• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welk middel starten polijsten?

danstijl

Detailing addict
3 apr 2018
45
50
44
Lent
Beste Cleaners,

De verslaving van detailing is al een tijdje begonnen en ga toch maar een excentrische polijstmachine kopen.
Met de hand gaat goed maar soms blijven er lichte krasjes (soms wat swirls) aanwezig. Had al wat middeltjes van Monello en meguiars gebruikt qua polijstmiddel (mezzo, finale)en dan met de hand.
Heb nu zoveel gelezen en filmpjes gezien, maar ben benieuwd, als je de allereerste keer met de machine aan het werk gaat, wat raden jullie aan met welk polijstmiddel/ compound te starten, om te zien de mate van krasjes die al weg gaan. Ook qua verwerken en dat ik niet snel fouten kan maken.
MIsschien een alles in 1 pasta of lichte polijstmiddel? Weet dat het persoonlijk is, maar zal vast wel een product zijn waarmee de meeste uit de voeten kunnen.
Graag ook welke pad erbij, dan kan ik het tegelijk bestellen.

Alvast bedankt!
 
Dan zou ik eens kijken bij de starterkits met een DAP.
Als je al met Monello werkt en dat beviel is er een mooie en complete kit met pads en pasta. Wat je nodig hebt om jouw auto aan te pakken hangt niet zozeer af van het middel, maar van de lak. Is deze zacht dan kun je met een lichte combi al resultaat boeken, bij een harde lak zul je met een zwaardere combi moeten beginnen.
Het enige wat dat kan uitwijzen, is de veelbesproken testspot! Met een DA kun je weinig schade aanrichten, dus met een kit die van zwaar naar licht compleet is, kun je voldoende proberen. Zelf ben ik met de Scholl set met DAP900v3 begonnen, omdat ik een voorgevoel had met duitse lakken met de S3/S30 combi goed uit de voeten te kunnen. De Monello lijn voldoet ook prima, die heb ik er inmiddels ook bij.
 
Jup, What he said :p

Een all-in-one product is juist niet goed om mee te testen. Deze hebben veelal verhullende eigenschappen en daardoor zie je niet wat je nou eigenlijk gedaan hebt. ;)

De DAP met de Monello-lijn is een goede basis. Meerdere gradaties pad en polijstmiddel om mee te ouwehoeren. :p
 
Ok, bedankt! Moet alleen dus de pads bestellen. Klopt het dat ik van Monello de gele en witte moet halen.
Wat is bij machinaal polijsten de volgorde van kleur pads?
Met de hand begon ik met oranje (mezzo) en daarna wit (finale), geld dat ook voor machinaal?
 
Type pad ligt ook aan de lak.
Ik gebruik bijv regelmatig ook groen, voor net wat meer bite dan wit. Maar oranje bijv, nog nooit gebruikt.

Pak een paar van elke en zorg dat je goed schoonmaakt tussendoor.
 
  • Leuk
Reactions: D!m!tr!
Ik zit momenteel met hetzelfde vraagstuk. Gerealiseerd dat ik meerdere pads nodig zou hebben en ik niet weet welke pads op mijn lak (Seat) goed zullen werken.

Met handpads geprobeerd maar weinig tot niets aan correctie op de auto. Andere auto (Peugeot) ging prima maar deze lak wil niet met de hand ;)

Besluit voor een DAP staat vast maar voor het overige ga ik langs bij CC om samen te kijken wat goede keuzes zijn voor eigen auto. Zo kan ik direct proberen en weet ik zeker dat ik een goed (op maat) advies krijg.

Wellicht is dit voor jou ook een handige optie @danstijl ?
 
Mijn ervaring is dat met zowat elk "setje' polijstmiddelen wel iets leuks te doen valt, resultaten zijn in mijn ogen om het even.

Rupes/monello/scholl/gyeon allemaal top.
Als je de ; 3 stappen pakt met bijbehorende pads dan gaat het goed komen.
Fijn starten en wanneer nodig naar grover.

Ik zou een merk en lijn pakken wat jou aanspreekt prijs technisch gezien, als er iets in praktijk naar voren komt wat je niet bevalt aan je pasta kun je gericht zoeken naar andere pasta voor in toekomst.
 
Moet alleen dus de pads bestellen. Klopt het dat ik van Monello de gele en witte moet halen.
Wat is bij machinaal polijsten de volgorde van kleur pads?
Met de hand begon ik met oranje (mezzo) en daarna wit (finale), geld dat ook voor machinaal?

conv_1107-jpg.782


Veloce - Dit is de grofste gradatie. In de basis gebruik je deze met een Gele Pad.
Mezzo - Dit is je medium gradatie. In de basis gebruik je deze met een Oranje Pad.
Finale - Dit is je fijnste gradatie. In de basis gebruik je deze met een Witte Pad.

Deze basis kan je aanhouden voor vrijwel alle lakken. Wanneer men heeft geleerd kritischer te kijken, dan komt men soms lakken tegen die nét wat beter reageren op bijv. Veloce - Oranje of finished de lak beter op Finale - Oranje. Zo staat in dit schema bijv. dat je Finale op een Zwarte Pad kunt doen, maar een Zwarte Pad (Zwart is hetzelfde als Rood) heeft geen cutting factor en heeft dus heel zacht foam. Wederom; sommige lakken vinden dit juist fijner, maar de basis werkt vrijwel altijd.


Ik zit momenteel met hetzelfde vraagstuk. Gerealiseerd dat ik meerdere pads nodig zou hebben en ik niet weet welke pads op mijn lak (Seat) goed zullen werken.
Met handpads geprobeerd maar weinig tot niets aan correctie op de auto. Andere auto (Peugeot) ging prima maar deze lak wil niet met de hand ;)
In mijn ervaring heeft Seat veelal een harde lak. (Een testspot zal dit moeten uitwijzen) De grofste combi is Veloce - Geel en op harde lakken kunnen er dan al snel meerdere hits nodig zijn om de correctie naar wens te krijgen. Meerdere gradaties polijstmiddel én pad is nodig, maar meerdere pads van elke gradatie in huis hebben in toch wel ERG lekker! :D
 
  • Leuk
Reactions: D!m!tr! en FarAlley
Check @Quantoxx
Vandaar mijn bezoekje aan cc. Wellicht daar al gezamenlijk de lak beoordelen (indien dit kan kwa tijd enz) sowieso van plan om 2 van elk in 3,5 en 5” te nemen daarnaast zag ik dat de paarse scholl pads in de “bonus” zijn dus wellicht is dat dan nog een optie mits de lak het nodig heeft :)
 
@Jahe - Jup! Ik weet niet of CC een testspot voor je kan maken, maar de nodige kennis kunnen ze je wel instampen. :p De combi ''compound + Spiderpad'' is ook veelgeliefd op hardere lakken.
 
  • Leuk
Reactions: Jahe