• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zrobb's BMW E39 Sedan en meer

Chique kar, gefeliciteerd! Als je zelf wat onderhoud wilt doen, er is online heel veel te vinden qua instructies en OEM onderdelen (daparto.nl bijvoorbeeld).
Ik ben met de 207 deels al begonnen met zelf doen en wil dat met de E39 verder oppakken. Basis dingen zijn stuk makkelijker ivm meer ruimte en dus makkelijker om erbij te komen. Ik begin iig met olie, alle filters en zie hoe ver ik kan komen.

Er zit nu iig net nieuwe olie in, nieuwe filters, bougies en bobines in en daarnaast nog nieuwe waterpomp en thermostaat.
Zal zodra ik hem heb nog een extra aankoopkeuring doen voor dat beetje extra zekerheid.

Bij mij in de beurt heb ik een BMW specialist (Offenga in Franeker), zij verkopen ook onderdelen en ik verwacht dat ik voor veel dingen bij hun terecht kan.
 
  • Leuk
Reacties: Thomaso en Altos
Mooie youngtimer! Denk dat je qua onderhoudskosten niet echt een verbetering tegemoet gaat, maar qua 'smiles per gallon' zeer zeker!

Veel plezier gewenst in ieder geval en ik zie de reportages weer graag voorbij komen!
Met de 207 is het vanaf begin een kwestie van alles inhalen wat nog niet fris was. Tot de dag van vandaag niet alles op kunnen lossen. Het is echt een vervelend gevoel als ik mijn auto in topstaat wil houden en alsnog niet voor elkaar kan krijgen. Deels ook kwaliteit van Peugeot misschien. Afgelopen 3 jaar 3 keer stabilisator stangen moeten doen bv, eentje daarvan onder garantie omdat links een keer afbrak bij het inparkeren .

Ik snap dat de E39 niet goedkoper kan zijn maar als het plaatje wat ik tot nu toe heb accuraat is heb ik eentje die nu goed is. Hopelijk makkelijker om zo te houden als ik niet gelijk achter loop.
 
De E39 ziet eruit als een heel mooi en fris exempkaar! Ga je vast veel plezier van beleven. Op de lange termijn ook een betere auto om zoveel moeite/geld in te steken dan de 207.
 
Net als RoCo betwijfel ik of de onderhoudskosten echt naar beneden zullen gaan, BMW-onderdelen zijn niet bepaald goedkoop en als je de auto dan ook nog zo origineel mogelijk wil houden...

Ik denk dat je wel een gigantisch detailverschil zult bemerken: de hardheid van de lak.
 
  • Leuk
Reacties: Zrobb
Als eerst gefeliciteerd met de nieuwe, toekomstige wagen ! Heb zelf een e39 gehad maar dan de 520d met ook een handbak (dezelfde kleur buiten en binnen!). Gekocht op 220.000km en verkocht 1,5 jaar later met 275.000km, toen was de eerste koppeling versleten en heb ik hem weggedaan gezien de kosten voor mij te hoog waren gezien de waarde &. Kilometerstand van de wagen.
De 2.0 benzine blok is voor mij bekend als een degelijk blok waar normaal gezien weinig aan komt (bij correct onderhoud!)

Op 3 jaar tijd zo vaak stabi stangen vervangen is wel bijzonder te noemen...

Nog veel plezier in de UK, geniet ervan!
 
  • Leuk
  • Geweldig
Reacties: Cordoba en Zrobb
Deze heeft de 2.2 6 cil blok @AndyVR
Tot zover ik het heb kunnen vinden paar dingen bekend die mis kunnen zijn. Thermostaat en waterpomp gelijk laten uitvoeren voor verkoop. Vanos en Carterventilatie lijken in orde.
BMW specialist kijkt hem nog na als ik hem heb voor mijn peace of mind.
 
Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst en ondanks de leeftijd zal het denk ik heelrijk rijden. Ga je veel rijplezier aan beleven.
 
  • Geweldig
Reacties: Zrobb
Gezien het slechte weer deze dagen nog geen echte begin met de "nieuwe" 5 serie kunnen maken. Dus tijdens de nachtdienst maar met de sleutel begonnen. Deze ontdaan van alle lint en andere viezigheid met behulp van vochtige doekjes en een tandenstoker. Morgennacht neem ik de andere 2 sleutels mee en dan kan ik verder. o_O

Leuk feitje (vond ik iig), deze sleutels laden blijkbaar via een vorm van inductie op als je ze in de auto steekt. Betekent dat ik dus af en toe ga wisselen van sleutel om ze allebei "opgeladen" te houden. De derde sleutel is een zogenaamde "valetsleutel" en heeft geen accu. Leuke is dat je daarmee geen toegang hebt tot de kofferbak van de auto waar je eventueel waardevolle spullen kan bewaren ook als je de auto aan een valet geeft.

PXL_20221206_004224958.jpg
PXL_20221206_004234093.jpg
 
Vanmiddag met behulp van de Quickjack (van Robin) de wiel wissel gedaan. Wat was dat een relaxte wissel zeg! Ik wilde de naven schoonmaken maar die waren wonder boven wonder al schoon.
De style 33 winterset zit er nu onder en ik vind hem beter staan dan ik had gedacht.
Aangezien de temperaturen de komende week wat gunstiger zijn, tijd om de style 82 zomerset schoon te maken en op te bergen voor zijn winterslaap.

Zo staat de E39 er nu bij.

PXL_20221218_181149626.webp

PXL_20221218_181242853.webp


De auto nog steeds niet kunnen wassen maar dat komt wel :innocent: . De lak is toch nog niet perfect en toe aan polijsten dus misschien ziet de BMW eenmalig een wasstraat om gelijk de bodem te ontdoen van alle zout.

Nu de zomerset van de auto is krijgen de ~14 dagen oude naafkapjes ook een wasje en laagje Rim of Cancoat (nog niet over uit). Misschien aan een kant Rim en andere Cancoat om te vergelijken...

PXL_20221218_182459803.webp


En tot zover de update. De E39 gaat uit logeren voor wat preventief onderhoud. Onder andere:
Stuurbekrachtigingsreservoir + slagen vervangen. Er zit namelijk een filter in het reservoir en ik kon niet terugvinden wanneer die voor het laatst gedaan is.
Koelsysteem volledig nakijken en zo nodig koelslangen vervangen. Thermostaat en waterpomp zijn al gedaan voor aanschaf.

De komende tijd kan ik me iig lekker uitleven op de 107 van mijn moeder. Dan is die klaar voor de winter.
 
Vandaag de eerste 2 velgen van de zomerset uitgebreid gewassen en gedroogd. Voorlopig geen langdurige bescherming. Dat komt in het voorjaar wel.

Genomen stappen:
- Voorwas met Gyeon Iron Wheel Cleaner
- Gefoamed met P&S Brake Buster in de IK Foam Pro 2 (1:5 met water)
- Gewassen met Gyeon Q2M WheelMitt, Valet Pro kwast en TUF Shine bandenborstel i.c.m. Gyeon Bathe
- Gedroogd met de blower die ik voor het stoffen van de computer heb liggen :joy:
- Nagelopen met Gyeon Ceramic Detailer om de laatste restjes water weg te halen

PXL_20230103_154201803.jpg
PXL_20230103_154207678.jpg


Na het drogen de velgen mee naar binnen genomen zodat de banden wat sneller drogen. Ze staan nu helemaal niet in de weg in de gang... :innocent:
Later deze week zijn de andere 2 velgen van de zomerset aan de beurt. En als laatste de 2 reservewielen. Daar is niet mee gereden maar ze kunnen wel een sopje gebruiken.

PXL_20230103_163455387.jpg