• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

* TEST * Sonax - Profiline CC36 Ceramic Coating (BMW E36)

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
14.930
193
34
Leersum (Utrecht)
Hey GlimKezen & GlansPoppen! :D

Bij deze een Sneak Preview van de CC36 Ceramic Coating. Voor ik dit 'nieuwe' product van Sonax op mijn ouwe Beamert smeer, probeerde ik het eerst op een testpanel. ( OK, ik kon gewoon niet wachten en toen het weer ineens een stuk koeler was MOEST ik gewoon aan de slag. :p )

Ik heb Sonax een e-mail gestuurd met het verzoek om wat meer informatie, maar heb nog geen reactie ontvangen...

Inhoud kit:
  • Ceramic Coating - Prepare 100ml
  • Ceramic Coating - Basecoat 75ml
  • Ceramic Coating - Glosscoat 60ml
  • 2 keer applicatorpad
  • Setje handschoenen
  • Suededoekje
Bijgevoegd:

De kit -->

20170622_220516.jpg


20170622_220551.jpg


20170622_220914.jpg



Voorbereiding -->

Applicatie -->

In de kit zit dus ook een suede doekje. Volgens de handleiding gebruik je gewoon de foam applicator, maar vouwt hier het doekje omheen wanneer de lak zacht en/of gevoelig is.

In filmpjes die ik zag van deze coating viel het mij op dat de foam applicators nogal piepen en dit kinkt gewoonweg niet lekker en ik heb het idee dat dit voor teveel wrijving zorgt. ( Maja, weet ik veel, haha! :p ) Dus, ik had op voorhand al een pakje van 10 suede doekjes erbij genomen.

Voor de test heb ik het wél alleen met de foam applicators gedaan.

( Stap 1 ) - PREPARE
Tja, ik heb de boel al ontvet na het polijsten, maar uiteraard gebruiken we dit nog even. Product voelt en ziet eruit zoals Prep en EX. Het neigt meer naar EX omdat het best wel vluchtig is en snel verdampt. Nadien uiteraard spekglad.

( Stap 2 ) - BASE COAT
Volgens de beschrijving moet je in werkvlakken werken van max 0,5 m2. (50 x 50 cm)
Na aanbrengen 30-60 seconden wachten en afnemen.
Na afnemen 60 minuten laten curen.


De applicator had meer weerstand/wrijving als ik gewend ben van bijv. Mohs / Si3D. De 3 strepen die ik op de applicator spoot leken halverwege het paneel niet genoeg te zijn. Ik bedacht mij dat het product waarschijnlijk niet al te best verdeelt omdat het dieper in het foam trekt, dus verdeelde ik het product eerst wat beter langs de randen van het werkvlak en verzadigde de applicator hiermee wat meer. Verdelen ging toen beter.

(Wanneer je meer panelen achter elkaar doet zal dit waarschijnlijk beter gaan)

Redelijk veel piepen en éénmaal criss-cross leek niet voldoende voor een egale dekking. Bij de tweede criss-cross hoor je dat je over de eerste banen heen glijd (2:58 - 3:08)

Ondanks goed verdelen en inwerken zag ik toch een soort van vegen/strepen waar ik was begonnen met aanbrengen. Volgens de handleiding moet je nadien afnemen tot een vlekvrij resultaat, dus ik nam aan dat het dan wel opgelost zou zijn. (Dat was het gelukkig ook!)

Afnemen ging vrij makkelijk. Uiteraard enige weerstand, maar met lichte druk en een aantal passes liet het zich goed afnemen.



( Stap 3 ) - GLOSS COAT
De werkvlakken mogen dubbel zo groot zijn als bij de Base Coat. (100 x 100 cm)
Aanbrengen en meteen weer afnemen.
Klaar voor gebruik.


Nadat de Base Coat iets meer als een uur heeft kunnen curen, bracht ik de Gloss Coat aan met de andere Applicator. Deze is een stuk groter. Het product is niet echt een spray zoals de Base Coat, maar meer een foam.
Dit product smeerde heel makkelijk en liet een duidelijke, witte waas achter. Afnemen was echter flink stroef en meerdere passes (+ doek omdraaien naar schone zijde) waren nodig en plotseling is het spekglad. In eerste instantie wrong de doek onder mijn handen door de weerstand en later kon ik met één vinger de doek over de lak bewegen.

De Gloss Coat leek op het oog niets te doen aan de kleur of glans.



Beading -->


Beading/Sheeting -->


Sheeting -->


Hmmm.... Zodra het water de lak raakt zie je rechtsonderin dat er kleine waterspots achterblijven. Ook in het midden, waar ik even wrijf, ontstonden deze. Wanneer het water deze plekken voor een tweede keer raakt, verdwijnen ze.

