Cobra11
Bedankt voor je antwoord. De vlekken voelen glad en vlak aan. De vlekjes zie je moeilijk in de zon, in de schaduw zijn ze wel goed te zien. Het lijkt alsof er druppels bleek is opgekomen (wat onwaarschijnlijk is).
Ik heb Meguiars ScratchX 2.0 gebruikt en Riwax wax polish. Beide met de hand gepoets, zonder resultaat. (Ik heb geen polijstmachine)
 
Meest waarschijnlijke oorzaken zijn:
- ingebrande vogelpoep (dan kun je met een goed vergrootglas ook microbarstjes in de lak zien
- blanke lak die het opgeeft.
 
Hmm met die middelen had je iets van verontreiniging wel weg moeten krijgen…..

Ben ook bang Voorde 2de optie die cordoba noemt
 
Nee nog niet gedaan. Kan ik vandaag nog een proberen. Door de glans van het polijsten zie je het wel wat minder. Zou kleien nog nut hebben of maak ik het dan juist erger?
 
Kleien haalt enkel de oppervlakkige vervuiling weg, dus wat boven op de blanke lak ligt.
Voor vervuiling in de blanke lak dien je andere toepassingen te gebruiken zoals bv. Een waterspot remover of d.m.v. Te polijsten.
 
Andere optie om vervuiling uit de 'poriën' van de lak te halen is een zogenaamde paint cleaner. Veel paint cleaners worden ten onrechte door de fabrikant als polisher benoemd, maar een polijstmiddel haalt (een heeeel klein beetje) lak weg, een paint cleaner alleen vuil. Je zou ook nog kunnen kiezen voor Poorboys Professional Polish 2, dat is een paint cleaner zoals de normale Professional Polish, maar met een klein beetje fijn polijstmiddel toegevoegd.
 
Ik ben vandaag naar een schadeherstelbedrijf/ spuiter gereden. Die gaf aan dat de blanke lak het opgeeft. Wat Cordoba al zei. Dus maar proberen of het onder garantie kan worden overgespoten.
 
  • Verdrietig
  • Verbluft
Reactions: Brad, RoyR en RoCo
Volgens Europees recht denk ik een redelijk regeling: je mag verwachten dat de lak van een auto langer dan 4 jaar mee gaat zonder problemen (steenslag en andere externe schade oorzaken uitgezonderd), en als een product veel eerder dan normaal schade heeft, valt dat onafhankelijk van de op papier aangegeven garantie, toch onder garantie. In een geval als dit kun je er over twisten, ik zal dat toelichten.

Stel dat je normaal mag verwachten dat de lak van een nieuwe auto gewoon 10 jaar zonder problemen meegaat, dan kun je stellen dat opnieuw spuiten de waarde van de auto verhoogt, en mag men een eigen bijdrage van de eigenaar vragen. Stel dat je na 6 jaar een lakprobleem hebt, en er opnieuw gespoten wordt, dan is aannemelijk dat de nieuwe lak ook minstens 6 jaar meegaat, waarmee het dus waarschijnlijk is dat de auto tot 12 jaar zonder lakproblemen kan blijven. In zo'n voorbeeld kan de verkoper (de verkoper is je wettelijke tegenpartij, niet de autofabrikant) je vragen om 2/6 van de kosten te betalen. Die 2 komt dus van de 2 extra jaren boven de 10-jarige leeftijd van de auto, de 6 van het aantal nieuwe jaren beschermng. Een ander punt is dat eventuele kleine lakschades met het spuiten ook verdwijnen dus een waardevermeerdering van de auto.

Omdat het hier al na 4 jaar is, is discutabel of je waardevermeerdering hebt, omdat je met nog eens 4 jaar nieuwe lak nog maar aan 8 jaar komt en niet de willekeurig gekozen 10 jaar in het voorbeeld.

Dit is maar een voorbeeld maar maakt wel duidelijk dat het niet een heel simpel gegeven is, bijvoorbeeld hoe lang een nieuwe lak goed moet blijven is echt een punt van discussie en er is dus geen scherpe grens, al zal in geval van een rechtszaak, de rechter uitgaan van de levensduur die een expert aangeeft als normale levensduur (in dit geval van de lak).