• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zwarte velgen heeft na poetsen waas/vlekken?? Help!!

CleanShadow

Detailing rookie
31 okt 2022
12
15
Hoi allemaal,

Vandaag ging ik mijn auto wassen en zoals gewoonlijk begon ik eerst met de velgen. Bij het wassen van de velgen gebruik de-ironozer (PH NEUTRAAL) en een Wheel Woolie.

Ik spuit eerst de velg nat en vervolgens spuit ik een de-ironozer erop en laat het rond de 1 minuut inwerken zodat het paars aanslaat.

Nu komt het probleem.. Bij was het wassen van de velgen slaat de velg op sommige plekken een witte waas achter en glimt deze niet zoals de achterste velg.. (zie fotos). Ik ben zelf zeer voorzichtig met mijn spullen en naar mijn weten heb ik ook niet hard geborsteld maar zachtjes gewreven.

Het probleem doet zich alleen voor op de twee voorste velgen. De auto heb ik nu ongeveer 30 dagen in bezit en daarbij heeft de BMW dealer de voorste twee velgen laten herstellen voor aflevering (had daarvoor stoeprand schade).

Nu denk ik zelf dat de velgen verkeerd zijn hersteld of niet nauwkeurig (kosten besparen?) Want bij de achterste velgen speelt dit probleem niet en toevallig alleen bij de voorste velgen die zijn hersteld door de BMW dealer.

Ik heb enkele fotos en een video in de bijlage gedaan ter verduidelijking.

Ik zou graag jullie meningen willen horen wat jullie denken hoe dit zo is gekomen?
Kan ik de dit bij de BMW dealer neerleggen of is dit gewoon pech..?

Met vriendelijke groet,
Shadow
 

Bijlagen

  • E26792EC-1897-41D7-869D-E4ED01440DA5.jpeg
    E26792EC-1897-41D7-869D-E4ED01440DA5.jpeg
    195 KB · Weergaven: 283
  • 0B110C1C-45C9-4C0F-A579-00E642792A29.jpeg
    0B110C1C-45C9-4C0F-A579-00E642792A29.jpeg
    150,6 KB · Weergaven: 280
  • IMG_1911.MOV
    4,5 MB
Laatst bewerkt:
@Quantoxx Klopt!! Maar het vreemdste vind ik nog dat de dealer inderdaad denkt er met de verkeerde coating is gewerkt. Terwijl de velgen enkel zijn gereinigd met PH neutrale shampoo en ontvetter, dus helemaal niet zijn behandeld met welke coating dan ook.

Misschien dat ik weer in herhaling val, maar de twee achterste velgen hebben precies dezelfde proces ondergaan (PH neutrale shampoo en ontvetter), echter bij deze twee kwamen geen mankementen naar boven. Deze waren overigens ook niet gerepareerd omdat de velgen achter gewoon prima waren.

Ja morgen krijg ik een terugkoppeling van de BMW dealer, ze zeiden mocht het komen door de slechte voorbehandeling/voorbereiding dan zullen ze de schade van de velgen op zich nemen.

Zoals ik nu al deze berichten lees kan het niet anders dan het ligt aan een slechte voorbereiding van het spuitwerk..
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: AndyVR
De velgen zijn hersteld bij de dealer, dit is een feit. Volgens hem zijn de velgen plaatselijk en dus niet compleet gespoten? (spot repair).

Kunnen zij bewijzen dat er een detailer/coating aan te pas is gekomen? Kunnen zij dit niet hard maken, is dit van geen waarde en dus niet van belang.

De mogelijkheid bestaat dat ze inderdaad gedeeltelijk gedaan zijn, daar zal het resultaat dan ook naar zijn. Maar zelfs met een spot repair kan en mag je zo'n resultaat niet krijgen, hoogstens zou je wat structuurverschil (sinaas) of spuitnevel "mogen" zien, geen schade achtige toestanden of lak dat loslaat/reageert ect.

Ik blijf bij mijn eerdere gedachtegang en dat is dat ze niet helemaal goed hersteld zijn, zeker nu ze toegeven er een spot repair op gedaan te hebben. Het is mogelijk maar er komen meer risico's bij kijken (zoals nu blijkt).
Dat je zelfs lak op de band tegenkwam, getuigt van weinig kunde, waardoor ik dus ook over de rest durf twijfelen.
@AndyVR Nu ik beter naar de oude fotos kijk zie ik wel soort van niet egale afwerking? Bedoelt u daarmee de spuitnevel (sinas)?
 

Bijlagen

  • B5E55CBB-F081-4B2D-AF74-C1E49B79A055.jpeg
    B5E55CBB-F081-4B2D-AF74-C1E49B79A055.jpeg
    233,3 KB · Weergaven: 95
  • 00F5B5DB-CD53-4D74-9C6C-AAA0EE010718.jpeg
    00F5B5DB-CD53-4D74-9C6C-AAA0EE010718.jpeg
    398,9 KB · Weergaven: 84
Laatst bewerkt:
Nieuwe update:

De BMW dealer heeft toen alsnog besloten om de velgen helemaal opnieuw te spuiten. Dus de band eraf, oude lak eraf en opnieuw in de lak.

Vandaag mocht ik mijn auto weer ophalen.

Nu zit ik met twee vragen:
1. Hoelang is verstandig om te wachten met wassen en eventueel de waxen/coaten?

2. Zijn er nog andere zaken waar ik met de nieuwe gespoten velgen rekening moet houden?
 
Laatst bewerkt:
@AndyVR bedankt voor uw snelle reactie! Wat bedoelt u met LSP?

Op dit moment zit er nog soort van vaseline achtige spul op de banden en velgen. Wat kan ik daar beste aandoen om dit schoon te krijgen?

Ja ik let zeker goed op dat ik alleen PH neutrale shampoo gebruik :)
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
De meeste blanke lakken van schadebedrijven kunnen niet zo goed tegen no-iron roze stink spraytjes. Fabriekslakken doen dat beter.
dus komen ze zo netjes terug, niet te vaak daarmee reinigen en zeker niet te lang laten intrekken. Bij voorkeur verdunnen door met de foamlans eroverheen te foamen wanneer je de auto doet. Het schuim wordt dan roze en je velgen zijn je dankbaar.