Wit spul op mijn bolletje -->


Hmmm... Geen idee wat dit moet zijn. Residu van de Gloss Coat? Kalk van het water?


20170623_001227_001.jpg


20170623_001238.jpg


20170623_001247.jpg



Hopelijk zit het weer de aankomende dagen mee en kan ik de auto gaan polijsten. Vervolgens de CC36 aanbrengen. (Eventueel onder een party tent)


To be vervolgd. :p
 
Laatst bewerkt:
Kan de filmpjes helaas offshore niet bekijken, maar die beading ziet er veelbelovend uit! En gezien de cure tijd, zeker interessant wanneer er geen ruimte binnen is om 24 uur op harden te wachten.:)
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Interessant!

Op 1 of andere manier trekt dit product me niet zo..
Prijs scheelt niet zo veel van een prime ofzo, en dit lijkt me toch iets omslachtiger.

Korte droog periode is interessant vior sommige, maar is voor mij niet echt van toepassing.

Misschien raak ik overtuigd als ik het resultaat op een auto zie.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Als ik thuis ben eens de filmpjes kijken. Vind de beading best netjes als ik het zo ziet. Benieuwd hoe die van Gyeon. Die is blijkbaar nog beter als ik @tembaco mag geloven :p

Bedankt voor de (p)review! @Quantoxx
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
@Michael Lammers "Die van Gyeon"...? Bedoel je de Cancoat of wat anders? :)

@Zluytr - Jah, we hebben niet allemaal zo'n rukbunker als jou! :) Het grappige is dat deze coating "CC36" heet omdat het een Ceramische Coating is die een standtijd zou hebben van 36 maanden. Echter zie je op veel filmpjes/tekst (zelfs van Sonax zelf) dat het een jaar zou moeten redden. :)

@tembaco - Prijs is aan de hoge kant, inderdaad. Ik ken de Cancoat niet, maar die heeft ook een droogtijd, toch? Als deze coating inderdaad een jaar blijft zitten en alle goede eigenshappen zolang vast kan houden, dan ben ik op zich wel tevreden. (Dat voor een coating met korte droogtijd)
 
Mooie uitleg en het product verbaasd me toch wel.Ik heb altijd waxen op me auto gehad,en nu sinds enkele tijd maak ik alleen nog maar gebruik van de pns en ben hier echt heel tevreden over betreft duurzaamheid en beading.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Update - De CC36 is al op sterven na dood. WTF?!

Ik ben nu buiten... Heb na gisteravond de kap buiten in de matige zon gelegd. Meteen de tuinslang-sproeier erop en de beading leek al minder te zijn. -->


Ik spoelde de kap af met de vaste straal en de sheeting leek ook ineens nóg slechter te zijn. Na deze eerste keer afspoelen opnieuw sproeien -->


Je mag na apllicatie de auto meteen in gebruik nemen, maar 3 dagen niet wassen. Ik deed dit nu toch maar omdat ik hoopte dat wassen misschien iets zou doen. (Born te be mild, lichte dosering) -->



Zucht... Waarom kort na de applicatie goede beading en bizarre sheeting, de volgende dag al opvallend rommeliger en na spoelen al bijna geheel verdwenen? Hmmm...

Opvallend is dat vóór het wassen er met alleen afspoelen al vermindering te zien was en ná het wassen het niet slechter lijkt te worden.

Wat heb ik verkeerd gedaan of is er verkeerd gegaan... We zullen het moeten gaan uitzoeken! De volgende test zal dus moeten gebeuren en daarbij ga ik het paneel opdelen in 2 vlakken; Alleen Base Coat - Base Coat + Gloss Coat.
 
@m@rio - Haha, @nicknameless zei het ook al, maar de eigenschappen waren vóór het wassen al drastisch afgenomen. Alsof ik een laag eraf had gespoeld. P

( 1 )
Ik ben nu buiten... Heb na gisteravond de kap buiten in de matige zon gelegd. Meteen de tuinslang-sproeier erop en de beading leek al minder te zijn. -->

( 2 )
Ik spoelde de kap af met de vaste straal en de sheeting leek ook ineens nóg slechter te zijn. Na deze eerste keer afspoelen opnieuw sproeien -->

( 3 )
Je mag na apllicatie de auto meteen in gebruik nemen, maar 3 dagen niet wassen. Ik deed dit nu toch maar omdat ik hoopte dat wassen misschien iets zou doen. (Born te be mild, lichte dosering) -->

Na het wassen heb ik overdadig afgespoeld en gespoten om de BtbM zoveel mogelijk weg te spoelen. (Tijdelijke verlaging van oppervlaktespanning). Ook heb ik een tijdje gewacht met opnieuw testen. ver het verloop van de dag nog geprobeerd en het blijft nu hetzelfde.

