• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zwarte spikkels op dak en motorkap

Z3clean

Detailing trainee
11 mrt 2015
6
47
Dag iedereen

Graag jullie advies : ik heb last van zwarte spikkels op mijn lak (teer/boomhars?).
Kleien lijkt het probleem niet op te lossen. Ik heb een flesje Gyeon Tar staan. Wat doe ik het best? Eerst de wagen nat spuiten met de hogedrukreiniger, dan de Tar op de motorkap en het dak spuiten en even laten inwerken, nadien opnieuw afspuiten en wassen met shampoo, afdrogen en nadien nog eens kleien?

Alvast bedankt voor jullie hulp.
 
Ik zou het gericht aanbrengen
Make-up padje met Tar op de vlek, even intrekken en afnemen
Volgende vlekje ...
Repeat until done.

Dus niet afspoelen / nat maken vooraf aan de Tar
Wel opletten dat je de Tar afneemt en niet laat indrogen
 
  • Leuk
Reactions: Aficior
Als het veel spikkels zijn zou ik:
Pre wash
Wassen
Drogen
En dan met make up padje de spikkels behandelen (anders ga je op evt vuil zitten harken...)
Hierna wassen/drogen.

Mocht Gyeon Tar niet afdoende zijn dan kun je ook Valma harsverwijderaar eens proberen op hardnekkige plekken.
 
  • Leuk
Reactions: Aficior
En anders IPA (alcohol)... Zijn er ook genoeg hier die daar veel mee van de lak hebben weten te halen.

Greetz Emiel
 
Op deze auto zaten ook spikkels, schoon gekregen met non Ferro
 

Bijlagen

  • IMG_20190712_200649002.jpg
    IMG_20190712_200649002.jpg
    78,6 KB · Weergaven: 438
Ik gebruik Autoglym Teerverwijderaar op een schone gewassen auto in combinatie met die make-up watjes (pads).
Laatst een hele grote Volvo 745 gedaan die van voor tot achter volledig onder de teer zat. Het leek wel alsof het er op was geregend.
Het zat zelfs in de deursponningen. Ik werd er moedeloos van.
Stug door deppen en wrijven met de Autoglym op ieder plekje. Stuk of tien plekjes invochten met het watje en daarna vanaf de eerste schoonvegen met het watje.
Navegen met een microvezeldoek.

Ik heb gekozen voor Autoglym omdat het niet duur is, zuinig in gebruik en perfect werkt.
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973
Ik heb ook heel veel plekjes van hars op mijn witte auto en heb net Non ferro in huis gehaald om te testen maar ik stel me de vraag of dit geen sluier ed achterlaat op bv glas, pvc en andere niet gelakte onderdelen?
 

Bijlagen

  • IMG_5181.jpg
    IMG_5181.jpg
    51,1 KB · Weergaven: 223
Een paar vragen @zamot1891, zodat ik het goed begrijp.


Vraag 1
Ik heb ook heel veel plekjes van hars

Dan heb je volgens mij een hars/teerverwijderaar nodig, zoals bijvoorbeeld deze <klik>
Of bedoelde je dat niet?


Vraag 2
en heb net Non ferro in huis gehaald om te testen

Non-ferro is een neutrale reiniger, die erg goed is in verwijderen remstof en vliegroest. Uit het tweede gedeelte van jouw zin, haal ik dat je deze "ijzer verwijderaar" (non-ferro) wilt testen op kunststof en glas?


stel me de vraag of dit geen sluier ed achterlaat op bv glas, pvc en andere niet gelakte onderdelen

Antwoord op jouw vraag:
Monello Non Ferro is een pH-neutrale reiniger voor het veilig en effectief verwijderen van remstof en vliegroest. Geschikt voor alle oppervlakken, inclusief matte lakken en car wraps.
Bronvermelding


**Edit 12.35:
Tipje @zamot1891 plak een stukje tape naast een van de plekken. Het is nu wat lastig te zijn, omdat de camera verkeerd scherp stelt.
Zoals ik het nu kan zien nl. lijkt het nl. geen hars of teer.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: zamot1891
Een paar vragen @zamot1891, zodat ik het goed begrijp.


Vraag 1


Dan heb je volgens mij een teerverwijderaar nodig, zoals bijvoorbeeld deze <klik>
Of bedoelde je dat niet?


Vraag 2


Non-ferro is een neutrale reiniger, die erg goed is in verwijderen remstof en vliegroest. Uit het tweede gedeelte van jouw zin, haal ik dat je deze "ijzer verwijderaar" (non-ferro) wilt testen op kunststof en glas?



Antwoord op jouw vraag:

Bronvermelding

Vraag 1: Dat kan eventueel ook maar doorheen het forum te lezen kwam vooral die non-ferro naar boven waardoor ik deze besteld had.

Vraag 2: Nee vooral op de lak maar er gaat zowieso product over het glas vloeien en bv plastick onderdelen. Is dit daar niet te schadelijk voor?

Ik kan niet met zekerheid zeggen of het echt hars is maar een andere mogelijkheid lijkt me eerder klein. De auto staat dagelijks onder grote bomen.