• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zonnescherm en lak

Werner vg

Detailing rookie
5 dec 2024
7
15
Auto 3 maanden oud.
Merkte in de weerkaatsing van het zonlicht op de A- stijlen lichtgrijze eliptische verkleuringen in streepjes verdeeld over de zwarte lak...min of meer horizontale richting.
Bij bewolkt weer haast onzichtbaar. Geen krassen en voel ook geen onneffenheden.
Op foto helaas niet zichtbaar en bijgevolg ook moeilijk voor determinatie.
Geen idee of dat al in lak zat bij aankoop.
Flauw vermoeden dat het mogelijk gevolg is van montage zonnescherm
met alu reflectie, type Auto 5met van die flappen om tussen portier te bevestigen...
Amper 10x gebruikt...
Iemand dit al ervaren ? En hoe weg te werken zonder drastische acties ?
Was auto zelf, nooit wasstraat en lak ceramisch gecoat bij dealer met GardX.

Betreft een Toyota Chr bi-tone pearl white met roof en stijlen in black finish.
Ik passeer wel even bij garagist voor opinie.
Zijn er forumleden die af en toe een zonnescherm gebruiken ervaren met lakschade of swirls want kan volgens mij geen andere oorzaak hebben.
Gebruik ook ph neutrale shampoo ed...
Op internet allesziens niets over teruggevonden...
Maar anderzijds als je de deur toeklapt "schuren" die flappen toch telkens over de A stijlen om strak te trekken op de voorruit...

Net bij dealer langsgeweest.
Stijlen zijn in pianoblack uitgevoerd en uiterst gevoelig voor krassen.
Lichte krasjes door fijn stof, pollen ed...
Niet te vermijden blijkbaar.
Op te lossen door zacht te polijsten en microvezeldoek onder zonnescherm om kans op krasjes te minimaliseren.

Kan ik wax aanbrengen met de hand via pad ? Gewoon na grondig wassen en drogen ?
Of nog voorbehandelen ?
Tips voor goede natuurlijke wax ?
Wat met de nog aanwezige ceramic coating ? Beschik niet over polijstmachine.

Alvast bedankt.

Ga ervanuit dat je niet je a stijlen na iedere rit apart schoonmaakt dus dan zul je het met een microvezel doek verminderen maar zeker niet tegengaan omdat iedere wrijving op vuile ondergrond deze zelfde effecten gaat krijgen.
Gewoon geen scherm meer gebruiken, dan is het weg en blijft het grotendeels weg.

Allen dank voor de info en tips.
Goeie tip Altos.
Mogelijk opteer ik voor zonnescherm op maat voor binnenin om dashboard en interieur
in de zomermaanden toch iets te vrijwaren van een hittegolf.
Kan ook nooit goed zijn voor gebruikte plastics & elektronische componenten in infotainment screen.
Nog even bekijken hoe dit uitpakt...zonnescherm buitenkant ga ik inderdaad niet meer gebruiken.

Nog bijkomend vraagje voor het zachtjes polijsten...
Aangezien mn auto slechts 3 maanden oud is, ceramische coating heeft en elke week een wasbeurt krijgt...
Is het voldoedde dat ik na wassen en drogen de canauba wax zeer dun aanbreng met een pad en zo polijst ? Na behandeling nog schoon wrijven met microvezeldoek ?

Coating slijt (ook) door mechanische belasting.
Iedere keer dat je er overheen wrijft zal deze (heel licht) slijten.
Een polijst heeft een schurende werking, deze zal een coating in ieder geval “schade” toebrengen.

Een coating zou van zichzelf een goede waterafstotende werking moeten hebben.
Over het algemeen is die beter dan van een wax.

Ik zou eerder voor een product als Gyeon Ceramic detailer kiezen wat je na iedere wasbeurt ook kan gebruiken als drooghulp.
Op die manier breng je en extra bescherming aan en verminder je de kans op swirls bij het afdrogen.