Er zit niets anders op dan opnieuw proberen, maar zou graag de oorzaak willen weten. :p De Hydro fobische eigenschappen zouden van de Gloss Coat moeten komen. Die smeer je op en neem je gelijk weer af, maar ik neem aan dat deze laag word versterkt door de onderliggende Base Coat.


@Bikkel - Tja, ik ken van de Si3D en Mohs dat er ook een week lang niet gewassen mag worden, dus vond die 3 dagen ook wat kort. Maja, alles gooide ik bij deze coating maar even overboord omdat alles nét wat anders is. xD
 
Wit spul op mijn bolletje -->
Hmmm... Geen idee wat dit moet zijn. Residu van de Gloss Coat? Kalk van het water?


Dit lijkt er ook meer mee te maken te hebben. De Gloss Coat is wit en ik had in mijn schone sprayfles geen residu zitten van iets. Ik heb de Gloss Coat ook goed afgenomen, naar mijn idee.
 
Je hebt, voor het wassen met BTMM, de kap met HD afgespoten? Geen pre wash oid?
Ik zou zeggen, opnieuw proberen en dan een paar dagen laten voor wat het is. Ook niet wassen binnen de aangegeven termijn dus:p

Nope! :p

- Gisteravond met een sprayer beneveld en beetje water overheen gegoten uit die fles. (Filmpjes)
- Vandaag de kap uit de schuur gehaald en buiten bij de tuinslang gezet.
- Met tuinslang gesproeid en de beading was er zeker wel, zoals een goede verse wax, maar beduidend minder.
- Afgespoeld met vaste straal en de sheeting was toen al ineens ruk.
- Opnieuw sproeien en de beading was ruk.

''.... Hmm... Hoe dan?! ... Naja, ik mag eigenlijk nog niet wassen, maar moet toch weten Hoe-of-Wat''

- Gewassen met een beetje BtbM en een schone IncrediMitt en goed gespoeld. Opvallend was dat je nu ook weinig merkte van beading/sheeting.
- Forumbericht geplaatst. (Nu bewerkt)
- Nog even zitten Googlen naar info omtrent CC36.
- Opnieuw sproeien.
- Alles ruk. :p

Vind het ook wel apart dat de hydro fobische eigenschappen van de Gloss Coat moeten komen, maar dit smeer je erop/erin en neem je al snel weer af. OK, misschien is de hechting heel snel en kan je daarom de auto weer gaan gebruiken (vervuiling/regen/etc) en zou dit nog lang moeten werken ook.
 
@m@rio - Enkele uren later heb ik Bathe+ aangebracht op het naastliggende vlak. De kap heeft tot dan een tijd in de zon/schemer gestaan.
Opnieuw sproeien en dan zie je op het voorste vlak de Bathe+ die zijn ding doet, op het achterste vak de CC36.

Er gebeuren nog wel dingen, maar WTF...

.


Ik haalde de tape weg en sproeide opnieuw. Je ziet dan duidelijk dat de Bathe+ mooi sheet richting de tape-lijn tussen beide vlakken.

 

Dit lijkt er ook meer mee te maken te hebben. De Gloss Coat is wit en ik had in mijn schone sprayfles geen residu zitten van iets. Ik heb de Gloss Coat ook goed afgenomen, naar mijn idee.

Geen verstand van detailing maar kan het zijn dat de coating de eerste dag of iets droog moet blijven? Misschien dat je hier de Gloss Coat wegspoelt en die lijkt mij de Base Coat te moeten beschermen waardoor deze dan nu ook aangetast is.
 
@m@rio - Ik heb op de eerste mail nog geen reactie, een tweede zal ook weinig opleveren, denk ik. :p Maar, ga er wel een mailtje achteraan sturen.

Ja, Bathe+ heeft mooie eigenschappen, maar gisteravond waren die van de CC36 veeeel beter. :)

@Istnogferarie - Na de Gloss Coat kan je de auto weer gebruiken. In mijn boekje houd dat ook in dat hij nat mag worden. ;) De Gloss Coat heb ik goed afgenomen en dan zou ik hem ook wegwrijven, als je hem 12 uur later ook weg kan spoelen, lijkt mij?
Er is nog iets aanwezig op de lak. Het water reageert anders als de naastgelegen onbehandelde vlakken. Dit is misschien die Base Coat.


Mannen, bedankt voor het meedenken! Waardeer ik.
 
Laatst bewerkt: