• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zilverkleurige VW-Golf en Zilverkleurige Ford-Bmax. Welke glaze en wax?

Wim

Detailing rookie
6 okt 2013
18
0
Hoi. Welke wax en glaze kun je het beste gebruiken voor een zilverkleurige auto? Binnenkort ga ik verschillende auto's een detailbeurtje geven waaronder 2 zilverkleurige.

Ik heb alleen ervaring met rood, zwart en donkergrijs. Persoonlijk ben ik erg tevreden over de Poorboys Black Hole en de Dodo-Juice Purple Haze Pro. Dit heb ik voor alledrie de auto's al gebruikt en dat is heel goed gelukt.

Maar nu dus die zilveren auto's.................;)
 
Misschien is White Diamond van Poorboys World iets als glaze en dan een Dodo Juice Diamond White? Je zou ook een wax kunnen kiezen die voor meerdere kleuren inzetbaar is.
 
De Black Hole is wel te gebruiken voor zilverkleur maar je zou een minimale verkleuring kunnen zien in de overgebleven (micro-)krasjes. White diamond is beter voor lichte lakleuren. Als wax zou je voor een neutrale Collinite zoals de 915, 476s of 845.
 
White diamond met collinite is mooie glans op zilver.
Ben alleen zo onder de indruk van de standtijd deze word door de whie diamond wel met 2-3 maanden ingekort, maar dat is persoonlijk
De glans is mooi.
 
Collinite ken ik niet. Waarmee kun je dat vergelijken? En is dat spul ook gemakkelijk op en aan te brengen? En hoe zit het met afnemen? Is het ook geschikt voor de DAP?
 
De 845 is vloeibaar en, indien dun aangebracht, makkelijk af te nemen. Maar dat geldt voor alle wax. Die breng je al snel te dik aan. De 915 en 476s zijn vaste waxen en eventueel met een DAP aan te brengen. Beetje op de pad smeren en gáán.
 
De standtijd verkort met 2-3 maanden met een glaze? Kan ik me bijna niet voorstellen. Maar de 476S is een vaste wax die heel mooi aan te brengen en af te nemen is, mits dun aangebracht en niet om een warm/heet oppervlak. Anders in delen werken, dit is een advies dat altijd voor bijna elke wax geldt.
 
j.lipsch;343368 zei:
White diamond met collinite is mooie glans op zilver.
Ben alleen zo onder de indruk van de standtijd deze word door de whie diamond wel met 2-3 maanden ingekort, maar dat is persoonlijk
De glans is mooi.

Heb je hier ook bewijs van? Kan je net zo goed helemaal niet meer waxen:D
 
Daar ben ik ook erg nieuwsgierig naar. Ik moet en wil, nog erg veel leren. Dus wil ik ook graag een uitleg waarom een glaze de standtijd van een wax kan verkorten.
 
De glaze/wax discussie is al vaker voorbij gekomen o.a. hier: Glaze-invloed-op-de-standtijd-v-SealantWax
 
Okè, bedankt voor het linkje. Ik wil gewoon graag beide auto's heel netjes afleveren en dat ze lange tijd beschermt zijn. Daarom al mijn vragen.

Wel handig zo'n forum.........,^^
 
Woody;343416 zei:
Heb je hier ook bewijs van? Kan je net zo goed helemaal niet meer waxen:D

Proefondervindelijk vast gesteld normaal houd de 476 7 maanden maar met white diamond was dit maar 3-4 maanden.
 
Dat is wel hele drastische vermindering. Dit heb ik zelf nog niet meegemaakt.
Bedankt voor je reactie.
 
Dus als ik het goed begrijp levert een behandeling met glaze een vermindering van de standtijd op. Of zijn er ook Glazes die dat niet doen?

De standtijd is wel belangrijk maar de glans is eigenlijk ook een beetje belangrijk.

De auto's die ik tot nu toe gedaan heb, heb ik allemaal met het hoogglans-poetsmiddel van 3M gedaan. En daar gaat ie ook erg van glimmen. Nadien spoel ik de auto dan af met water en een beetje shampoo. Om te zorgen dat de glaze zijn werk ook kan doen.

Als ik nu eens een keertje probeer om het hoogglans-poetsmiddel af te nemen met een doek? En dan bijvoorbeeld die Collinite 476S?

Of zou dat poetsmiddel ook de standtijd verkorten?
 
Wax en glaze hecht het beste, en heeft daardoor de langste standtijd, als je de lak zo glad, proper en vetvrij hebt. Dus na de laatste polijststap behandelen met een 'ontvetter' als IPA of eraser oid.

In de zomer, meetings etc, doe ik op al de auto's een glaze, en dan een wax. De standtijd maakt dan toch weinig uit, omdat ze elke week gewassen worden en na 2 maanden opnieuw worden gewaxed. Natuurlijk eerst een rondje met de polijstmachine, vaak slechts finale op zwart, en IPA.

Voor de winter vindt ik een glaze persoonlijk zonde om te gebruiken. In de winter was je amper, en ga je niet polijsten en waxen. Dus ga je voor standtijd. Op de zelfde auto eens de linkerkant in de Black Hole + EX-P gezet, de andere kant alleen in 2x EX-P. Na ongeveer 2 maanden was er links amper beading of sheeting meer te bekennen waar rechts de bescherming nog gewoon aanwezig was. Mijn idee is dat de glaze op de lak hecht, en de sealant of wax op de glaze. De glazes hebben beduidend een kortere standtijd.
 
Dus om de 2 maanden waxen. Dat klinkt me als muziek in de oren.:party: Dan was je hem eerst en dan met een poetsmiddel en de DAP. Waarna hij weer in de glaze en wax kan?

IPA en Finale op zwart zegt me niks. Welke merknamen horen daar dan bij? Tot nu toe alleen met 3M ervaringen met poetsen met een DAP.


Ohja, en nu ook met de Dodo-Juice blauwe en zwarte Pad. Die werken ook erg prettig.
 
IPA = IsoPropyl Alcohol

Finale = Het fijnste polijstmiddel uit de Monello lijn (Carclean.com huismerk als ik het zo even oneerbiedig mag omschrijven.)
 
En nog ter aanvulling: zwart slaat op de kleur van de polijstpad. In de wereld van Monello is de zwarte pad een finishing pad zonder slijpgraad die in het algemeen als laatste wordt gebruikt i.c.m. Monello Finale. Vandaar Finale op zwart.
 
Wim;343532 zei:
Dus om de 2 maanden waxen. Dat klinkt me als muziek in de oren.:party:

Bij mijn weten kan je zowat elke wax gebruiken als je er na 2 maand toch een nieuwe laag op zet .

Je kan je standtijd trouwens een "boost" geven door bvb reload of een andere spray-wax-sealant te gebruiken nadat je de auto hebt afgedroogd .
( of je sprayt je droogdoek ff in en droogt dan de wagen af )
Reload op zich houdt het al 2 maanden uit . ( Reload ( van het merk Car pro ) is niet meer verkrijgbaar , wordt nu vervangen door een ander merk : Gyeon )
Veel hangt natuurlijk af of je de wagen ook binnen kan parkeren of dat ie constant in weer en wind staat .

Mijn wagen staat 24/24 buiten onder de blote hemel en wordt 2x / jaar gekleid : voor de winterperiode en erna........in het voorjaar polijst ik dan ook meteen na het kleien .