• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zrobb's BMW E39 Sedan en meer

Je kan op marktplaats geluk hebben. Maar je moet uiteraard ook kijken naar de dotcode van de band. Je wil tenslotte ook geen oud bandje als reserveband in de kofferbak. Tenminste ik niet. :D
In die maat kosten de banden de wereld ook niet waarschijnlijk. Dus persoonlijk zou ik een nieuwe band kopen.
 
Deze week vrij dus een project met het interieur begonnen!
In de armsteun zit er een telefoon maar deze doet het helaas niet. Er is in de armsteun qua bedrading het een of ander stuk lijkt het en daardoor heb ik op de radio een rood lampje wat om de paar seconden afgaat. Niet het einde van de wereld maar storend genoeg. Aangezien er destijds ook een armsteun leverbaar was die een opbergvakje had, begon de zoektoch op MP voor eentje in nette staat. Die kwam vanmiddag binnen en toen mocht ik aan de slag!

Gelukkig was dit zelfs voor een leek prima te doen. 2 schroefjes los en out with the old and in with the new! De "nieuwe" armsteun heeft vooral last van plastic met soft touch laag wat afbrokkelt. Gelukkig zijn zowel het handvat als het bakje voor een paar tientjes nieuw te krijgen (en belangrijker: enigszins makkelijk te vervangen zijn). Dan is het weer helemaal fris. Het leer is verder in goede staat, valt voor mij nauwelijks op vergeleken met de rest van het leer in de auto.
Morgen verder met interieur schoonmaak!
PXL_20230418_133533322-COLLAGE.jpg

Edit:

Na het opnieuw bekijken van hoe die handvat eraantoe was besloten om handvaten van de armsteunen toch om te wisselen.
Oogt toch iets frisser. Binnenkort een nieuwe bestellen!

PXL_20230418_181532504.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vanavond een wasbeurt voor de E39!
Begonnen rond 8 uur en opeeens was het na tienen en er was iets te weinig licht voor "normale" na foto's. Dus maar 2 foto's van de parkeerlichten! :p
Verder standaard stappenplan:
- BH Touch Less uit een spray flesje als prewash
- Velgen met Gyeon Iron Wheel Cleaner, banden met P&S Brake Buster
- Lak met Gyeon Bathe
- Gedroogd met de bladblazer
- Nagelopen met Gyeon Ceramic Detailer
- Banden stonden in Gyeon Tire van ~2 weken geleden. Vanavond had ik geen zin meer om daar iets aan te doen. Morgenvroeg met Gyeon Tire Express aftoppen.

PXL_20230623_202146608.jpg
PXL_20230623_202219703.jpg
 
Vanavond een begin gemaakt met de eerste armsteun.
Ik heb zowel eentje met de telefoon als eentje met een verborgen opberg bakje. Beide hebben qua soft touch plastic hun beste tijd gehad. Zie hieronder...

PXL_20231003_161045543.jpg
PXL_20231003_161050328.jpg


Helaas is zowel de mechaniek als elektronica niet meer werkend te krijgen. Als ik ooit de telefoon "werkend" wil krijgen zou ik de hele module moeten vervangen (die in de armsteun zit). Aangezien dit tegenwoordig ook met werkende onderdelen toch niet werkt, gekozen om deze te vervangen met een opberg bakje.

PXL_20231003_161112987.jpg


4 torx schroeven verder en de verschuifbare onderkant is eraf.

PXL_20231003_172613473.jpg


Kabel van de kapotte telefoonmodule geknipt om hem door de verschuifbare onderkant heen te krijgen.

PXL_20231003_173239879.jpg
PXL_20231003_173244232.jpg


Oud vs niew!

PXL_20231003_173336305.jpg
PXL_20231003_173455455.jpg


Toen ik de armsteun voor het eerst uit de auto haalde had ik hem al schoongemaakt. Toch nog een rondje met Leather Cleaner gedaan voor de zekerheid!

PXL_20231003_173842827.jpg
PXL_20231003_173927835.jpg


Het eindresultaat:
Een refurbished armsteun voor de e39!
Een relatief makkelijke manier van opfrissen van het interieur van de e39. Deel 2 met de andere armsteun volgt! Als ze allebei af zijn mag ik kiezen tussen de twee armsteunen. Ik neig meer naar deze omdat ik hierin ook een smartphone kwijt kan. Iets wat in de andere niet gaat.

PXL_20231003_174321443.jpg
 
Die heb ik nog niet eerder gezien. Is het een soort van "vervanger" voor de OEM telefoon?
Lijkt me alsnog minder handig om hem standaard daar te hebben. Over het algemeen heb ik hem rechtop naast de aanstekeraansluiting voor de pook. Daar blijft ie mooi recht en in zich voor navigatie. En niet onbelangrijk, geen telefoonhouders op de ramen of elders in/op het dashboard.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Yep. Ze zijn er voor in het vak in de arm steun, maar ik heb ze vaker gezien bij 7series (e38) waar ze naast je elleboog zaten in geklikt. Grootste kans is eBay.de denk ik.
 
Die clip-ins gaan volgens mij niet verder dan de iPhone 4. Die zijn inderdaad een stuk recenter dan E39's, maar bij de tijd kun je ze niet meer noemen. Ik vermoed ook dat de uitsparing in de armsteun te smal is voor een moderne smartphone.

