• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail Duo-Detail Alfa 156 2.5 V6 + Lexus IS250 met Patrick DW

EJ2NH503P

Detailing guru
14 jan 2016
671
148
35
Zoals sommigen hier misschien al hadden gelezen, hebben we afgelopen weekend samen met vriend en mede-forum member @Patrick dw allebei onze auto's een full detail gegeven.

Wat hebben we onder handen genomen?

Alfa Romeo 156 2.5 V6 van Patrick DW
Bouwjaar: 2003
Kleur: 680 Grigio Metallico
Laatste Full Detail: ca. 2 jaar geleden

Lexus IS250 van EJ2NH503P
Bouwjaar: 2006
Kleur: 1G0 Smoky Granite Mica
Laatste Full Detail: Juni vorig jaar


Vrijdagavond

Gezien dat Patrick in Friesland woont en ik in Limburg was het er nog niet eerder van gekomen om samen te poetsen. De voorbereidingen voor de full details begonnen dan ook met 240km afstand er tussen.

Ik heb de Lexus al voorbereid, zodat ik hem bij Patrick alleen nog maar even hoefde te wassen. De wielen dit keer over geslagen. Ik moest immers nog naar Friesland rijden, dus die werden nog wel vuil. Zodoende werd het een 2 bucket wash. Voor het wassen heb ik de Lexus even geweekt met Dodo Juice Crudzilla. Dit stript echt zo'n beetje alles van je lak, ook de wax. Vervolgens de auto gewassen met Gyeon Bathe en een MFM Incredimitt. Na het wassen de auto nat gelaten en een rondje met Non-Ferro gedaan om de lak te ontdoen van vliegroest. Deze goed afgespoeld, Dodo Born Slippy en Monello Dolce Verde gepakt en de liggende delen en de stukken achter de wielen even gekleid. Tot slot de auto nog een keer goed gespoeld en gedroogd.

1.jpg


Vrijwel gelijktijdig kreeg ik een whatsappje van Patrick. Hij was de 156 ook alvast aan het voorbereiden. Zijn schoonmaak bestond uit: een pre wash met Monello Artico Foam, een wasbeurt met Dodo Born to be Mild, reinigingsbeurtje voor de velgen met Kenotec Wheel cleaner, deze ook gebruikt om de lak te ont-ijzeren, een rondje kleien met Born Slippy en Monello klei en een rondje Gyeon Prep om het af te maken.

2.jpg


Opvallend aan de Lexus was dat de lak nog een serieuze diepe glans had, zelfs nadat alle bescherming er af leek te zijn, te oordelen aan het water wat totaal plat op de lak lag. Opzich niet heel vreemd dat hij nog diepte had voor een auto die vertroeteld wordt, maar wel opvallend als je later in dit verhaal ziet wat er allemaal in de lak zit... Ook mooi te zien op deze foto dat de koplampen wat liefde nodig hebben.

3.jpg


Zaterdag

Op Zaterdag ging de wekker vroeg voor mij. Eerst even snel een bakker overvallen, want ik moest natuurlijk wel een Limburgse vlaai exporteren naar Friesland. Vervolgens mijn spullen ingeladen en er achter gekomen dat ik ofwel te veel meeneem of een auto met een te kleine kofferbak heb. De rooie rugzak bevat trouwens alles wat ik voor mezelf nodig had, de rest van de kofferbak was voor de auto.

4.jpg


Na een lekker ritje bij Patrick aangekomen en even uitgeladen. Je zou toch zeggen dat we samen voldoende materiaal hebben voor een leuk poetsklusje...

5.jpg


Vervolgens de IS250 snel nog een keer gewassen om het vuil eraf te halen wat hij onderweg naar Friesland nog opgeraapt had. Pre-washje met Monello Foam en de wasbeurt met Born to be Mild.

6.jpg


Vervolgens de auto's naar binnen gerold en ieder begonnen aan een auto.

