• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zelfherstellende lak??

MTyn

Detailing guru
29 aug 2010
498
150
Kwam dit stukje tekst tegen in de handleiding van mijn nieuwe auto.
Niks polijsten meer.. beetje warm water en weg zijn je krassen! :innocent:

Dat komt beetje over als een Tellsell verhaaltje..



zelfhe10.jpg
 
de enige die ik ken is carp. immortal.
zover ik t weet word het alleen in belgie gedaan.
 
ik weet dat lexus ook zelfherstellende lak gebruikt, en op onze lexus ls zie ik na +/- 2 jaar bijna geen swirls, terwijl de lak redelijk zacht is. naar mijn mening werkt het dus wel goed, voor hele lichte krasjes.
 
ik weet dat lexus ook zelfherstellende lak gebruikt, en op onze lexus ls zie ik na +/- 2 jaar bijna geen swirls, terwijl de lak redelijk zacht is. naar mijn mening werkt het dus wel goed, voor hele lichte krasjes.

Dat heb ik inderdaad ook ergens gelezen. Geen idee hoe dat dan zit. Misschien dat de kenners van autospuiten daar iets over kunnen zeggen?
 
Zelf herstellende laksoorten zijn dus nu kennelijk -bij Toyota- al in gebruik. Een jaar of vijf geleden heb ik eens iets gelezen over de ontwikkeling ervan, dus dit is geen TellSell verhaal.
 
Vind het maar een vaag verhaal. :) Dus een lak, die ook nog eens vrij zacht is, kan zichzelf fixen van krasjes. Gooi je er effe warm water overheen, is het herstel ietsjes sneller.

Je zou zeggen dat de topcoat enigszins vloeibaar word en zichzelf dichtvloeit.



Greeetz
 
Zo nieuw en revolutionair is het niet hoor. Al sinds 2008/2009 heeft Nissan/Infiniti al deze zogenaamde self healing paint.

http://bfy.tw/CEQk

Polijsten van dit soort lak schijnt nogal tricky te zijn. Eerst jezelf maar eens inlezen voordat je er een tolletje op zet ;)
 
Heb al enige tijd lopen zoeken maar vind weinig info mbt polijsten en welke detailproducten juist niet te gebruiken.
Bijvoorbeeld een clay gebruiken, kan dat? Of is de lak daar te zacht voor?

Als iemand advies heeft, graag!
 
Eerlijk gezegd zou ik voorzichtig zijn met detailen. Het is niet de gehele laklaag die self-healing is, maar een coating die voor 99,99% bestaat uit polyurethaan. Hoe dik die coating precies is, weet ik niet, maar gezien ze alleen swirls (en geen krassen van sleutels of zo) kan herstellen, denk ik dat die niet zo heel dik is.
Ik zou, voor de zekerheid eens navraag doen bij de importeur, voordat je aan de slag gaat.

De andere optie is dat de auto voorzien is van een blanke laklaag van Sikkens, maar ik zou het toch even checken, anders kom je misschien van de regen in de drup.

Sikkens schrijft er dit over en gezien de info is die lak te polijsten.

Edit: link naar product data sheet
 
Laatst bewerkt:
Lifespan of 3 years. Ouch!

Detailing is considered to be impossible, no matter the type of polishes or wax, new defects will pop up.

Deeper scratches are pretty much impossible to tackle because de paint is horrible to detail and thus many detailers have complaints and refuse to handle the paint.


Bleh! Klinkt allemaal erg goed. :)
 
Ik heb me er niet echt in verdiept, maar op het eerste gezicht lijken er overeenkomsten te zijn met plastidip. Als je kijkt hoe je schade aan plastidip kunt herstellen zonder alles opnieuw te spuiten, kom je gevoelsmatig in de buurt (zijn diverse filmpjes op YouTube te vinden).
 
Mijn neefje had het hier ook over dat zijn lexus een zelfherstellende lak had. Ik keek er naar maar de swirls sprongen er uit:joy:

Wel zeer zachte lak, uiteindelijk maar gewoon op de motorkap de behandeling gegeven zoals normaal. Toen verdwenen de swirls wel in ieder geval.
 
  • Leuk
Reactions: Aficior en tembaco