• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stappenplan en productcheck motorfiets

StephanMT

Detailing chief
Tester of Bling
5 okt 2018
294
75
Almere
Wellicht dat sommige het al langs hebben zien komen maar volgende week zaterdag ga ik dan mijn eerste motor ophalen bij de dealer en het betreft gelijk een gloednieuwe... Deze wil ik natuurlijk alle liefde geven die hij verdient dus vandaar dat ik het detailen weer wil oppakken.

Heb contact gehad met CC en tot nu toe heb ik dit al bij elkaar. Hoop dat jullie mij verder kunnen helpen met een stappenplan en wellicht nog een toevoeging qua product(en).

Misschien goed om te vermelden dat ik een Kärcher k4 full home en car hogedruk pakket heb aangeschaft.

Lijstje tot nu toe:

COLLINITE Liquid Insulator Wax no 845

MONELLO Easy Detailing Finishing Hand Pad - Black

MONELLO Peluche Verde Trio - 45x45cm

MONELLO Wash Mitt

DODO JUICE Born to be Mild shampoo

MONELLO Senza Acqua Piazza Drying Towel 45x45

MONELLO artico magico snow foam

NANOLEX Insect Remover

MONELLO Non-Ferro

Valet Pro velgen kwast 25mm

Gyeon Q² Trim Protection Kit

Wellicht dat CC nog een mooie kortingscode heeft voor dit allemaal?:cool:
 
Laatst bewerkt:
Heb je nog geen Foamlans/Emmers/Grit Guards? Voor zowel motor als auto is een goed was-arsenaal toch wel het begin. ;)

(VOOR)WASSEN -->
  1. Sterkere prewash in een sprayer/drukpomp of mildere foam zoals de Artico Magico in de foamlans.
  2. Voorwas laten inwerken.
  3. Afspoelen.
  4. ...(Insect Remover gebruiken indien nodig - Eveneens in laten werken en afspoelen)...
  5. Non-Ferro sprayen op merendeels van de motor. (IJzerdeeltjes lossen op, maar is ook een goede extra voorwas)
  6. Non-Ferro laten inwerken. (Kleurt paars bij aanraking met roestende ijzerdeeltjes)
  7. Non-Ferro inborstelen met natte kwast, gaat nu flink schuimen c.q. heractiveren.
  8. Non-Ferro opnieuw laten inwerken.
  9. Afspoelen.
  10. ...(Indien nodig herhalen)...
  11. Handwas. (Handschoen/kwast/borstel)
  12. Afspoelen.
  13. Kleien (Voldoende glijmiddel gebruiken. De klei mag niet drooglopen, anders trek je er ''*marring'' in)
  14. Afspoelen.

*Marring - De klei loopt droog op je lakwerk (of misschien andere materialen) en creert zo een doffe vlek. Dit zijn een heleboel kleine krasjes bij elkaar, zoiets als een hele fijne schaafplek. Dit is geen ramp, maar zal met een licht polijstmiddel verwijderd moeten worden. (Ik heb het nog niet kunnen ontdekken bij mijn klei-praktijken, maar gebruik dan ook liever teveel glijmiddel en géén druk dan te weinig glijmiddel en hard drukken op de klei)


REINIGEN -->

Mijn voorkeur heeft het om het blok/uitlaat/kieren en naden/ongelakt kunststof/rubber/etc. te reinigen met een APC. (All Purpose Cleaner) Ook dit doe je met een kwast omdat dit wel zo makkelijk is bij lastigere delen. Ik gebruik zelf graag de APC+D van Poorboys World voor vele doeleinden. De ''+D staat voor ''+ Degreaser''. Zo maak ik alles nóg beter schoon. (APC's leng je aan met water, bijv. 1:10)


ONTVETTEN -->

Ontvetten doe je met een product als Gyeon - Prep of Nanolex - EX. Deze bevatten een alcohol en ontvetten zonder het materiaal aan te tasten. Een brandschoon oppervlak zal de hechting/werking van je producten verbeteren. (Met name bij coating erg belangrijk)
Eén MF-doek spray je wat ontvetter op, neemt de materialen af en neemt met een andere schone/drogen doek het residu weer af c.q. nawrijven. Nu is alles brandschoon en klaar voor verdere stappen.


Wax/Dressing/Coating -->

De Collinite - 845 is een goede hufterproof wax. Gebruik dit op je lakwerk, ruitje, uitlaat, velgen, etc. Gebruik een wax niet op ongelakt kunststof en rubbers want dit zal gaan vlekken en daarbij ook de hechting van je andere producten tegenwerken.

