• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Witte waas in de lak door magneet reclame

JantjeV

Detailing rookie
19 mrt 2009
98
0
Ik heb het probleem niet kunnen vinden met de zoekfunctie vandaar de vraag.

Een man bij mij in de straat heeft een zwarte golf V lesauto waar hij tijdens het lessen magneetstickers op plakt met reclame, bij de aanschaf van de auto hebben ze hem al aangegeven dat hij deze magneten er wel af moet halen en er niet te lang op moet laten zitten. Nu is het toch voor gekomen dat de magneten er 3 weken op hebben gezeten met alle gevolgen van dien.

Op de plaats van de magneten is er een soort waas te zien in de lak (heb geprobeerd foto's te maken maar er is niks van te zien)
De magneten zijn ongeveer 40 x 20cm en op het bovenste gedeelte is ongeveer een waas van 5cm te zien. Omdat ik toch een aantal plekjes aan het bijwerken was heb ik deze plekken voorzichtig geprobeerd aan te pakken maar nog zonder resultaat.

Ik heb gebruikt:

Menzerna 2,5 en 1,5
Pro Polish van poorboys
verschillende pads

Weet iemand een oplossing voor dit probleem?
 
Blijft zonder foto erg lastig in te schatten, zijn het niet heeeeel veel kleine krasjes (diep of ondiep) onstaan door vuil achter de magneetplaten?

Deden je geprobeerde acties helemaal niets?
 
Magneet platen (hoe handig ze ook mogen zijn) hebben 1 nadeel: ze houden vocht vast. Juist wanneer de magneten er langere tijd op hebben gezeten zijn deze verschijnselen goed te zien. Dat zoiets uiteindelijk voor kleurverschil kan gaan zorgen is niet vanzelfsprekend, maar wel mogelijk, net zoals dat met belettering vaak het geval is.

Overigens begrijp ik je omschrijving van de 2,5 en de 1,5 niet helemaal en ga er daarom vanuit dat je het hier hebt over de Nano (PO106FA) en de Intensiv (PO85RD).

Mocht bovenstaande kloppen dan ben ik benieuwd waarmee je deze polishes hebt aangebracht, excentrisch of roterend. Eventueel zou je nog kunnen opschalen naar de Power Finish of een compound kunnen nemen (Super Gloss) als je in de Menzerna reeks wilt blijven.
Als je volledige polish assortiment vervolgens bot heeft gevangen, zou je nog de optie kunnen overwegen om dergelijke delen te wetsanden met een 2000 grit en 3000 grit, hierna nabewerken met de PO106FA.
 
Even een hersenspinsel.... Magneet + metaaldeeltjes in de lak = metaaldeeltjes die "overeind" gaan staan?!?
Of is t zo dat die metallic helemaal geen metaal meer is...?
 
Iron -X spuiten, als rondom het magneetvlak veel meer paarse verkleuring zit t.o.v. dat vlak .... dan idd je metaal weg
 
Wij gebruiken op onze MB ook magneetplaten (40x60cm) welke van maandag tot zaterdag blijven zitten.

Ook bij ons bleef er soms wel eens een waas achter maar na het polijsten is dat tot op heden altijd weg te halen.
Wat Havanna ook al vroeg : hoe heb je dit gedaan ?
Een VAG lak is erg hard dus gevoelsmatig zeg ik dat je zowiezo zult moeten uitwijken naar machinaal om dit weg te gaan halen.
@ Ivo : Als dat inderdaad zo zou zijn dan hadden wij er ook last van moeten hebben. Kan me niet voorstellen dat die deeltje nu opeens gaan kantelen oid.

Mocht je de doffe plekken wegkrijgen, zorg er dan voor dat je een goede wax laag (ik gebruik 2 lagen Collinte 845) aanbrengt zodat het niet opnieuw de kans krijgt om dof te worden.
 
tsjah, mij lijkt het niet onmogelijk, maar ook niet heel logisch als ik er zo achteraf over nadenk :roll
maargoed, hoop dat de TS met wat grover polijstwerk uit de voeten kan :cool:
 
@ Havanna

Klopt ik heb de Menzerna reeks gebruikt zoals je omschreef deze in combinatie met pads van licht groen tot oranje op de DAP.

@ Eelco

Krasjes zijn het niet zoals ik kan oordelen met de Brinckman is het juist moeilijker te zien als zo met het blote oog.

@ ivo's

Zoals jij het omschrijft ziet het er ook uit, het lijkt wel of er onder de lak een doffe was zichtbaar is. Klink vreemd maar de waas ligt niet op de lak maar hij zit er onder.

Het vreemde is dat niet heel de plaats van de magneten die waas vertonen enkel de bovenste 5 cm dus bij verkleuring zou je op het hele vlak moeten zien lijkt me, en dan zou er duidelijk een lijn in moeten zitten van de magneten. Ook dit is niet het geval.

De Golf is denk ik ongeveer 3 a 4 jaar oud, wordt door de eigenaar perfect onderhouden en staat altijd binnen.

Ik ben bang dat ik er met een govere combi niet meer bereik, hoop dat iemand dit vaker heeft gezien. Zal morgen nog eens proberen het vast te kunnen leggen op een foto.
 
Net iets interessant gelezen wat mogelijk van toepassing is/een oplossing biedt voor dit probleem.....:cool:

Stukje wat ik las beschreef hoe een wagen met magneetreclame erop in de regen stond...na het verwijderen van de magneetplaten was er een witte waas te zien die zich (b)leek te bevinden tussen de blanke lak en de kleurlak.....lang verhaal kort: het bleek vocht te zijn die door de blanke lak gedrongen was! 8-o

Aangezien door Havana reeds gezegd werd dat magneetplaten vocht vasthouden en ik wel eens lees dat ook autolak (in een of andere mate) poreus is....klinkt bovenstaand verhaal wel ergens logisch/mogelijk.....

Oplossing voor dit probleem bleek te zijn: het paneel te verwarmen met infrarood verlichting zodat de vochtwaas kon verdampen.

Btw....dit zou tevens kunnen betekenen dat het probleem in [topic=8434]Dit topic[/topic] vergelijkbaar is en de methode aangeraden door Peter496 in posts 13 en 16 ervan inderdaad de oplossing is...
 
Het is met dit soort problemen verstandig om eerst een goed naar de lak te kijken, vlekken onder de blanke laklaag zijn bijna altijd vochtplekken!
Voor mensen die weten waar ze mee bezig zijn, gebruik een verfbarander. Als het kan, verwarmen tot 60° (infarood temperatuurmeter). Met een föhn kan het ook, maar duurt wat langer.