• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Voor en-nadelen van coating?

1.8Turbo

Detailing trainee
28 mei 2016
26
35
31
Hallo allen,

Kan iemand deze amateur makkelijk uitleggen wat de voor en nadelen zijn van een coating, glasscoating en Ceramic coating?
Ik heb meerdere YouTube filmpjes gezien, maar vraag het liever aan deze specialisten hier!

Groeten!
 
Kort door de bocht, maakt de lak minder kwetsbaar, geeft een glas achtige glans (discutabel) en is ontzettend duurzaam.
Met welke doelstelling wil je deze info hebben? Het is namelijk een nogal erg brede vraag...
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en 1.8Turbo
Vooral als je weinig tijd hebt is een coating handig. Weinig onderhoud en auto blijft over algemeen langer schoon. Vuil is er gemakkelijk af te wassen.

Wax heeft een iets warmere look vindt ik. Glascoating is glas achtiger
 
  • Leuk
Reactions: 1.8Turbo
Kort door de bocht, maakt de lak minder kwetsbaar, geeft een glas achtige glans (discutabel) en is ontzettend duurzaam.
Met welke doelstelling wil je deze info hebben? Het is namelijk een nogal erg brede vraag...

Dank voor je reactie, ik wil (mogelijk) mijn auto laten voorzien van zo'n coating, vandaar.
Ik ben alleen bekend met wax.
 
Nadeel: Waterspots. :D

Men denkt vaak dat een coating er voor zorgt dat er geen omkijken meer is naar de auto en deze sowieso helemaal schoon blijft, maar onderhoud is nog steeds nodig. ;)

Wat voor onderhoud voer jij dan uit? :)

Ik doe heel af en toe eens een rondje aquafobia, maar dat is het dan ook wel. Ben ondertussen toch wel 40-50kkm verder. Coating houdt het echt nog prima. Enkel onderkant voordeur wordt het wel minder. Daar komt altijd veel slijtage vuil voor (en zout / pekel).

Ter info, ik heb Nanolex Si3D op mijn auto zitten.
 
40-50k?? @ArnoldG ?
Haalt/haalde die cc36 dat ook @Quantoxx ??
Laatste keer dat ik een full detail heb uitgevoerd is 2 jaar geleden. Ik was de auto de laatste tijd echt niet veel ivm drukte met afstuderen.

Tijdens deze 2 jaar heeft de auto een jaar elke dag op het dok in Antwerpen gestaan (veel zout , zee) en rij inmiddels een jaar 120 km per werkdag.

Vooral de zijkanten en achterklep houden het echt nog goed. Exacte km : 42162 sinds aanbrengen van Si3D coating. Dat was een jaar en tien maanden ongeveer geleden.
 
Laatst bewerkt:
Waterspots kan maar hoeft niet. Ik heb er in ieder geval weinig last van.
Ander nadeel, als je plaatselijk iets wil bijwerken door polijsten.
Daarna zal je het hele paneel opnieuw moeten coaten. Met alle voorbereidingen die daarbij horen.
Ik heb wel eens een klein stukje van een deur opnieuw gecoat, maar dat bleef zichtbaar op mijn zwarte auto.
Een heel paneel valt niet op.
Groeten Martin.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en Aficior
@ArnoldG - Onderhoud als in wassen. :p

Waterspots is de achilleshiel van een coating. Vervuiling/mineralen die inbranden, dat gebeurt sneller op een auto waar dus geen ''onderhoud'' wordt gedaan. :D

@Marcel1973 - De CC36 werkt al een hele tijd niet meer. :p Blijkbaar is de pH-tolerantie niet zo denderend en Sonax laat niets meer van zich horen wat dit betreft, dus daar ben ik wel klaar mee. ;)
 
Alleen in de uithardingsperiode zijn coatings gevoelig voor waterspots toch? Na die tijd (1 dag tot 2 weken?) Heb je daar volgens mij geen last meer van.
 
  • Leuk
Reactions: Zluytr
@Jansen - Ik heb gisteren vrijwel dezelfde vraagstelling van jou gelezen in een ander topic over coatings. :p (Ouder topic)

In mijn ervaring blijft een coating nadien ook nog gevoelig hiervoor. Zover ik weet werken waterdruppels als een vergrootglas en kan de zon vervuiling/mineralen in laten branden.
 
@Quantoxx Ik spuit tussendoor de auto af met demiwater/glansspoel als ik toch ga tanken. Ik blaas hem wel met lucht voor een deel droog maar niet alles, de rest rij ik er vanaf. Echter viel me wel op dat ik hele kleine spikkels had (ook ergens anders vermeld). Voor mij leken het miniscule waterdruppeltjes (ringetjes dus) maar ik ging er vanuit dat het met (in mijn geval) Cancoat niet zou kunnen. Nu ik dit lees heb ik toch het idee dat het komt door het tussentijds afspuiten en niet helemaal drogen, het was die dagen namelijk goed warm dus ondanks dat het grootste deel tijdens het rijden eraf ging zou dat dan wel e.e.a. verklaren.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Heb vorige maand de Syncro coating geplaatst, en heb de indruk dat de Skin toplaag minder gevoelig is voor waterspots.
Voordien gebruikte ik enkel Mohs en had ook na de uithardingsperiode last van ingebrande watervlekken, iets wat nu echt wel beter lijkt
 
Dank voor je reactie, ik wil (mogelijk) mijn auto laten voorzien van zo'n coating, vandaar.
Ik ben alleen bekend met wax.

Voor mij geen wax meer, ik heb gewoon geen zin om iedere 2-3 maanden weer te boenen.
Ik heb aardig wat auto's behandeld met een glasscoating en altijd met super resultaat.
De glans is vele malen beter en mooier dan met wax en blijft veel langer zitten.
Niet te lang over nadenken zou ik zeggen!
 
Glans behaal je met polijsten, glans verschil is zeker niet he juiste argument om een coating aan te bevelen.

Er zijn namelijk waxen die veel meer glans geven dan coatings.

Duurzaamheid, water en vuil afstotendheid en bescherming zijn argumenten om voor een coating te gaan.

Waterspots is alleen in het begin een issue.. maar daar heb je weer producten als Cure voor.
 
+1 voor @Zluytr :D

Als iemand zou vragen; ''Hoe krijg ik zoveel mogelijk glans?'' Dan zou ik niet denken aan een coating, maar goed polijstwerk en wat je er daarna overheen smeert is bij lange na niet zo belangrijk. ;)
 
Coating is in mijnervaring ook veel UV bestendiger. Als je een auto hebt waarvan de lak verkleurt en je doet er een coating overheen blijft de kleur veel langer stand houden!