Mijn Lexus heeft een beige stoffen interieur. Dat staat geweldig bij de donkergrijze lak, maar is extreem besmettelijk. Dit geeft ook een beetje ruzie met mijn liefde voor donkere jeans. Om hier vanaf te komen George in de arm genomen. De Numatic Extractor gevuld met Autofinesse APC en aan de gang gegaan. Mijn interieur is nog bewonderenswaardig schoon, maar er zaten toch een paar echte vlekjes in de bekleding. Deze eerst even voorbehandeld met poorboys APC+D 1:10 en een borsteltje. Daarna met de extractor erover. Vrijwel alles uit de bekleding kunnen krijgen. Zelfs de blauwe jeans waas is zo goed als volledig eruit.

9.jpg


Ondertussen was Patrick met de Rupes 19 Rotary, Rupes Blauwe pad en Rupes Coarse Rotary Compound aan de slag gegaan op de Alfa. Ideaal bij de correctie waren de Scangrip lampen die Patrick heeft. Ik gebruik zelf de kleine pen als controle lamp, Patrick heeft ook nog de grotere looplamp en twee Multimatch statief lampen. Met die dingen zie je echt alles!

8.jpg


Ik heb ondertussen de koplampen van de Lexus al even aangepakt. Nat opgeschuurd met korrel 2000, 3000 en 4000 en vervolgens opgepolijst met de Rupes Nano op Rotary stand en de Rupes 75.

7.jpg


Ondertussen was Patrick rond met de eerste correctie op de 156. Helaas waren de swirls op de Alfa bijna niet op foto te krijgen. Gelukkig lukte dat op de Lexus wel prima.

10.jpg


Deze ook zijn eerste correctieronde gegeven met de Rupes 19 en dezelfde combi als op de 156. Het was voor mij de eerste keer in jaren dat ik met een Rotary werkte. In eerste instantie heb je als doorgewinterde Bigfoot DA gebruiker alleen maar ruzie met zo'n ding, maar gaandeweg werden we vriendjes en begon ik vooral de geweldige correctiekracht van de 19 te waarderen. Ik ken de lak op mijn auto een beetje en ik weet zeker dat ik met een DA uren en uren bezig was geweest om een gelijkwaardige correctie te halen. Opvallend is trouwens dat de blauwe Rotary pads van Rupes een stuk zachter zijn dan de DA pads, vergelijkbaar met de gele finishing pads van een Bigfoot.

Na de eerste ronde waren de ergste swirls er zoals gezegd uit, maar daar kwamen wel prachtige hologrammen voor in plaats. Dit is uiteraard normaal bij wat grovere correctie met een Rotary, maar is toch even schrikken als je je lak eigenlijk alleen maar slechter gemaakt lijkt te hebben...

11.jpg


Wat verder opvallend is aan de Rotary is dat hij meer glans lijkt te geven na de eerste correctie. Dit ondanks de hologrammen. Dit was vooral op de 156 extreem goed te zien. Deze leek na het eerste rondje al heel veel natter.

Wat verder heel mooi is aan corrigeren met een rotary is dat je ook geisoleerde krassen heel gericht kunt aanpakken. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar onderstaande krassen in het kofferdeksel van mijn IS250. De drupjes polijstmiddel even gebruikt om te laten zien waar de krassen lopen en om de camera te focussen.

12.jpg


Na twee hits met de Rupes 19 waren deze verdwenen. Dit ook zo gedaan met een paar krassen in het dak, het achterscherm en op het voorscherm. Dit keer een tape-je om de camera op dezelfde plek te focussen als in bovenstaande foto.

13.jpg


Na de correctie met de Rotary overgegaan op Nanolex grijs pads op de Rupes 15 met Meguiars M105 om de hologrammen te verwijderen. Hiermee doorgewerkt tot laat in de avond. Om 12 uur besloten om de rest op Zondag te doen.

15.jpg


Zondag

De wekker wederom vroeg gezet en met frisse energie verder gegaan met finishen. Hiervoor mijn favoriete combi van Nanolex blauw en Meguiars M205 gepakt. Dit gaf op de Alfa een prefecte afwerking. Op de Lexus dachten we toch nog iets van een waas te zien, ondanks de ontegenzeggelijke glans en diepte.

14.jpg


Besloten om toch nog een stapje fijner te gaan. Patrick heeft de Lexus vervolgens heel fijn afgewerkt met Gyeon Primer op Rupes wit foam. Dit haalde het laatste waasje weg en gaf een nog diepere glans.

Ondertussen was ik begonnen om de 156 af te werken. Eerst even alle polijststof eraf gewreven met wat Gyeon Prep, de sluitkanten even nagelopen met wat Poorboys Spray and Wipe, de ramen even schoon gemaakt met Nanolex Glass Cleaner en de chroom delen opgepoetst met Poorboys Pro-Polish.

16.jpg


Daarna mijn cadeautje uitgepakt wat ik mezelf onlangs gegeven had en op de Alfa begonnen met Swissvax Cleaner Fluid. Dit is een glaze achtig product zoals Dodo Lime Prime. Voor iedereen die roept dat zoiets niets meer toevoegt na goed polijsten zou ik aanraden om het een keer te proberen... Jesus wat geeft dit een natte glans!

16_2.jpg


Om het af te maken de Alfa Romeo voorzien van de laatste nieuwe aanwinst in mijn wax collectie: Swissvax Concorso. Ik heb heel lang getwijfeld om een wax van Swissvax te kopen, maar allemachtig wat is dit mooi spul! Ik heb met waxen uit het hogere segment gewerkt zoals Waxaddict Custom Showgloss, maar niets wat in de buurt komt van de prachtige warme glans van de Concorso. Misschien nog wel belangrijker dan de glans vind ik de verwerking van de wax. Ik heb nog wel eens ruzie met waxen die lastig af te nemen zijn of heel nauw luisteren qua dun en gelijkmatig aanbrengen. Niet van dit alles met de Swissvax. Gewoon erop wrijven met een padje, swipe testje na een minuut of 10 en opwrijven met een Microfiber Madness Crazy Pile.

De wax neemt super makkelijk af, de doek loopt niet snel vol met residu, zoals bij veel show-waxen en de geur is heerlijk. Ja, zo'n potje wax (en cleaner fluid) kost onbeschoft veel geld, maar je krijgt er wel echt een prachtig product voor! Zowel Patrick als ik waren echt diep onder de indruk van de glans van deze producten. Door de jaren heen hebben we toch best wat dingen geprobeerd, maar dit is wel echt next level!

17_2.jpg


Ondertussen was Patrick bijna klaar met de laatste stap polijsten op de Lexus. Ik heb nog snel even de bandjes van de 156 voorzien van wat Gyeon Tire en het leer even gereinigd en beschermd met Dodo Juice Supernatural Leather Cleaner en Sealant.

Vervolgens de Lexus ook even ontdaan van polijststof, de ramen gepoetst en voorzien van Turle Clearvue, de "plastic V6" onder de kap voorzien van wat Auto Finesse Revive en ook hiervan de bandjes in de Gyeon Tire gezet. Ook op de IS250 (uiteraard) afgewerkt met Swissvax Cleaner Fluid en Concorso Wax.

18.jpg


Helaas begon het inmiddels donker te worden buiten en ook nog te regenen. Zodoende voor de eindfoto's een beetje creatief moeten zijn en een setupje gemaakt met scangrip lampen. Ik vind het echt jammer dat het weer roet in het eten gooide, want ik had graag een uitgebreide shoot gedaan na zoveel poetswerk. Voor nu moeten jullie het dus met wat indoor plaatjes doen...

DSC_0516kopie.jpg


DSC_0528kopie.jpg


Naamloos_1.jpg


DSC_0531kopie.jpg


Naamloos_2.jpg


Nog erger was natuurlijk dat ik ook nog door slecht weer 240 km naar huis moest rijden met mijn fijn gepoetste auto... In Friesland waren het nog wat miezer regendruppeltjes, hoe dichter ik bij Roermond kwam hoe slechter het weer werd. Bij Venray was de lucht continu verlicht door de bliksem, bij Venlo stonden er al plassen op de ZOAB, in Roermond stond uiteindelijk 10cm water op de straten en liepen huizen onder... Mooi weer om met je vers gepoetste auto doorheen te gaan...

Vanochtend stond de Lexus er dan ook nogal nat bij. Positief bekeken kon ik wel meteen de beading van de Concorso beoordelen.