Bij de Gyeon - Trim Set zit, dacht ik, ook Gyeon - Prep als ontvetter. Ik zou dit flesje bij je Trim-setje houden en daarnaast nog een extra fles ontvetter erbij nemen.


TIPS -->

Extra kwasten en doeken zijn noooooooit verkeerd om te hebben. 2-3 kwasten voor Non-Ferro/APC/Whatever en verschillende doeken voor wax/ontvetten/etc. is altijd makkelijk. Zo heb je altijd wel een schone kwast/doek, maar ook reserve voor als je een doek laat vallen op de grond of iets dergelijks.

Handpads zijn ook altijd makkelijk om extra van te hebben. Voor het aanbrengen van dressings, wax, etc. Mijn voorkeur gaat uit naar de Monello - Disco Rosso (Rood van kleur) of Disco Nero (Zwart van kleur) Zo zijn er van dit type verschillende formaten en vormen, maar alleen de kleuren verschillen.

Check de Motor Clean Tab in de webshop voor handige producten, zoals zittingreiniger / vizierreiniger / etc. Een glad zadel is simpelweg gevaarlijk. Slecht zicht uiteraard ook en dan zijn vochtige doekjes altijd makkelijk om bij je te hebben. (Zoals wel meer producten)


Neemt nogmaals contact op met CC als je meer informatie wilt over de laatste vraag die je stelt. ;) Bedenk je ook dat er hoogstwaarschijnlijk nog wel meer bestellingen zullen volgen om bijv. ook de auto te gaan doen. Vervolgstappen als polijsten en dergelijke.
 
  • Leuk
Reactions: StephanMT
Alle lof voor jou man, ben nog niet klaar met lezen maar WoW :eek::eek:
Foamlans zit bij mijn Kärcher, echt een top ding haha.
 
Heb je een plaatje van de motor?
Persoonlijk zou ik een motor van een glascoating voorzien denk ik.
 
Cancoat lijkt me op een motor een goed product. Makkelijk aan te brengen en het kan op (vrijwel?) elk materiaal.
 
@Quantoxx is dat zo? Bij mijn k4 zit een mooie lans met den reservoir eronder, vond het er best nice uitzien namelijk :yum

@Ric325i hierbij een foto

@Jansen oke dus zelfs voor een nieuwe motorfiets is dit een toegevoegde waarde? Me boodschappenmandje zit Sl aardig vol dan haha.

04D92A65-093A-4BF2-8AA1-3CC432733839.jpeg
 
Cancoat biedt bescherming, dus dat is altijd van toegevoegde waarde, ook voor een nieuwe motorfiets of auto. Als je vanaf het begin de boel goed beschermt dan scheelt dat je werk in de toekomst.
 
@StephanMT ,lees je wel even goed in betreffende het aanbrengen van een coating (Cancoat ook dus) want het is een precies werkje.
Als ik naar het type motorfiets kijk is ie best bewerkelijk en dan zou ik em lekker in de coating zetten, tis 1x veel werk maar het scheelt ook veel in het netjes houden.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
@Quantoxx haha dat moest AL zijn :p oke maar wat is de toegevoegde waarde daarvan op mijn bestaande lijst? Heb hem trouwens uitgebreid tot dit nu:

Lijstje tot nu toe:

Collinite Liquid Insulator Wax No. 845 - 473ml
Dodo Juice Born to be Mild shampoo - 500ml
MONELLO artico magico snow foam
NANOLEX Insect Remover
MONELLO Non-Ferro
Gyeon Q² Trim Protection Kit

Monello Dolce Verde Klei Set + 100 gram extra clay
Poorboys World Black Hole Sample - 120ml
Gyeon Q² CanCoat - Non Aeroseol - 200ml
S100 Helm & Vizierreiniger - wipes

Pads, sponsen, kwasten

Valet Pro Valet Pro velgen kwast - 25mm
Colad Aqua Dynamic Maskeertape - 38mm breed
Microfiber Madness Incredisponge Wash Sponge
MONELLO Easy Detailing Finishing Hand Pad - Black
Mothers Wax Detail Brushes - 2st.
Monello Disco Nero Foam Applicator
Monello Disco Rosso Foam Applicator
Monello Edgeless Soft Foam Hand Applicator
Poorboys World Tornado Pad Cleaner - 473ml