Ik zou eerder in het vakje onder de armsteun een universeel draadloos oplaadgeval klussen. Die kun je overigens ook van BMW krijgen, zijn voor meerdere modellen beschikbaar. Dan krijg je zoiets: https://bmwshop.ekris.nl/nl/accesso...w-mini-wireless-carging-opbervak-ekriswebshop

Als je daar voeding naartoe kunt leggen, zou het m.i. moeten werken. Of kan dit alleen met canbus? Vervelend dat moderne spul ;). Ik heb zo'n lader overigens in m'n daily en heb het in de 4 jaar dat ik de auto heb al twee keer gebruikt...
 
  • Leuk
Reactions: Smotske
Goh, een gekke uitvinding. Ik moet zeggen dat het interieur zo ombouwen niet heel aantrekkelijk is als je net zo makkelijk een kabeltje in je mobiel kan doen. Iets wat sneller is qua laadsnelheid en 0 aanpassingen vereist (iets wat ik waardeer omdat ik niet van plan ben om de originaliteit van de auto in te leveren).

Blijft bijzonder maar ik hou het bij een "ouderwetse" lader in de 12V aansluiting.
 
  • Leuk
Reactions: Thomaso en AndyVR
Vandaag de andere armsteun gedaan. Voorlopig de ex-telefoon armsteun geplaatst en kijken hoe dat bevalt.
Aangezien ik toch bezig was, het interieur gestofzuigd en de oppervlakken afgenomen met Gyeon Ceramic Detailer.

PXL_20231007_095518147.jpg

Hier moet ik eerst mee bezig voordat ik hem in de auto plaats. Op een paar plekjes aan de linker kant na is het leer iig erg netjes. Onderste plastic onderdeel ziet er niet helemaal goed uit, ik dacht dat dit mat hoorde te zijn. Ach ja, die is toch niet fris dus die wordt vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Yeah! Het beste stuur wat BMW ooit heeft gemaakt. Sportief, chic, comfortabel. De softtouch delen zijn makkelijk te vervangen.
 
  • Geweldig
Reactions: Zrobb
Een klein probleempje met het nieuwe stuur...airbag zat een beetje scheef in het stuur en het mechanisme waar de toeter werkt leek aan een kant ook niet goed te werken. De airbag wilde niet goed indrukken aan een kant. Eerst uitgebreid alle horror scenario's nagelopen en toen in de rust het stuur volledig uit elkaar gehaald. Wat bleek, metalen plaat waar de airbag op vastklikt was vervormd...balen want deze is bij BMW iig niet los verkrijgbaar.
Maar goed Marktplaats was de redder in nood. Een paar tientjes later had ik een goede metalen plaat (nu wist ik ook waar ik precies op moest letten). Vanochtend alles overgezet, stuur schoongemaakt en nu is ie klaar voor montage.
Zodra het plastic deel met M logo binnen is gaat het stuur erop!
 
De BMW was een paar dagen weg voor onderhoud, zowel regulier beurt + apk als wat preventief onderhoud.
Op het lijstje stond o.a.
- Olie, filters en de rest van Inspectie II (exclusief bougies omdat deze ~10,000 km geleden gedaan zijn)
- Vervangen Vanos olie leiding (begon te zweten bij de aansluiting tussen slang en banjo bout, veelvoorkomende plek waar ze als eerste gaan lekken).
- Schoonmaak van afwatering van de dorpels + bescherming i.v.m. de welbekende roestplekken bij de krikpunten.

Voor de rest gelukkig geen gekke dingen.
Onderweg terug spullen gepakt en naar de wasbox gereden om een welverdiende wasbeurt te geven. Aan het einde een vers laagje Gyeon Wetcoat overal en de auto afgedroogd.

PXL_20231123_141805792.jpg


Morgen na mijn nachtdienst ga ik bezig met stuurwiel wisselen, iets wat al een tijdje in de planning stond.
Eerst maar kijken of alles goed werkt. Zo ja bestel ik binnenkort het onderste stuk plastic (met M logo) nieuw aangezien deze niet meer netjes is (en ook anders is qua afwerking dan ik gewend ben met dit stuur). Mochten de knoppen niet goed werken dan die ook toevoegen aan mijn winkelwagentje.

PXL_20231123_155119040.jpg
 
Vanochtend was het vroeg en donker dus perfecte tijd om met de BMW bezig te gaan... :p
Al een tijdje in de planning om het stuur te wisselen van standaard MF stuur naar M Sport stuur.
Samen met een vriend gedaan. In totaal zo'n 10 minuten werk. Stuk minder spannend dan ik vooraf in mijn hoofd had.

Oud stuur:

PXL_20231124_064329082.jpg


Nieuw stuur!
Alles gelijk kunnen testen en onderweg naar huis mijn eerste indrukken gekregen. Het was vooral opvallend hoeveel kleiner deze voelt. Ja, hij is ietsjes kleiner maar dat i.c.m. dikte maakt dat ie veel lekkerder in de hand ligt.
Nu dat alles naar tevredenheid werkt is de volgende stap het vervangen van het beschadigde plastic gedeelte onder de airbag. Dit weekend maar eens fatsoenlijke foto's maken.

PXL_20231124_070802550.jpg