• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zeer gevoelige lak

riddle

Detailing trainee
7 jul 2013
16
32
Beste carcleaners,

Ik ben in het bezit van een zwarte Honda Civic uit 2009.
Ik was de auto zeer regelmatig en gebruik hierbij een microvezel washandschoen en born to be mild shampoo. Daarnaast zet ik de auto elke 4 maanden in de liquid wax van Meguiars.

Nu zit ik alleen met het volgende, mijn lak is extreem krasgevoelig, en dan bedoel ik echt extreem. Zodra je over de lak veegt heb je meteen krasjes te pakken. Als je er met een nagel overheen gaat heb je een kras te pakken die je er niet vanaf wast. Vorige week had ik weer wat vogelpoep op mijn dak, die zelfde avond er nog vanaf gehaald (was een regenachtige dag zonder zon) en nu heb ik weer een zichtbare vlek op het dak.
Sterker nog, toen ik de auto pas had heb ik de auto een keer door een wasstraat gehaald, de krasjes hiervan zijn nog steeds zichtbaar. Deze zelfde wasstraat gebruik ik normaal voor mijn leasewagen, deze heeft geen enkel krasje.
Ik heb een flesje scratchX waarmee ik de ergste krasjes (bijna wekelijks) verwijder, maar dit is natuurlijk geen goede oplossing. De auto ziet er optisch goed uit, maar je moet hem niet bij kunstlicht van dichtbij bekijken.

Nu zit ik er aan te denken om een polijstmachine aan te schaffen en de auto een keer onder handen te nemen. Maar ik ben bang dat ik binnen korte tijd weer met een auto vol krasjes zit. Is er een goede coating waarmee ik dit probleem kan verminderen?
 
Was je de auto netjes met 2 emmers? Ook de handschoen in rechte banen over de panelen halen zonder druk. En geen ronde bewegingen maken.

Daarbij is de wasstraat natuurlijk al de krasstraat en vermijd deze ook.

Machinaal polijsten is wel de oplossing natuurlijk om dit permanent op te lossen. Een coating zoals Gyeon Mohs KAN dit verhelpen of verminderen.

Laatst heb ik een auto behandelt met Mohs ivm een overgespoten motorkap en deze had ook extreem zachte lak. Vervolgens al diverse keren gewassen zonder waskrassen. Nogmaals elke lak is anders natuurlijk.

Zorg er voor dat je het wassen en drogen perfect uitvoert. Dus raak de lak zo weinig mogelijk aan.
 
Ik gebruik inderdaad 2 emmers tijdens het wassen. Alleen moet ik wel bekennen dat ik niet altijd rechte banen gebruik.
De krasjes zijn eigenlijk vrij oppervlakkig, zou de inhoud van de Raffini starterskit voldoende zijn om mijn auto te polijsten?
  • De DAP500 V3D/A Polijstmachine
  • Monello Raffini 5.5" OrangeLight cutting pad - Voor het aanpakken van swirls en lichte krasjes
  • Monello Raffini 5.5" GreenHeavy Polishing pad - Voor het aanpakken van swirls en optimaliseren van lichte krasjes.
  • Monello Raffini 5.5" WhitePolishing pad - Voor het optimaliseren van de glans.
  • Monello Raffini Mezzo - 250ml - Medium Polish geschikt om te gebruiken met de oranje pad
  • Monello Raffini Finale - 250ml - Finishing Polish geschikt om te gebruiken met de witte pad

Lijkt me wel verstandig om vooraf de auto te kleien? Daarnaast is mijn vraag eigenlijk of de MOHS een beetje goed zelf aan te brengen is?
 
Met die kit zou je een eind moeten komen ja. Voor het polijsten altijd kleien. MOHS wordt volgens mij alleen aangeraden als je een garage hebt, maar ik ben geen ervaringsdeskundige. Het werd mij door CC afgeraden, omdat ik alleen een carport heb. Nanolex Si3D zou nog wel kunnen werd mij verteld.
 
Ik heb de beschikking over een afgesloten loods.
Hoe is de verhouding tussen MOHS en Si3D? Het prijsverschil is behoorlijk.
 
De Nanolex Si3D is een quartz coating met goede eigenschappen. Beading/sheeting zijn fenomenaal. Deze is ook redelijk vlot aan te brengen omdat je na afnemen meteen de 2de laag kan aanbrengen.

De Gyeon Mohs is eveneens een quartz coating. Voor mij persoonlijk is het grootste verschil tussen deze 2 de mate van bescherming. De Mohs voegt behoorlijk wat dikte toe en is ook krasbestendig(er) als de Nanolex. Hij is dus harder.

Recent heb ik op een donkerblauwe Audi de Mohs aan gebracht en dit was zeker nodig. De lak was erg gevoelig en ná de coating vele malen minder. (Althans, de lak is nog steeds gevoelig, maar de Mohs die er overheen ligt zeker niet.


Aanbrengen is, met gezond verstand, goed te doen. De voorbereiding zal echter meer kennis vereisen omdat je de lak zo goed mogelijk wilt voorbereiden alvorend het aanbrengen van de coating. (Lak polijsten / ontvetten / etc.)