21.jpg


22.jpg


Bij Patrick stond de auto gelukkig binnen en hij heeft hem vandaag pas even naar buiten gerold toen het droog was. Op de Alfa is dus wel echt mooi te zien wat we bereikt hebben.

20.jpg


19.jpg


Ondanks het nogal natte einde was het toch een ontzettend geslaagd weekend. We hebben gezellig samen gewerkt en de auto's zijn enorm opgeknapt. Ook hebben we wat technieken van elkaar af kunnen kijken en producten en materialen van elkaar kunnen proberen. Uiteindelijk waren we allebei ook nog eens serieus verrast door de Swissvax producten en de resultaten die daarmee te bereiken zijn. Al met al dus een weekend waar we allebei met veel plezier en voldoening op terug kijken! Volgend jaar weer...?








 
Laatst bewerkt:
Heel mooi gedaan! Ben blij dat de keuze voor een “next level wax” je is bevallen, je stelt wel eens wat voor maar het geld wat het kost is niet mis en je kunt dit niet voor een ander beslissen.
Zo zie je maar dat reisafstand helemaal geen probleem hoeft te zijn.
 
Zoals we van je gewend zijn, weer een uitgebreid verslag met mooie foto's;) En natuurlijk een super strak en stralend eindresultaat van beide auto's:heart_eyes::cool:
 
Volgende keer misschien iets meer voorbereid de dag beginnen? Er stond niet erg veel aan spulletjes ;)

Ja, was inderdaad een beetje magertjes, maar ja, soms moet je het doen met wat je hebt :p

Ziet er goed uit! geen last van het nazweten van de concorso?

We hebben beide auto's na 2 (Lexus) en 3 uur (Alfa) na het aanbrengen nog een keer nagewreven met een verse doek, maar ik had niet echt het idee dat er nog wat op zat.

Heel mooi gedaan! Ben blij dat de keuze voor een “next level wax” je is bevallen, je stelt wel eens wat voor maar het geld wat het kost is niet mis en je kunt dit niet voor een ander beslissen.
Zo zie je maar dat reisafstand helemaal geen probleem hoeft te zijn.

Na het geprobeerd te hebben kijk ik best wel anders tegen de producten van Swissvax aan. Ik heb eigenlijk nog niet eerder met producten gehad dat ik ze echt spectaculair anders / beter / mooier / fijner vond dan goedkopere alternatieven, vaak betaal je veel meer voor een klein beetje extra. Dat wauw effect had ik nu (gelukkig) wel. Natuurlijk is het heel veel geld, maar je krijgt wel echt waar voor je geld en als je het per applicatie gaat tellen valt het eigenlijk ook wel weer mee. Ik twijfelde echt al een jaar om deze producten te proberen. Jouw opmerking heeft me een beetje over de streep getrokken om het toch maar te doen. Waarvoor dank!

Mooi verslag en lekker resultaat. Geen rugklachten nu ?

Nee, valt eigenlijk heel erg mee. Vooral heel veel voldoening overgehouden aan dit weekend.
 
Ik zie het zo: er zijn vele meningen over evt. Meerwaarde van diverse producten in diverse prijsklasses. Ikzelf let daar nooit zo op, dat een Samsung tv beeld geeft is zo, heb je meer nodig voor het doel? Ik niet, maar ik koop zelf liever een goede Loewe (of andere hoger geprijsde) waar bepaalde kwaliteits componenten voor mij een meerwaarde geven (ook aan het beeld en de levensduur) en me dus idd het wauw gevoel geeft. Soms valt me dit ook tegen bij sommige producten maar dat is het risico.
Ik ben blij voor je dat het product bevalt iig, weer een ervaring rijker en een prachtig resultaat x2.
 
  • Leuk
Reactions: EJ2NH503P
Lekker verslag gasten! Leuk om te lezen. Mooi resultaat gehaald en ik vind het best dikke foto's zo in het donker! Maar hebben jullie het wel kunnen redden met maar een paar producten? o_O

Als ik het van te voren wist, was ik even langsgekomen! Gebeurt er eindelijk is wat in Friesland, ben ik weer te laat :p:p