• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

zoektocht naar een show-wax

Ik vroeg me eerlijk gezegd ook af waarom je een grof polijstmiddel op een boterzachte lak zou gebruiken...
 
Heb die toen nogal hardhandig aangepakt omdat de lak echt in verschrikkelijk slechte staat was. Naast een enorme hoeveelheid swirls zaten er heel veel diepere krassen in. Dan moet je een paar hits op foam doen of microvezel pakken om in 1x veel eraf te kunnen halen en toch niet na een half paneel je pad helemaal vol te hebben.Alternatief was geweest om de hele boel te wetsanden en dan te polijsten met een minder grove combi.
Meerdere stappen heb ik toen gedaan om de marring eruit te halen en vervolgens mooi te finishen. Die zwarte honda lak bekras je zowat al met een nieuwe Peluche Verde, dus finishen op wit is echt een must.
 
Japanners kunnen soms best dun in de lak zitten en dan had ikzelf liever gestart met bv S20 op een medium pad maar goed ik heb niet naast de auto gestaan dus dan kan je ook de situatie niet inschatten.
 
Haha, +1 voor de reacties hierboven! :p

Op de 50/50 vind ik de lak al net zo goed als de after-foto's. Daar heb je in de reflectie de heldere lucht, dus dan is het sowieso al anders. :D Vergeet ook niet dat je bij grof corrigeren misschien tijdswinst heb in vergelijking met een fijnere stap, maar je in feite ook ''schade'' veroorzaak die de nodige afschaling vereist.

Ook mijn mening is dat na goed polijstwerk, en dat houd niet alleen het corrigeren in maar ook het finishen, een glaze weinig doet. 90% van je resultaat behaal je met polijsten en de overige 5-10% kan je eventueel wat finesse geven middels een wax. Ook hierbij geldt dat de oliën misschien wat kunnen betekenen en dat is in het geval van een glaze hetzelfde.

Mijn theorie, en zoals een spuiter mij in Jip-en-Janneke-taal heeft overtuigd, is dat de blanke lak zijn natuurlijke olien verliest en dus minder transparant is. Ook de nodige defecten zoals krassen, verwering en swirls blokkeren een mooi beeld op je kleurlak. Wanneer je een glaze gebruik, vul je de ontbrekende oliën weer aan en ook defecten verdoezel je hierdoor en dus word de blanke lak transparanter. Echter, bij goed polijsten bereik je dit effect al voor 90% en dit is permanent. De resterende 5-10 procent kan je dan met een wax iets beïnvloeden.



Greetz
 
Japanners kunnen soms best dun in de lak zitten en dan had ikzelf liever gestart met bv S20 op een medium pad maar goed ik heb niet naast de auto gestaan dus dan kan je ook de situatie niet inschatten.

Dit was echt een probeer projectje, vanwege wat roestplekjes e.d. moest de auto toch al gespoten en daarbij mijn eigen auto. Ik wou gewoon kijken wat eruit kon en wat niet. Ik ben dus gewoon door gegaan totdat echt vrijwel alle krassen eruit waren. Ergens had ik zelfs graag door de lak heen willen gaan zodat ik had gezien of er signalen zijn dat je op de grens zit. Dat is "helaas" niet gelukt en het resultaat was ook nog eens heel netjes. Op een auto van iemand anders zou ik inderdaad op een andere manier te werk gegaan zijn. Dit was zeg maar een rijdend testpaneel...
 
Na goed polijsten geeft blackhole geen meerwaarde.
Showwax erop klaar, en zorgen voor de details die het afmaken.
Velgen schoon, banden zwart, uitlaat glimmend, kunststof donker, instappen schoon, ramen schoon
Maar wanneer dan wel? Glazen komt veel voor in stappenplannen (met polijsten) en ik heb dus een potje gekocht om te gebruiken na het polijsten en om te toppen met natty's. Geen verschil. Maar wanneer gebruik je het dan wel?
 
Ik gebruik een cleaner glaze (Lime Prime) welke dus een glimmend laagje aanbrengt (niet altijd zichtbaar bij een goed gepolijste auto) maar ook de lak voorbereid (cleaned) op de te komen wax. Doe dit altijd na polijsten omdat het de auto ook ontzettend glad maakt wat voor mij een meerwaarde heeft. Verminderd de cW waarde met 0,1 per laagje Lime Prime :p

Volgens het labeltje heeft Black Hole ook cleaners dus het zou theoretisch je lak moeten voorbereiden voor de wax.
 
  • Leuk
Reactions: Soepergrover
Zo had ik het inderdaad ook begrepen. Maar lees hier op CC vaak dat het nutteloos is. Vandaar.

Het labeltje van Black Hole vind ik een beetje verwarrend. Daar staat bijvoorbeeld op dat je moet poetsen tot het gaat glanzen, maar op de volgende regel staat dat je het moet laten hazen en dan buffen. Wat willen ze nou? :p
 
Glazen komt veel voor in stappenplannen (met polijsten) en ik heb dus een potje gekocht om te gebruiken na het polijsten en om te toppen met natty's. Geen verschil. Maar wanneer gebruik je het dan wel?

Ik zou een glaze gebruiken wanneer je de lak niet optimaal kan krijgen. Denk aan polijsten waarbij je de blanke lak dusdanig strak maakt en denk aan cleanen waarbij je de lak reinigt, maar niet zo diep/strak uitkomt als ket polijsten. Er is dan met een glaze voordeel te behalen omdat de olien meer kunnen betekenen.

Zou ik een auto wassen, kleien en cleanen of alleen licht polijsten, dan zou ik middels een glaze de boel strakker laten ogen.



Greetz
 
Maar het ligt ook erg aan de wax die je pakt denk ik. Of die voedt of niet. Ik zou met een duurdere wax dan snel geneigd zijn toch te glazen en dan te toppen met een dure showwax :)
 
Toevallig recent mijn ouwe Beamert weer eens in de 915 gezet. Die is dan ook babbybilletjes-glad, hoor! Dit kwam toch erg dichtbij de gladheid van een glaze.

Maja, snap dat sommige mensen niet alleen met de handen aan de lak voelen en dan is een glaze zijn gladheid wel een aangename bekomstigheid. :p


Greetz
 
@Tarabass

Iedereen heeft een mening, en de meesten weten het hierdoor altijd beter.
Auto poetsen heeft als voordeel dat niks nutteloos is.
Ik vind het heerlijk om te wassen, klei-en, polijsten, glazen, waxen om 2 weken later weer te wassen en in de protection detailer te zetten, en dan weer te wassen en waxen.... Alleen al het therapeutische effect van wassen en poetsen maakt het voor mij de meeste producten alles behalve nutteloos.
 
  • Leuk
Reactions: 350Z
Zou dat dan ook andersom werken, dat je na verloop van tijd babies met schone auto achterkanten gaat associëren?

Anyways, ik heb black hole enkel nog op een paar losse panelen van diverse auto's gebruikt en vond het wel wat toevoegen. Maakte de lak iets donkerder en leek swirls (ik had niet gepolijst) wat te verhullen. Werkt voor mijn gevoel dus wel maar als ik dan toch bezig ben met de machine, dan pak ik liever een polijstmiddel om juist de lichte swirls er echt uit te halen en de diepere krassen wat af te vlakken.

Verder sluit ik me helemaal aan bij @Istnogferarie voor mij is het ook hobby en ontspanning. Ik smeer soms elke paar weken met waxen die 3 tot 6 maanden zouden moeten blijven zitten en gebruik dan alsnog detailing spray na de wasbeurt ertussendoor ;).
 
Maakte de lak iets donkerder en leek swirls (ik had niet gepolijst) wat te verhullen. Werkt voor mijn gevoel dus wel maar als ik dan toch bezig ben met de machine, dan pak ik liever een polijstmiddel om juist de lichte swirls er echt uit te halen en de diepere krassen wat af te vlakken.

Hiermee omschrijf jij hoe ik over glaze denk :p

Zelfde heb ik ook met cleaners; Met je DAP de cleaner aanbrengen en goed inwerken, of in dezelfde tijd een finishing polijstmiddel eroverheen. Ik gebruik tot op heden mijn 99% volle fles Pro Polish niet. :D
 
  • Leuk
Reactions: 350Z