• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zwart leren stoelen zo mat mogelijk krijgen

Stiggy

Detailing trainee
11 feb 2024
32
30
Mijn pas gekochte auto uit 2017 is waarschijnlijk aardige gedetailed toen ik hem kocht. Ziet er erg netjes uit.

Het stuur is volkomen mat. De zwart leren stoelen zou ik graag matter krijgen dan dat ze nu zijn. Ik heb ze al helemaal schoon gemaakt (kwam eigenlijk niets af) en behandeld met Gliptone leather intensive/gentle cleaner en Glipten leather conditioner (de paardenharen borstel van CarClean die ik nog had weggemikt, wat een onding!). Ik heb het misschien een tikkie matter gekregen, maar de matte look die het heeft als het nieuw is, dat is niet gelukt.

Wat is het middel voor de ultieme mat-look? Gyeon q2m strong wellicht? Of ga ik het nooit meer als nieuw krijgen?

IMG_6356.jpeg
 
Ik heb goede ervaringen met de Gyeon Leather reinigers, ondanks dat ik zowel de mild als de strong heb staan grijp ik eigenlijk nooit naar de strong.
Ik herhaal liever dan nogmaals het proces met een 2x keer mild.

Na het afnemen nogmaals na lopen met schone doek en wat warm water en daarna nogmaals met Gyeon Prep.
 
  • Leuk
Reactions: Smotske
Goede ervaringen als in: het wordt mat?
Gliptone was destijds ook iedereen razend enthousiast over.
 
Het heeft goede reinigende eigenschappen. Ja het wordt maat, maar is natuurlijk afhankelijk van je leer.
 
Reinigende eigenschappen is niet wat nodig is denk ik. Zoals ik in mijn post aangaf is de zaak al onderhanden genomen door de detailer, heb ik zelf ook gereinigd, maar het er komt geen vuil meer af.
 
Glimmend leer duidt op vuil, vetten en dergelijke, maar 'ultiem'-mat duidt op droog leer. ;)

Gliptone + de genoemde paardenhaardborstel heeft mij nog nooit teleurgesteld. Ik gok dus dat het leder simpelweg niet zo mat te krijgen is als jij zou willen. Zijn er stukken die nog nieuw zijn en waarmee je dus de vergelijking maakt? (Leder op het stuur vergelijken met de stoelbekleding is niet echt een goede vergelijking)

Nóg meer schoonmaken of nóg agressiever kan het leer misschien matter maken, maar hoogstwaarschijnlijk zal de benodigde voeding daarna het weer tot een bepaalde glans brengen. (Geen glans omdat de conditioner dat toevoegt, maar omdat het leer dan terug is naar een gezonde staat)
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
De achterbank vind ik wel wat mooier/matter. Die is duidelijk bijna niet gebruikt. Heb nu even geen foto.
 
Foto genomen van de achterbank. Die glimt niet alleen wat minder, maar de kleur lijkt ook wat lichter/grijzer:
IMG_6362.jpeg


Zo zou ik. mijn voorstoelen graag ook weer krijgen.
 
Als je met de Gliptone leather cleaner geen goed resultaat haalt zou ik gewoon lekker iets anders proberen. Afgaande op de foto's is er ook mogelijks een soort van dressing aangebracht op het interieur (vooral zichtbaar op het vinyl deurpaneel hieronder), en mogelijks dus ook op de zetels waardoor deze een "vettig" laagje hebben:

1710159555047.png


Mijn advies: tape eerst een klein plekje af op jouw zetel, probeer met een ander product (bvb deze van Gyeon idd) en kijk wat de resultaten zijn. Zo heb je een duidelijke 50/50 en kan je beslissen om ofwel het volledige interieur hiermee aan te pakken of om eventueel iets anders (sterkers) te gebruiken.
 
  • Leuk
Reactions: Stiggy
Ik heb de Gyeon Q²M Leather Set Strong set besteld. Eens kijken wat dat doet.
(en Gummi Trim and Tyre Dressing en nog wat spulletjes. En ik had 2 weken terug ook al voor een flink bedrag besteld. Dure verslaving hobby dit!) :D
 
  • Leuk
Reactions: Ciamician
Dit lijkt op de foto’s een Alfa Guilia te zijn? M’n ouwe heer had een alfa waar het leder brandschoon ook niet helemaal mat was.
 
Ik zal het topic updaten met een foto nadat ik te keer gegaan ben :laughing:

@Smotske : Klopt, een Giulia. Helemaal mat zal dan wel niet lukken. Ik hoop de voorstoelen dan meer zoals de achterbank te krijgen.
 
Alfa heeft wel vaker glanzend leer idd, krijgt meer een satin finish dan helemaal mat. Gewoon beoordelen na het schoonmaken. Misschien is de achterbank dan een goed idee om mee te beginnen want die zal ook minder vuil zijn dan de voorstoelen
 
Yes! Heel aardig gelukt. 2x bewerkt met Gyeon Q²M Leather Strong, nog een keer nagepoetst met een vochtige microvezeldoek en gedroogd. Resultaat was een heel stuk matter.
IMG_6364.jpeg


Op de foto komt het niet zo heel goed over, maar het is nu veel meer zoals de achterbank, een mooie satijn-grijze kleur. Ik was happy. Helaas wordt het door het aanbrengen van de LeatherCoat wel weer iets donkerder en glimmender, maar het is toch beter dan dat het was.