@GeBas zeker! Wist niet of dat leuk was zonder foto's tijdens het proces. Maar toch zou ik mijn best doen.
Het begon iig met uitvogelen hoe het stuur eraf ging. Er zijn namelijk bij de E39 twee verschillende mechanismes die de airbag vasthouden. #1 is met torx bouten en #2 is met metalen pinnen die je aan de kant moet duwen met iets van een schroevendraaier. Van het sportstuur wist ik dat die manier 2 heeft maar het standaard stuur was nog onbekend. Het bleek met torx bouten vast te zitten dus moest ik in mijn gereedschapskist graaien op zoek naar een kleine torx bit die paste.
Hierna was het een kwestie van accu los koppelen en ervoor zorgen dat het laatste beetje stroom uit de auto is. Dit om te voorkomen dat er straks een airbag lampje gaat branden. Accu zit bij de E39 rechts achterin de kofferbak.
Dat ziet er als volgt uit (niet mijn foto, vandaar pijltjes maar die kunnen genegeerd worden)
Met de accu eraf was het tijd om de torx bouten achter het stuur los te draaien en de airbag kwam er zo uit. 2 stekkers losmaken en de airbag kon aan de kant gelegd worden.
Hierna was het een kwestie van stuurbout losmaken. Aangezien we geen el. gereedschap hadden was dit wel een klus...ik vermoed dat die nog niet los is geweest. 5 minuten en een paar zweetdruppels later had ik opeens een stuur in mijn handen.
Montage van het sportstuur was grotendeels omgekeerde volgorde. Vooraf moest ik nog de kabelboom in het stuur monteren. Die had ik eruit gehaald tijdens schoonmaak. Daar is belangrijk dat de kabelboom niet in de weg komt te zitten van de airbag. Zie hieronder:
Rechts bovenin in het gat van de airbag zit een plastic clip waar alle bedrading vasthoudt. Dit zorgt ervoor dat het niet in de weg gaat staan van de airbag.
Met het stuur voorbereid was het een kwestie van goed uitlijnen. Er zitten zowel op het stuur als stuurkolom markeringen om dit goed te doen.
Eenmaal erop, stuurbout met de hand aangedraaid en vervolgens op 65 Nm gezet met een momentsleutel. Hier wel hulp gehad om het stuur tegen te houden zodat er niet onnodig druk op het stuurkolom komt.
Als laatste moest de airbag op het stuur. Daar zitten twee connectors aan:
Die kunnen allebei maar op een manier in dus iets minder stress. Het blijft een explosief dus dit vond ik het spannendste van het hele verhaal.
2 stekkers verder en de airbag was aangesloten. Alleen nog een kwestie van recht in het stuur klikken en voila, nieuw stuur.
Hierna beide uit de auto gestapt en accu aangesloten. Tijd en datum moesten even opnieuw via de radio maar voor de rest merk je niet eens dat de accu eraf was. Toen alle knoppen en claxon getest en alles werkte gelukkig naar behoren.
Onderweg naar huis genoten van hoe het stuur in de hand lag. Iets kleiner en iets dikker en daarnaast het verschil tussen 4 en 3 spaaks die volgens mij mooier en iets moderner oogt.
Nu dat alles werkt moet ik binnenkort vervangende plastic bestellen en dan is het stuur af. Wellicht als het leer verder slijt (helaas beetje leer slijtage zichtbaar maar geen scheuren of diepe krassen) kan het stuur hersteld worden m.b.v. producten zoals Colourlock. Maar dat is een probleem voor ergens in de toekomst.