Greetz
 
Ik hoop ook dat als ik volgend weekend CanCoat aanbreng dat mijn lak ook wat minder gevoelig wordt.

Zwart is prachtig net gepoetst maar......oooh wat moet je voorzichtig zijn met wassen etc
 
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de Mohs echt wel wat hardheid toevoegd.
Aanbrengen is goed te doen maar dan wel op een schone en voorbereide lak :
- wassen
- clayen
- polijsten
- ontvetten (met daarvoor bestemd middel dus geen dreft, dasty, apc oid).
- coating aanbrengen en afnemen
- auto 24 uur droog wetzetten
 
Oké ik zit nu aan het volgende te denken:
- Wassen met DoDo juice
- Kleien met Dolce Verde klei (Monello)
- Polijsten met Raffini Mezzo Polish
- Afwerken met Monello Raffini Finale
- Ontvetten met Nanolex EX spray
- Coaten met Nanolex Si3D

Kan de auto 24 uur binnen laten uitharden.

Is het overigens nodig / mogelijk dan wel raadzaam om de auto nog regelmatig in de was te zetten over deze coating heen?
 
Wax over een coating voegt volgens mij niet zoveel/niks toe. Wat mij beter lijkt is af en toe gebruik maken van een product als Gyeon Cure. Nanolex zal ook wel zo'n product hebben.
 
De Nanolex Si3D heeft in mijn ervaring onnozel goede aqua fobische eigenschappen. Beading en met name sheeting is fenomenaal. Wanneer je een wax OVER decoating aanbrengt, dan ga je de eigenschappen van de wax gebruiken en niet die van de coating. In theorie zou je met een extra waxlaag misschien je coating wat besparen, maar waarom..? :p

Na het aanbrengen van de coating heb ik nog een After Care Set aangeschaft zodat de eigenaar hem zelf bij kon houden met aansluitende producten. Deze set is echter niet meer leverbaar. Ik dacht dat hier een Re-activating Shampoo en Finish Detailerspray in zat. Volgens mij nog meer... even zoeken...


Greetz
 
Het idee er achter was eigenlijk dat ik de coating voornamelijk wil aanbrengen om mijn lak wat minder krasgevoelig te maken. De waslaag zou dan de coating weer "beschermen".
Ik zie overigens dat ze zeggen dat de coating 30.000 km meegaat. Ik rijd zo'n 10.000 per jaar en de auto staat 's nachts altijd binnen. Zou de coating het een goede 2 jaar kunnen uithouden? Of is dat niet realistisch?
 
Ik denk dat de Mohs wel in de buurt komt, ja. Althans, als ik de ervaringen moet geloven.

Recent heb ik een Audi S4 in 2 lagen Mohs gezet en daar overheen de Gyeon Booster die de standtijd ook, op papier, met 12 maanden verlengt.


Greetz
 
Volgens mij heb ik wel eens gelezen dat bijvoorbeeld MOHS eigenlijk alleen minder wordt door mechanische slijtage. Na verloop van tijd worden de hydrofobische eigenschappen minder, maar dan zit de coating er nog op.

Ik denk dat je het beste even kunt overleggen met CC zelf, want die weten hier het fijne van.
 
Ik zou het ook niet zeker kunnen zeggen. Ik weet wel dat je de auto veel kan/mag wassen i.t.t. andere coatings en dus bestendiger is tegen dat soort invloeden.


Greetz
 
Het idee er achter was eigenlijk dat ik de coating voornamelijk wil aanbrengen om mijn lak wat minder krasgevoelig te maken. De waslaag zou dan de coating weer "beschermen". ?

Leuk bedacht maar een wax/sealant/spray coating biedt in dit geval 0,0 bescherming. Als je echte kras "bescherming" wil dan is Mohs het enige product wat ik ken wat dat biedt.

Ik zie overigens dat ze zeggen dat de coating 30.000 km meegaat. Ik rijd zo'n 10.000 per jaar en de auto staat 's nachts altijd binnen. Zou de coating het een goede 2 jaar kunnen uithouden? Of is dat niet realistisch?

Op mijn Focus III heb ik de coating op 12 April 2014 aangebracht. Daarna is de auto wekelijks gefoamed met Monello Artico en met allerlei soorten shampoo's gewassen, voornamelijk met Bathe van Gyeon.
Tussendoor is de auto een keer of 4/5 behandeld met washcoat van Nanolex.

De auto is vorige week met 125.000km terug naar de lease pool gegaan en de coating was nog steeds goed aanwezig.
Hiermee werdt in weer en wind gereden waaronder veel snelweg, polderwegen en bouwplaatsen.

Mijn Zafira is in februari 2015 voorzien van de Mohs coating en ook die is nu nog steeds aanwezig (25.000km mee gereden).
Ook deze wordt wekelijks gewassen met Bathe shampoo. Hiervan merk ik wel dat de beading minder is ten opzichte van wat het op de Focus was.