Doeken
Monello Peluche Verde Trio - 45x45cm
Monello Wash Mitt
Monello Piccolo Nero Trio - 35x35cm
Monello Senza Acqua Piazza Trio Drying Towels - 45x45cm

Emmers

Grit Guard Emmer 19 liter - Semi Transparant 2 maal
Grit Guard Grit Guard – Rood
Grit Guard Grit Guard - Blauw
Grit Guard Washboard – Rood
Dodo Juice WASH sticker voor emmer
Dodo Juice RINSE sticker voor emmer
 
Laatst bewerkt:
Trim is een goed product, maar als je ook al Cancoat hebt en je op het budget moet letten dan zou ik de Trim laten zitten. Cancoat kan ook op kunststof trim en je hebt genoeg Cancoat voor een paar motorfietsen.
 
@Jansen oke ik dacht dat de Q2 trim specifieke voor donkere kunststof delen is zoals de bumper van een auto en de Cancoat voor de overige delen. Please corrigeer me als ik het verkeert heb. Budget is er voldoende :cool:

Verder best een mooi lijstje toch? Ben benieuwd naar de mening van @Quantoxx

PS: voel me echt thuis al op het forum, ook al ben ik een beginner, dank dank dank!
 
Laatst bewerkt:
Trim is inderdaad specifiek voor ongelakte kunststof exterieur delen, maar Cancoat kan je daar ook op gebruiken. Misschien dat iemand anders daar nog iets over kan zeggen?

Ik dacht: scheelt toch weer een paar tientjes en anders heb je een aangebroken fles Cancoat en Trim staan die voor 90% vol zijn.
 
oke maar wat is de toegevoegde waarde daarvan op mijn bestaande lijst?
Naja, zoals beschreven in het stappenplan, is een APC een product om mee te reinigen. Ik snap je vraag daarentegen wel omdat je al een foamshampoo hebt om te reinigen, maar dat zou betekenen dat je ook geen shampoo meer nodig zou hebben om mee te wassen. ;)

Een foamshampoo gebruik je als voorwas. Dus om vuil los te weken en af te voeren alvorens je de auto/motor letterlijk gaat aanraken met wassen.
Een APC gebruik je om te reinigen en is een all-round product voor bijv. ook je interieur en dergelijke.


Wat betreft je huidige lijst:

* Ik zou de Dolce Verde klei niet in de set nemen, maar de losse klei + een glijmiddel. (Bijv. Dodo Juice - Born Slippy Concentrate) Neem hierbij één sprayfles of de set van 3. Flessen zijn altijd makkelijk en je gaat ze ook nog wel nodig hebben voor andere dingen, zoals je APC.

* Black Hole Sample (Proberen kan altijd, maar op nieuwe/goede lakken zal een glaze weinig tot niets doen + je wilt ZEKER NIET een glaze onder je coating omdat de coating dan amper zal kunnen hechten en werken.

* Check het forum even over Can Coat en wat hierbij komt kijken qua kennis en materialen. (Hoe bereid je de lak voor, welke materialen heb ik nodig)

* MF-spons zou ik vervangen voor de MF IncrediMitt. (Handschoen)

* Edgeless Soft Foam Hand Applicator - Ik meen hier zelf geen plezier van te hebben gehad en de reviews zijn ook niet lovend. (Ging snel kapot) De andere pads die je vermeld hebt zijn daarentegen wel erg goed.

* Schoonmaken van pads gaat prima met warm water en Dreft. ;) Tornado is een goed product, maar mocht je kosten willen drukken is een flesje Dreft een stuk voordeliger. :D


Gyeon - Trim is niet specifiek voor donkergekleurd ongelakte kunststof. Je zou bijv. ook wit ongelakt kunststof ermee kunnen coaten zonder de boel donkerder te maken.
Ik heb inderdaad ook vaker vernomen dat men Can Coat ook hiervoor gebruikt, maar dit heb ik zelf nog nooit geprobeerd. Ik heb ooit een keer een andere coating op ongelakt kunststof gebruikt, omdat dit zou moeten kunnen, maar het resultaat was niet zo goed.
 
@Quantoxx Alweer bedankt!

- in welke stap komt de apc dan van pas volgens mijn productenlijstje?
- klei aangepast, kon alleen geen set van drie vinden?
- het is dus of glaze of coaten? De glaze is eventueel voor mijn auto.
- kon het topic over can coat zo snel niet vinden op het forum.
- edgeless pad en tornado verwijderd.
- de trim en coat dus gewoon lekker beide houden?

Ik kan niet wachten om te beginnen :D:D
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx