Vandaag, zo'n 3.5(!) maanden na aankoop eindelijk de eerste complete wasbeurt aan de E39 kunnen geven.
Het bezitten ervan begon niet zo soepel als ik had gehoopd. Gelukkig werd hij verkocht met garantie waardoor het voor mij iig geen extra kosten en gedoe opleverde. Ging uiteindelijk om de lambda sensoren op de uitlaatspruitstuk. Die laten vervangen en de 6 cilinder was weer terug naar hoe die hoort te zijn.
In ieder geval kon de E39 wat liefde gebruiken...
Begonnen met een laag BH Touch-Less foam:
Deze auto heeft een hoop kiertjes en naden waar vuil achter blijft zitten dus was het echt nodig om deze schoon te spoelen...
Na het afspuiten werd duidelijk hoeveel bescherming op de auto zat: 0!
Op de onderstaande foto lijkt de motorkap fantastisch, totdat je beseft dat er een laag water op zit. Nouja, een voorproefje van hoe de rest van de auto in de toekomst weer kan worden...
De rest van de wasbeurt was vrij standaard.
Velgen met Brake Buster en een washmitt gewassen. Helaas paste de grote EZ borstel niet bepaald tussen deze spaken. Volgende keer met de kleine proberen!
Het lakwerk gewassen met Bathe i.c.m. MF washmitt van The Rag Company.
Nogmaals grondig afgespoeld en de wielkastranden met een oude MF doek gedaan. Ew, die waren echt niet fris...
Hele auto met
Gyeon Wetcoat ingespoten zodat er iets van bescherming zit. Aangezien er hier en daar spuitwerk aan zit te komen is dit het soort bescherming wat de komende tijd vaker gebruikt wordt voor de E39. Als dat klaar is overweeg ik om de auto te laten polijsten en te coaten.
Na de wetcoat de auto gedroogd met 2 TRC droogdoeken. Alle sponningen nagelopen met een washmitt en de restanaten van de wasemmer met Bathe. Daarna gedroogd met een kleine droogdoek en
Gyeon Ceramic Detailer.
Banden smeer ik straks (als ze helemaal droog zijn) met een laagje Tire Express.
Het resultaat van ~2 uur werk vond ik meer dan voldoende. Helaas worden er tijdens zo'n grondige wasbeurt het een of ander aan imperfecties zichtbaar maar goed...het is ook een auto van 21 jaar oud. Zolang alles aan techniek goed is, worden deze plekjes te zijner tijd aangepakt.
En nu eindelijk wat meer foto's van de E39!